Kondensatorstørrelse

Hey..

Jeg skal bruge en kondensator på 0,001uF er det ikke korrekt for mig at det
er 1nF?? syntes det er en lidt sjov måde at skrive det på..

og så skal jeg bruge en TLC555 timer.. men sådan en djæven kan jeg ikke
finde nogle steder.. kan jeg mon anvende en CM555 Cmos Timer ?

//EL-Trikker

Re: Kondensatorstørrelse

555 er lige her:

http://www.pc-elektronik.dk/shop /

kr.3,13.

mvh

ThorbjF8%rn

Re: Kondensatorstørrelse
thl skreiv:

Njaa?
TLC555 er en CMOS-utgave av den gamle traveren "555".

Jeg skal også implementere den i "samlingen" min ;-)

HM

Re: Kondensatorstørrelse
Takker

Re: Kondensatorstørrelse

Hej EL-Trikker

TLC555 er en CMOS udgave med fordele og en lille ulempe i forhold til NE555:

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tlc555.html
Citat: "...
While the CMOS output is capable of sinking over 100 mA and sourcing
over 10 mA, the TLC555 exhibits greatly reduced supply-current spikes
during output transitions. This minimizes the need for the large
decoupling capacitors required by the NE555.
..."

Hvis du kan nøjes med 15Vmax (TLC555) i stedet for 16Vmax (NE555) er
TLC555 langt at foretrække.

Kig evt. her:
http://da.wikipedia.org/wiki/555_%28kreds%29

hilsen