Kondensatorer.

Hvad har jeg af fejl her?
Har en stak kondensatorer på et print, hvor jeg har en kraftig mistanke om
at nogle/alle er defekte.
Har loddet alle ud og målt på dem og de ligger alle inden for specs.
Til måling er der anvendt et Fluke multimeter.

Der ligger noget 'snask' på printet under kondensatorerne.
Billeder af print og kondensatorer kan ses her:
http://picasaweb.google.dk/uffeb1/Kondensatorer02?authkey=Gv1sRgCPuEyuGF29WATg #

Det skal lige siges at der er tale om en SwitchModePSU.

Har _ikke_ mulighed for at måle ESR, kunne det tænkes at være et issue her?

--
Uffe Bærentsen

Re: Kondensatorer.
Kondensatorerne må ikke være bulne i enden. Du viser ikke den anden
ende. men den skal være helt plan.

En del PC'er har fået skiftet bundkort netop på grund af bulne
kondensatorer.

Re: Kondensatorer.

Ingen af disse kondensatorer har bare den mindste antydning af bule i
toppen.

--
Uffe Bærentsen

Re: Kondensatorer.

Ja

Re: Kondensatorer.

Ville gerne høre hvorfor.
Kondensatorerne har jo stadig kapacitet der ligger indenfor specs.

--
Uffe Bærentsen

Re: Kondensatorer.

Kapacitet ja, men deres ESR er sikker helt ude i skoven.

Som du kan se sidder lytterne lige op af noget effektelektronik, og har
sikkert levet et varmt liv. Et varmt liv for en lyt er et kort liv.

Prøv alternativt at veje kondensatorene, lytter der stadig har nominel
kapacitet, men for høj ESR vejer en del mindre end nye lytter.

Selve elektrolytten er simpelthen fordampet. På printet kan du se lidt af
den.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensatorer.
On Sat, 20 Mar 2010 22:48:23 +0100, "Uffe Bærentsen"

De er døde, alle sammen. Skiiiiiiift.

Re: Kondensatorer.

Hvorfor?
Ved godt at det er den nemmeste løsning, men vil gerne kunne måle mig frem
til fejlen.

Skal jeg virkelig til at investere i et ESR-meter?

--
Uffe Bærentsen

Re: Kondensatorer.

Hvis du vil måle dig frem, så er der vist ingen anden udvej.

Det er et dejligt instrument til fejlfinding, kan i øvrigt også bruges til
test af blyakkumolatorer.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensatorer.

Fordi de er i stykker. Det du ser under dem er lækket lytsyre, dette
er i gang med at ødelægge printet. Derudover er den indre modstand med
statsgaranti steget til uanede højder.

Glem det. Eller køb en ny PSU.

Unødvendigt. Bare skift. Dem der ikke er defekte nu, bliver det i
næste uge. De har alle været udsat for ca. det samme og i lige lang
tid.

Re: Kondensatorer.

Nu ved jeg ikke hvad du har af instrumenter.
Men du kan chekke elektrolytters ESR med en generator og et osciliscope,
hvorved du kan konstatere om de er ok eller ej. (Denne metode  lærte jeg på
teknisk skole).
Princippet i det kan du læse her:
http://octopus.freeyellow.com/esr.html

På siden er der flere links til simple ESR testere du selv kan bygge.
F.eks. på http://octopus.freeyellow.com/99.html kan du  finde en anvisning
på at bygge en meget simpel adapter der kan sættes til et osciliscop, så
check at elektrolytter bliver meget nemt.

C. Nielsen

Re: Kondensatorer.

Fy for pyffer - lytsygen.

Jeg giver Ole G. ret - skiiiift.