Kondensatortype på bundkort? - Page 2

Re: Kondensatortype på bundkort?

Takker - jeg tænkte det nok.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Har du da fået de gamle ud ?

Re: Kondensatortype på bundkort?

Nej, og det kunne se ud til at benene har fat i et eller flere af
mellemlagene :-/

--
Steen Suder
Re: Kondensatortype på bundkort?

Typsik er der et "ground layer", så et af lagene er stel alle steder end
lige der, hvor der er gennempletteringer.

Jeg har arbejdet en del med 3 og 4 lags print og det kræver en smule
håndelag at arbejde med stelplan. Hvor mange lag der er omkring
strømforsyningen af dit motherbaoard ved jeg ikke, men du skal
ihvertfald være opmærksom på at der skal være varme nok til at varme en
del af stelplanet op og ikek så meget varme at du brænder det af.......

Re: Kondensatortype på bundkort?

Jeg har aldrig set print med et ulige antal lag. Hvor har I brugt den
slags, og hvor har I fået dem produceret ?

Bo //

Re: Kondensatortype på bundkort?

En del var fra japansk vægt/printer udstyr Teraoka
(http://www.digisystem.com /), en del engelsk Avery og en del
Antonson/Avery/UBI/Intermec (samme firma, med forskellige navne).

Re: Kondensatortype på bundkort?

I inderlag laver man altid "thermal relief" til komponentben, netop for
at kunne lodde på det. Desuden er den osse med til at optage mekaniske
belastninger inde i printet i forbindelse med lodningen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/PCB_copper_pour_thermal_pads.png/800px-PCB_copper_pour_thermal_pads.png

Bo //

Re: Kondensatortype på bundkort?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/PCB_copper_pour_thermal_pads.png/800px-PCB_copper_pour_thermal_pads.png

Det er ganske rigtigt god skik at bruge det.
Men det er desværre ikke alle fabrikanter der er lige flinke.
Har set en del eksempler hvor der ikke var "thermal relief".
Det er noget nær umuligt at reppe på den slags print.
Det var måske også netop hensigten.

--
mvh Uffe

Re: Kondensatortype på bundkort?

Men man kunne også forstille sig producenten ikke kun har nøjes med et ud af
de 6/8 lags print til gnd omkring strømforsyningen, både pga. store
strømtræk, men også få varmen væk.

Kasper

Re: Kondensatortype på bundkort?

I den prisklasse, der her tales om, er det ikke normalt ar se 8 lags
print. Mange MB fabrikanter prøver faktisk at klare sig med 4 lag, selv
om det giver en masse problemer med hensyn til varme og signalkvalitet.

Bo //

Re: Kondensatortype på bundkort?

Hvis du kan komme forbi NØ-Fyn kan du få en håndfuld som dog er loddet
ud af skrottede boards. (Jeg har for tiden en uskik med at nappe
Flashprom, batteri og holder og evt ISA-sokler til et projekt - og nogle
gange også kondensatorerne - når jeg kommer forbi et kasseret motherboard.)

Hvis du ikke selv kan, kommer jeg jævnligt forbi Elfa i Århus (Århus
Radiolager)og kan hjælpe dig med at skaffe dem. (Skaffede dem for
"claus"  men han er også min kammerat i +20 år)

/Lars

Site Timeline