kondensatorer 400 eller 230 volt

Hej gruppe
Jeg er ved at eksperimentere med at bygge en generator ud af en
asynkronmotor.
Jeg mangler derfor nogle kondensatorer til at faseforskyde.
Sådan nogle koster, så jeg har  forsøgt at finde nogle genbrugs, men uden
held.

Hvor mon jeg kan finde sådan nogle i det østjyske område???

Jeg skal bruge adskillige hundrede mikofarad med en driftsspænding på helst
400volt, men  230volt kan også anvendes.
Med venlig hilsen
Bent

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-3$R,C94,3(U-3$U6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt
Nu er jeg ikke nogen elektro-guru, men hvad med at skrælle et par gamle
vaskemaskiner ? Jeg brugte da sår'n nogen til noget krimskrams engang.

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt

Det er jo set før :-)

Nogle der renoverer vindmøller.

Det var ikke så lidt endda.....

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt

Det var en del..  Hvor stor generator er du ved at bygge ?

Mvh
Kaj

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt
Hej
tak for svarene.
Jeg ved endnu ikke hvordan man præcis dimensioner den, men i omegnen af
10KVA
med venlig hilsen
Bent

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt

Og hvor mange 100uF var det du havde brug for ???

10kW generator kræver ikke særligt meget kompensering.

Overvej evt news:dk.teknik.energi, eller news:dk.teknik.el

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt
Hej
Jeg forestiller mig 300uF, men der findes ikke nogle facts om emnet på
nettet, så jeg skal først lave nogle forsøg.
En generator stiller større krav end en motor, i det generatoren holder op
med at virke hvis C er for lille, hvor motoren bare har en blindstrøm.
Bent

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt

Det var ikke så lidt endda !
http://www.pupman.com/listarchives/2003/July/msg00253.html

Kig lidt på ovenstående

Der findes masser. Kig på vindmøller.

Øøøh, kommer an på generatortypen. Jeg kan fortælle om 2MW asynkron
generatorer der virker fint uden kodensatorer !

Mit forslag er at du fortæller nærmere om dit projekt i nyhedsgruppen
dk.teknik.energi, så er der hjælp at hente....

Re: kondensatorer 400 eller 230 volt

Jeg har engang eksperimenteret med en generator i den størrelse og her
brugte jeg mellem 30 og 100 uF, du kan justere størrelsen efter hvor meget
spænding du vil have ud af generatoren. Jeg brugte et batteri af
kondensatore fra lysstofrør og gl. vaskemaskiner.
mvh Niels

Site Timeline