kondensatorer til afkobling

Frederik Thorup skriver:

Okay

Jeg har ikek decideret erfaring med "hurtige" kondesatorer, men der var en her i tråden der nævnte keramiske. Det skal ikke være lytter der hele, da de er "langsomme".

Nej, men det var dig selv der bragte "tro" med ind i biledet :-)

IRF 530 er vel nærmest en gangske traditionel MOSFET ? Er den hurtig nok til at lukke ? Du døjer ikke med at den ene er ved at lukke, mens den anden åbner ? Det giver nogle grimme strømtræk og derved høj spild belastning af poweren

Velbekom Klaus

Lige for at tydeliggør hvad jeg arbejder med så er her to billeder:

som viser en firkant fra udgangen på den ene side i H-broen. Der er en del ringning i starten.

Viser ringningen tydeligere. Det er primært 60Mhz.

Tja. Det _tror_ jeg. Men igen, jeg ved det ikke præcist. Dog skal det siges at det er den mosfet der har givet mig de pæneste firkanter, og jeg har prøvet en del af. Også nogle til lejligheden særligt indkøbte hurtige IRF-mosfetter.

Sikkert. Prøv at se:

Men de store strømspikes trækkes ikke mens de to fetter skifter, først efter high-side er helt åben.

Her er den ene kanal firkanten. Og den anden kanal er spændingen over en

0.01ohms effektmodstand sat ind så jeg kan måle strømmen ind til broen. Strømmen svinger en del lige efter mosfetten åbner. Både positivt og negativt. Amplituderne skal du ikke lægge så meget i, de forandrede sig en del, alt afhængigt af hvordan jeg snoede de 2 scop-kanalers ledninger. Men mønstret var det samme.

Grimme strømtræk: TJEK. Spild af power: TJEK. Løsning, naaaaa. Jeg har forsøgt med en længere dødtid, men det for min forvrængning til at stige dramatisk. Så det er ikke vejen frem. Jeg skal nok lede efter en løsning der åbner lukker mosfetterne hurtigere. Hvis det kan lade sig gøre. Både HIP'en og FET'erne har jo grænser.

MVH Frederik

PS Er der ikke andre kloge hoveder i denne gruppe der kan udtale sig lidt generelt om kondensatore? Jeg tænker på de forskellige typer og deres svagheder/styrker. Eller i det mindste kan henvise til stder hvor jeg selv kan læse om det!

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skriver:

Har du feedback ?

Ved et ubelastet trin ?

Hvor løber strømmen hen ?

JEP.

Nej, på udgangen sidder der en 7,5ohms modstand og leger højttaler.

Strømmen er målt mellem forstærkerens lokale lytbank, og strømforsyningens. Jeg har en strømforsyning med en 500W ringkerne, ensreterbro og 20.000 uF lytter. Så strømmen må hovedsageligt løbe frem og TILBAGE mellem de to lyt'er. Billedet er taget hvor forstærkeren står i tomgang, dvs der er ikke noget signal på indgangen, så duty-cycklen er 50/50. Sættes signal på, så er strømmen den samme, blot er firkanterne lidt mere uldne, da de bliver moduleret i takt til indgangssignalet.

MVH Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skriver:

Det kan jeg se.

Hvordan ser det ud, hvis du kører uden feedback ?

Okay

Okay jeg omformulerer lige:

Væk med udgangfilter og belastning (og feedback), har du så stadigvæk strømtrækket ?

Har du en strømprobe at måle med ?

jeg prøver...

ARGHH NEJ. Jeg har forsøgt at finde en uden held. Derfor den hjemmelavede strømmålingsmetode. Og det sutter bare røv, da jeg får en masse støj samlet op den vej...

MVH Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skriver:

En strømprobe er uundværlig i fejlfindingssituationer.

En kollega har siddet i toppen af en mølle og ledt efter fejl, indtil ham smed en strømprobe på og kunne lokalisere 40A spikes i 500uSek på en simpel 6A 24 volts forsyning. Der var sørme en der havde glemt en diode hen over en relæspole....

Umiddelbart ville jeg sige at du bare skal smide en snubber på. Lige præcis til din applikation med en IRF530, hvor jeg regner med at du switcher med 450kHz, så prøv at sætte en 820pF kondensator i serie med en modstand på 11ohm (eller 10ohm hvis det er hvad du har) over drain-source. Det burde ikke givet et tab på meget mere end 100mW i modstanden, men ringningen bør forsvinde.

Mvh. Dennis

Reply to
Dennis Andersen

Tak for det. Hvordan er du nået frem til det? Og hvorfor skulle jeg switch med 450kHz? Har jeg skrevet det? Eller der en grund til at du antager det?

Og hvis man nu switchede med 540kHz i stedet, hvad skulle man så bruge

MVH Frederik PS tak for svar

Reply to
Frederik Thorup

Idet Coss for IRF530 er opgivet til 250pF, er en snubberkondensator på omkring 3x større (820pF) ikke helt galt (tommelfingerregel). Modstanden er valgt ud fra ønsket om en tabsfaktor på 1.

Jeg synes der stor 450kHz på en af dine målinger, hvilket er ganske normalt for en PWM-forstærker.

Jo større switchfrekvens jo større effekttab i snubbermodstanden. Med f_sw på 540kHz når du måske op på 150mW i modstanden med en snubberkondensator på

820pF - så det går nok. Tabet er beregnet ud fra størrelsen af ringningen i dine målinger...
Reply to
Dennis Andersen

Ahh tommelfingerregler, bare jeg kunne finde den bog der beskriver dem :-)

Tabsfaktor? Ahh den har jeg vist ikke lige forstået. Kan det forklares?

Tæt på...

De _beregninger_ hvordan ser de ud. De ville nok se fancy ud i en rapport, især hvis jeg endda forstod dem :-)

Hint, jeg vil meget gerne be om af duafslører dine beregningsmetoder og evt. formler.

Tak for dine hurtige og gode svar. MVH Frederik

Reply to
Frederik Thorup

:-)

Lige den der mener jeg kommer fra en Unitrode note - kan ikke huske hvilken dog. Det er en note der beskriver dimensionering af snubbere. Deri beskriver de hvordan man vælger kapacitet og modstand - men imo virker det bedre at vælge C ca. 3x større end Coss og derefter beregne modstanden.

Det gælder for en parallelsvingningskreds at: tan(delta) = (1/Rp)*sqrt(L/C) hvor tan(delta) er dæmpningsfaktoren. En dæmpningsfaktor på 1 svarer til ideel dæmpning. Disse oplysninger fås fra en del bøger der beskriver svingningskredse olign.

Tabet i snubbermodstanden er sådan set beregnet ud fra hvilken energi der lagres i snubberkondensatoren. Dvs.

P(Rsnubber) = ½*Csnubber*(Vringning,pp)^2*fsw

evt.

Yderligere ved du, at idet du har en svingning på 60MHz og en parasitkapacitet på 250pF i FETen, vil den induktion der svinges med være på: f_ringning = 1/(2*pi*sqrt(L_spredning*Coss)) Denne induktion vil formodentligt være den ledningslængde der er i din strømvej mellem HF-afkoblingskondensatoren og til FETen.

Reply to
Dennis Andersen

Tak for hjælpen. Jeg kigger på det.

MVH Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Ja gør det, du kan jo lige sige til om det var nok til at fjerne ringningen :o)

-Dennis

Reply to
Dennis Andersen