kondensatorer til afkobling - Page 2

Re: kondensatorer til afkobling

Okay

Jeg har ikek decideret erfaring med "hurtige" kondesatorer, men der var
en her i tråden der nævnte keramiske. Det skal ikke være lytter der
hele, da de er "langsomme".

Nej, men det var dig selv der bragte "tro" med ind i biledet :-)

IRF 530 er vel nærmest en gangske traditionel MOSFET ?
Er den hurtig nok til at lukke ?
Du døjer ikke med at den ene er ved at lukke, mens den anden åbner ? Det
giver nogle grimme strømtræk og derved høj spild belastning af poweren

Velbekom
Re: kondensatorer til afkobling

Lige for at tydeliggør hvad jeg arbejder med så er her to billeder:

http://odense.kollegienet.dk/~frederik/firkant.bmp
som viser en firkant fra udgangen på den ene side i H-broen. Der er en del
ringning i starten.

http://odense.kollegienet.dk/~frederik/stigende.bmp
Viser ringningen tydeligere. Det er primært 60Mhz.

Tja. Det _tror_ jeg. Men igen, jeg ved det ikke præcist. Dog skal det siges
at det er den mosfet der har givet mig de pæneste firkanter, og jeg har
prøvet en del af. Også nogle til lejligheden særligt indkøbte hurtige
IRF-mosfetter.

Sikkert. Prøv at se:
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/2firkanter.bmp
http://odense.kollegienet.dk/~frederik/skift.bmp
Men de store strømspikes trækkes ikke mens de to fetter skifter, først efter
high-side er helt åben.

http://odense.kollegienet.dk/~frederik/spike.bmp
Her er den ene kanal firkanten. Og den anden kanal er spændingen over en
0.01ohms effektmodstand sat ind så jeg kan måle strømmen ind til broen.
Strømmen svinger en del lige efter mosfetten åbner. Både positivt og
negativt. Amplituderne skal du ikke lægge så meget i, de forandrede sig en
del, alt afhængigt af hvordan jeg snoede de 2 scop-kanalers ledninger. Men
mønstret var det samme.

Grimme strømtræk: TJEK. Spild af power: TJEK. Løsning, naaaaa.
Jeg har forsøgt med en længere dødtid, men det for min forvrængning til at
stige dramatisk. Så det er ikke vejen frem. Jeg skal nok lede efter en
løsning der åbner lukker mosfetterne hurtigere. Hvis det kan lade sig gøre.
Både HIP'en og FET'erne har jo grænser.

MVH
Frederik

PS Er der ikke andre kloge hoveder i denne gruppe der kan udtale sig lidt
generelt om kondensatore? Jeg tænker på de forskellige typer og deres
svagheder/styrker. Eller i det mindste kan henvise til stder hvor jeg selv
kan læse om det!

Re: kondensatorer til afkobling

Har du feedback ?

Ved et ubelastet trin ?

Hvor løber strømmen hen ?

Re: kondensatorer til afkobling

JEP.

Nej, på udgangen sidder der en 7,5ohms modstand og leger højttaler.

Strømmen er målt mellem forstærkerens lokale lytbank, og strømforsyningens.
Jeg har en strømforsyning med en 500W ringkerne, ensreterbro og 20.000 uF
lytter. Så strømmen må hovedsageligt løbe frem og TILBAGE mellem de to
lyt'er. Billedet er taget hvor forstærkeren står i tomgang, dvs der er ikke
noget signal på indgangen, så duty-cycklen er 50/50. Sættes signal på, så er
strømmen den samme, blot er firkanterne lidt mere uldne, da de bliver
moduleret i takt til indgangssignalet.

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Det kan jeg se.

Hvordan ser det ud, hvis du kører uden feedback ?

Okay

Okay jeg omformulerer lige:

Væk med udgangfilter og belastning (og feedback), har du så stadigvæk
strømtrækket ?

Har du en strømprobe at måle med ?

Re: kondensatorer til afkobling

jeg prøver...

