Kondensatortype på bundkort?

Jeg har et bundkort her (Epox EP-8HDA3+), hvor der som en del af
strømforsyningen til CPUen sidder en flok lytter (mener jeg det er) omkring
CPU-soklen.

Mit spørgsmål er om jeg blot kan skaffe en lyt på 1500uF, 6,3V og bruge den
som erstatning for den eksisterende, der er bulet op og lækker en smule?

Kan det hænde at være en speciel type?

NB
Den er Ø10mm, 21mm høj, cylindrisk, to tilledninger i den ene ende (5mm
afstand - 200mil?), alu, grøn folie-indpakning, mærket "105°C" og "T34A".

--
Steen Suder
Re: Kondensatortype på bundkort?

Du skal få 105 graders, og så er det formentlig low ESR.
(Formentlig er det ikke umagen og prisen værd)

Kasper

Re: Kondensatortype på bundkort?

Hvad taler vi om prismæssigt?
Loddeopgaven er et mindre problem.

--
Steen Suder
Re: Kondensatortype på bundkort?

Hej derinde..
jeg ved nu ikke rigtigt med den påstand om
at det ikke kunne svare sig..
jeg købte et sæt til mit bundkort hos
århus radiolager for ca 150.-
så dyrt ? nej vel..
oz1lqb / Claus

Re: Kondensatortype på bundkort?

Det er jo som man ser på det, når man kan få et ny bundkort til omkring
500kr.

Det er ikke risiko frit at skifte dem hellere, specielt hvis minus benet har
fat i et internt gnd plan.

Kasper

Re: Kondensatortype på bundkort?

Det er da et godt argument... egentligt.
Jeg beskæftiger mig ikke længere med elektronik på den måde, så jeg er ikke
så skarp der.

Jeg hæfter mig dog ved at der er to lodninger på bagsiden af boardet under
lytten. Dog er der "mørkegrønt" omkring dem (vs. "lysegrønt"), så benene
har nok fat i et eller flere af mellemlagene.

--
Steen Suder
Re: Kondensatortype på bundkort?

Skifte kondensatorer/el-lytter ud i et bundkort - er det ikke halsløs
gerning? Køb da hellere et nyt, det er nok ikke meget dyrere - og så kan du
oven i købet måske få det med en nyere bios.

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Hej allesammen....
jeg ved nu ikke med håbløst.
det er jo ikke altid gjordt med et bundkort
manden kunne jo have et lidt ældre som egentligt er
godt nok til hans brug og derfor kommer lidt i klemme
da han kan blive nød til at købe både et bundkort + cpu + ram..
alt i alt dyrt hvis det gamle ellers var godt nok..
oz1lqb / Claus

Re: Kondensatortype på bundkort?

Og så går der måske 2 mdr, og den næste kondensator begynder at lægge, eller
systemet bliver bare ustabilt...

Kasper

Re: Kondensatortype på bundkort?

Hej igen..
jeg har vist ikke fået sagt at man skifter alle eller ingen..
oz1lqb / Claus

Re: Kondensatortype på bundkort?

Næ, næ. Det forudsætter blot et nyt bundkort, hvor den oprindelige CPU
stadig kan bruges og ram kan flyttes over. Jeg var selv for nogle måneder
siden ude for, at en samling 100 µF/6 V. el-lytter var begyndt at opføre sig
som popkorn.

Der blev valgt et bundkort med chipsæt, hvor både CPU og ram lige kunne
flyttes over i, og så var der en ny bios, der kun behøvede et par små
opsætninger, som jeg foretrak dem. Pris kr. 260,-.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

En ny bios? Det kan da ikke rigtig være et salgsargument? De fleste
bundkort producenter lægger da opdateringer til bios'er ud på deres
hjemmeside.

I øvrigt har jeg med held tidligere selv skiftet en kondensator på et
bundkort. Den fik bare en alm. standard lyt fra skuffen hvor kapaciteten
var den samme og spændingen var vist et trin højere.

- Lars

Re: Kondensatortype på bundkort?

Detr anførte jeg det ikke som. Der er vel stradig nogen, der ikke kan
opdateres - og nogle ikke gratis.

Valg af komponent OK. Men hvor mange lag var der så i det bundkort?

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Der må jeg blive dig svar skyldig - det kiggede jeg ikke på. Jeg tog
bare hovedet under armen og loddekolben i hånden og skiftede
kondensatoren. Klippede benene over og loddede dem forsigtigt ud en af
gangen. lidt sugetråd til lige at tage det overskydende loddetin så jeg
kunne få den ny lyt i og gav den så lidt nyt godt blyholdigt loddetin
med 2% eller 4% sølv - Kan ikke lige tyde hvad det er der står på rullen
mere.

Men mon ikke det som minimum er et 4-lags print? Det er på 1,4GHz AMD
ting. Den kører skam endnu og nu er det ved at være et års tid siden.

- Lars

Re: Kondensatortype på bundkort?

Nå, der snød du mig. Selvfølgelig klipper man den gamle af et lille stykke
over printet og lodder den nye komponent på med meget varme og meget
hurtigt. Jeg ville i lignende tilfælde bruge 0,5 mm Fluitin. De lytter har
nok ikke så meget med 1,4 GHz at gøre - med mindre det skal være en
kortslutning.:-)

Var selv ude for at skulle lodde en 0,01 mm tråd til en tråden på en
almindelig modstand. Dér glaldt det om ikke at ligefrem brænde tråden over.
Lykkes det, er vi begge ski.. dygtige. Mislykkes det, ja så var det et
eksperiment.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Du slipper for at skulle ud og købe ny processor hvis du ikke kan få et
nyt board med en sokkel som den gamle passer ned i. I gamle dage havde
vi Socket-7 men idag har jeg tabt tråden.

/Lars

Re: Kondensatortype på bundkort?

Her passede det hele som fod i handske, og alle var glade og klappede i
deres små, lysserøde hænder.

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Gratulerer! - Selvom du slap nemt og billigt om ved det vil jeg stadig
mene at det kommer an på hvad man står med i hånden, så som alder og om
der der stadig findes et erstatningdbundkort der kan tage processor og
RAM mm uden problemer og til dels ens financielle formåen..
- Og så er der jo stadig WinXP's binding til bundkortet f.eks. og andre
uskønne ting.

/Lars

Re: Kondensatortype på bundkort?

Nåh, nu er vi vel nået ud over 8086-stadiet?

Karsten H. (7870)
Re: Kondensatortype på bundkort?

Velkommen til Cell-arkitekturen ;-)

/Lars