kondensatorer til afkobling

HEJ

Jeg savner lidt viden om konsatorer, styrker og svagheder, og hvornår en
type foretrækkes frem for en anden. Gerne med net-henvisninger.

Mit problem er at jeg er ved at afkoble en PWM-forstærker, og jeg har en del
(meget) switch støj på forsyningen. Jeg har købt en low-esr lyt som jeg
bruger , og som har hjulpet, men jeg er ikke helt tilfreds endnu. Desuden
bruger jeg de der små keramiske afkoblingskonsatorer, men hvor gode er de
ved meget høje frekvenser?

Jeg kan med en spektrum-analysator måle at jeg har en betydelig støj ved ca
60MHz (jeg switcher med 500 kHz, så det er vist ret højt oppe.) Og en ikke
ubetydelig del af denne støj ligger på min forsyning, især mellem
strømforsyningen og h-broens lokale elektrolyt.

Hvad kan afkoble støj i området 500kHz til 5MHz?
Og i området over 5MHz?

På forhånd TAK

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

ca

Hvad med at sætte en spole ind på forbindelsen?

Re: kondensatorer til afkobling

Det tror jeg ikke er en god ide. Jeg ønsker at strømmen skal "flyde frit",
ihvertfald den ønskede DC strøm. Men DC bliver det aldrig, da strømtrækket
er størst når mosfetterne switcher. Derfor kommer der spikes på forsyningen,
ved switch-frekvensen, det kan jeg ikke se jeg kan undgå. Jo ved at benytte
en spole, men jeg syntes ikke det er den rigtige vej at gå.

Derfor ønsker jeg at prøve at afkoble mig ud af det.
Spørgsmålet er mest, med hvad?

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Den vil også flyde frit i en spole.

forsyningen,

De spikes skulle gerne klares af den kondensator der sidder ved fet
transistorerne og ikke via lange ledninger fra strømforsyningen.

Der er selvfølgelig op til dig, om du vil bruge den almindelige måde at
dæmpe HF på.

Husk at enhver ledning er en spole, inklusiv tilledninger til kondensatorer
(SMD er en stor fordel ved HF).

Re: kondensatorer til afkobling

Nu er det ikke fordi jeg er afvisende, håber jeg da ikke. Jeg havde blot på
fornemmelsen at spoler ville ødelægge mere end de ville gavne. En induktans
vil jo ikke blot forhindre srømspikes, men når det så løber en strøm, og
switchsene lukker/skifter, hvad sker der så?

Jeg ved det, prøver at holde alle ledninger nede på et minimun af længder.

Spoler vil det ikke også kunne give mere ringning ved switch? Og det er vel
ikke ønskværdigt. Men hvad er alternativer? Der må være alternativer...

Tak for hjælpem indtil videre.

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Den vil forhindre strømsikes i at forplante sig til andre dele af
kredsløbet.

Du sætter en spole i serie med forsyningen og en kondensator hen over
_helt_ ude ved udgangstrinnet.

Re: kondensatorer til afkobling

Men igen spørger jeg så, hvad er forskellen på de forskellige kondensatorer?
Jeg har keramiske, polyester, metalfilms, nogle blå firkantede??? og lytter
af mange afarter. Men jeg syntes det er meget svært at finde nogle
tommelfingerregler om hvad der skal bruges hvornår. Og hvad de enkeltes
styrker og svagheder er.

Hvilke slags kondensator sættes over en bro der switcher ved 500kHz? Så der
er strøm nok til at undgå et spændingsfald når fetterne åbner.

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Så vil spændingen måske stige til et ukontrollabelt højt niveau (et
øjeblik) med mindre du sætter nogle dioder ind der fanger det.

- Lars

Re: kondensatorer til afkobling

induktans

Du skal selvfølgelig ikke bruge en spole på mange mH, kun nogle få uH (måske
ferritperler er nok).
Du skulle gerne have nok lokal kapacitet, til at undgå hurtige spikes hvor
spolen har en negativ effekt.

Re: kondensatorer til afkobling

Prøv plastkondensatorer.  Polypropylen.
Har lav selvinduktion.  Kan klare høje strømspidser.

Leverandører: F.eks. Rifa og Wima.
(Jeg er ikke opdateret mht. Wima. Altså om mærket eksisterer under de
navn. Det gjorde for et par år siden. De finder ofte på nye navne i
branchen.)

Mvh. Jørgen

Re: kondensatorer til afkobling
Brug keramiske kondensatore, her er ESR'en meget lav.
Ved 60 MHz skal du bruge noget i retning af 10nF, gerne nogle stykker i
paralel.
Men husk at tilledningerne skal ned under 3 mm, 1,5 mm til hveret ben,
ellers er de ligegyldige.
MVH
Jørgen
del
ca

Re: kondensatorer til afkobling

Tak for det.

Hvordan er du nået frem til det? Jeg syntes sådan viden er svær at komme
til, udover at prøve sig frem.

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Hvor meget ?

Hvor høj spænding kører du med og hvor store spændingsdyk oplever du i
pulserne ?

Er det noget du kan høre ?