ARGHH NEJ. Jeg har forsøgt at finde en uden held. Derfor den hjemmelavede
strømmålingsmetode. Og det sutter bare røv, da jeg får en masse støj samlet
op den vej...

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

En strømprobe er uundværlig i fejlfindingssituationer.

En kollega har siddet i toppen af en mølle og ledt efter fejl, indtil
ham smed en strømprobe på og kunne lokalisere 40A spikes i 500uSek på en
simpel 6A 24 volts forsyning. Der var sørme en der havde glemt en diode
hen over en relæspole....

Re: kondensatorer til afkobling
Umiddelbart ville jeg sige at du bare skal smide en snubber på.
Lige præcis til din applikation med en IRF530, hvor jeg regner med at du
switcher med 450kHz, så prøv at sætte en 820pF kondensator i serie med en
modstand på 11ohm (eller 10ohm hvis det er hvad du har) over drain-source.
Det burde ikke givet et tab på meget mere end 100mW i modstanden, men
ringningen bør forsvinde.

Mvh. Dennis

Re: kondensatorer til afkobling

Tak for det. Hvordan er du nået frem til det?
Og hvorfor skulle jeg switch med 450kHz? Har jeg skrevet det? Eller der en
grund til at du antager det?

Og hvis man nu switchede med 540kHz i stedet, hvad skulle man så bruge

MVH
Frederik
PS tak for svar

Re: kondensatorer til afkobling

Idet Coss for IRF530 er opgivet til 250pF, er en snubberkondensator  på
omkring 3x større (820pF) ikke helt galt (tommelfingerregel). Modstanden er
valgt ud fra ønsket om en tabsfaktor på 1.

Jeg synes der stor 450kHz på en af dine målinger, hvilket er ganske normalt
for en PWM-forstærker.

Jo større switchfrekvens jo større effekttab i snubbermodstanden. Med f_sw
på 540kHz når du måske op på 150mW i modstanden med en snubberkondensator på
820pF - så det går nok. Tabet er beregnet ud fra størrelsen af ringningen i
dine målinger...

Re: kondensatorer til afkobling

Ahh tommelfingerregler, bare jeg kunne finde  den bog der beskriver dem :-)

Tabsfaktor? Ahh den har jeg vist ikke lige forstået. Kan det forklares?

Tæt på...

De _beregninger_ hvordan ser de ud. De ville nok se fancy ud i en rapport,
især hvis jeg endda forstod dem :-)

Hint, jeg vil meget gerne be om af duafslører dine beregningsmetoder og evt.
formler.

Tak for dine hurtige og gode svar.
MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling
:-)

Lige den der mener jeg kommer fra en Unitrode note - kan ikke huske hvilken
dog. Det er en note der beskriver dimensionering af snubbere. Deri beskriver
de hvordan man vælger kapacitet og modstand - men imo virker det bedre at
vælge C ca. 3x større end Coss og derefter beregne modstanden.

Det gælder for en parallelsvingningskreds at:
tan(delta) = (1/Rp)*sqrt(L/C)
hvor tan(delta) er dæmpningsfaktoren. En dæmpningsfaktor på 1 svarer til
ideel dæmpning.
Disse oplysninger fås fra en del bøger der beskriver svingningskredse olign.

Tabet i snubbermodstanden er sådan set beregnet ud fra hvilken energi der
lagres i snubberkondensatoren. Dvs.

P(Rsnubber) = ½*Csnubber*(Vringning,pp)^2*fsw

evt.

Yderligere ved du, at idet du har en svingning på 60MHz og en
parasitkapacitet på 250pF i FETen, vil den induktion der svinges med være
på:
f_ringning = 1/(2*pi*sqrt(L_spredning*Coss))
Denne induktion vil formodentligt være den ledningslængde der er i din
strømvej mellem HF-afkoblingskondensatoren og til FETen.

Re: kondensatorer til afkobling

Tak for hjælpen. Jeg kigger på det.

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Ja gør det, du kan jo lige sige til om det var nok til at fjerne ringningen
:o)

-Dennis

Site Timeline