Kondensatortype på bundkort?

Du slipper for at skulle ud og købe ny processor hvis du ikke kan få et nyt board med en sokkel som den gamle passer ned i. I gamle dage havde vi Socket-7 men idag har jeg tabt tråden.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Næ, næ. Det forudsætter blot et nyt bundkort, hvor den oprindelige CPU stadig kan bruges og ram kan flyttes over. Jeg var selv for nogle måneder siden ude for, at en samling 100 µF/6 V. el-lytter var begyndt at opføre sig som popkorn.

Der blev valgt et bundkort med chipsæt, hvor både CPU og ram lige kunne flyttes over i, og så var der en ny bios, der kun behøvede et par små opsætninger, som jeg foretrak dem. Pris kr. 260,-.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Her passede det hele som fod i handske, og alle var glade og klappede i deres små, lysserøde hænder.

--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Gratulerer! - Selvom du slap nemt og billigt om ved det vil jeg stadig mene at det kommer an på hvad man står med i hånden, så som alder og om der der stadig findes et erstatningdbundkort der kan tage processor og RAM mm uden problemer og til dels ens financielle formåen..

- Og så er der jo stadig WinXP's binding til bundkortet f.eks. og andre uskønne ting.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Nåh, nu er vi vel nået ud over 8086-stadiet?

--

[...]

En ny bios? Det kan da ikke rigtig være et salgsargument? De fleste bundkort producenter lægger da opdateringer til bios'er ud på deres hjemmeside.

I øvrigt har jeg med held tidligere selv skiftet en kondensator på et bundkort. Den fik bare en alm. standard lyt fra skuffen hvor kapaciteten var den samme og spændingen var vist et trin højere.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Detr anførte jeg det ikke som. Der er vel stradig nogen, der ikke kan opdateres - og nogle ikke gratis.

Valg af komponent OK. Men hvor mange lag var der så i det bundkort?

--

[...]

Der må jeg blive dig svar skyldig - det kiggede jeg ikke på. Jeg tog bare hovedet under armen og loddekolben i hånden og skiftede kondensatoren. Klippede benene over og loddede dem forsigtigt ud en af gangen. lidt sugetråd til lige at tage det overskydende loddetin så jeg kunne få den ny lyt i og gav den så lidt nyt godt blyholdigt loddetin med 2% eller 4% sølv - Kan ikke lige tyde hvad det er der står på rullen mere.

Men mon ikke det som minimum er et 4-lags print? Det er på 1,4GHz AMD ting. Den kører skam endnu og nu er det ved at være et års tid siden.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Nå, der snød du mig. Selvfølgelig klipper man den gamle af et lille stykke over printet og lodder den nye komponent på med meget varme og meget hurtigt. Jeg ville i lignende tilfælde bruge 0,5 mm Fluitin. De lytter har nok ikke så meget med 1,4 GHz at gøre - med mindre det skal være en kortslutning.:-)

Var selv ude for at skulle lodde en 0,01 mm tråd til en tråden på en almindelig modstand. Dér glaldt det om ikke at ligefrem brænde tråden over. Lykkes det, er vi begge ski.. dygtige. Mislykkes det, ja så var det et eksperiment.:-)

--

Velkommen til Cell-arkitekturen ;-)

/Lars

Reply to