Påvirker det dit udgangssignal ?

Spoler og kondensatorer :-)

Re: kondensatorer til afkobling

Svært at sige nøjagtigt.

Men jeg har 55 volt over min H-bro. Switcher med 500kHz.
Forsyningsspændingen ringer/hopper, ved hvert skift i broen, ca +/- 2V og en
høj frekvens. Mit skop kan finde en ikke ubetydelig 60MHz del.

Men hvor meget der er nøjagtigt er svært at sige. Sætter jeg min prope ned
på mit stelplan, det samme sted som nul-ledningen (hvad hedder egenligt den
lille ledning med krokodillenæbbet?) så måler jeg tilsvarende +/- 1-2V. Og
det er uanset hvor på stelplanet jeg måler, så det er ikke fordi der løber
strømme gennem målepunktet.

Denne forsyningsstøj, tror/håber jeg, kan afhjælpes ved afkobling der hvor
switch'ene arbejder. Spørgsmålet er mest hvordan? Og hvilke kondensatorer
kan overhovedet virke ved frekvenser over 500kHz?

Jeg lavede et simpelt forsøg med et 1. ordens lavpas filter, hvor
kondensatoren var en-eller-anden keramisk lille sag på 100pF. Som jeg
sluttede til en sinus generator og et scop. Frekvenskaraktiristikken
afslørede at filtret peakede ved ca 600kHz, og derefter ophørte med at virke
som et lavpasfilter. Er det normalt for små keramiske kondensatorer? Og
hilke kondensatorer virker et stykke på den anden side af 1MHz?

Jeg skal bla bruge det i tilbagekoblingen i forstærkeren, og ønsker derfor
ikke at tilbage koble mere end højst nødvendigt støj. Men at lave et lavpas
filter der skærer af ved ca 50kHz og og forsætter med at dæmpe højt op, er
åbenbart sværere end jeg havde regnet med. Suk. Igen, hvilke kondensatorer
virker over 500kHz?

Nej. Selvfølgeligt ikke. Men derfor kan jeg vel godt "rydde lidt op" i
støjen. Det er jo ikke en radio jeg bygger.

Måske. Sikkert. Men hvis jeg skal have nogle pæne stejle flanker, så skal
der ikke være modstand når mosfetterne åbner. Og switch-støjen skal/må kunne
afkobles, så den ikke sendes tilbage.

Jo tak. Og jeg leder stadigvæk efter en pålidelig leverandør til de der
ideelle komponenter. Men som én klog engang sagde, hvis der fandtes ideelle
komponenter, så var der ikke brug for faguddannede elektronikfolk, så kunne
enhver idiot jo klaske noget sammen der virkede...

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

den

Det er indstråling i loopet mellem din krokodillenæb og din probe, prøv at
sno ledningen til krokodillenæbet rundt om proben, så får du mindre støj.

SMD

Re: kondensatorer til afkobling

Ellers er det fordi din lille ledning virker som en antenne. Du har vel
en 5-6 cm eller sådan noget ?

Når du nu trækker strømme i dit stelplan, eller i en + forsyning, skabes
der et magnetfelt. Dette felt opsamles af din "antenne" og vises på dit
scope.

Har du overhovedet et støjproblem, eller er det blot noget der opstår i
dit målekredsløb (antennen) ?

Ja, ja, men er det et problem du overhovedet vil mærke noget til ?

Jep, det kan vi jo......

Klaus
Faguddannet og ansat i Vestas - Technology (R&D) - Elektronikafdeling
Re: kondensatorer til afkobling
Hvor måler du de 60MHz? Over broen eller på udgangen?

ned
den
Og
løber
hvor
kondensatorer
ideelle
kunne

Re: kondensatorer til afkobling

Jeg måler ikke 60 MHz.

Læs:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Re: kondensatorer til afkobling

Både og. Jeg måler denne ringning over det hele. Men den er tydeligst over
high-side FET'erne i broen. Det kommer så på udgangen. Men her sidder et
filter, så der kommer ikke meget af støjen ud af forstærkeren. Altså ud over
det der løber ad forsyningsledningerne tilbage...

MVH
Frederik

Re: kondensatorer til afkobling

Jeg prøver imorgen. Har fundet ud af mit scop kan gemme billeder, så det ser
jeg på imorgen...

Men hvad er "hurtige" kondensatorer?
Hvor hurtige er "hurtige" kondensatorer?
Hvordan vurderer man om nogle er "hurtige"?
Og endeligt hvor finder man de her "hurtige" henne?

Jeg tror også så meget :-) Men nu er det sådan at jeg skal dokumenterr hvad
der sker, og hvorfor det virker / ikke virker som det gør. Og jeg tvivler
stærkt på at lærer & sensor godtager ret mange "jeg tror..."

Derfor prøver jeg som en tosset at prøve ting af, der kan belyse hvad der
sker...

En HIP4081 driver, og 4stk IRF530. Jeg har prøvet mange andre mosfetter, men
det var dem her der havde den pæneste firkant, og størst effektivitet.

MVH
Frederik
PS Tak for hjælpen

Site Timeline