Kondensatorcheck

Halløjsa,

er amatør i faget, men har dog lidt erfaring med loddekolben!
kan man checke en kondensator med et almindeligt multimeter, eller hvordan
checker man sådan en? Den er ikke bulet op eller sprunget!

MVH

Henrik Jensen

Re: Kondensatorcheck
Hej!

Kondensatorer checker du visuelt + måler med et kapacitets-meter.

Elektrolytiske kondensatorer ("lytter") checker du med et ESR meter. Lytters
kapacitet kan sagtens være ok og lytten stadig defekt. Man måler den ækvivalente
serie modstand istedet...

Et ESR meter kan du købe for små 700,- så vidt jeg har erfaret. Mit er købt i de
goe gamle dage for 300,- fra Australien (Bob Parkers konstruktion).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Kondensatorcheck
Lytters
ækvivalente
købt i de

Er det pengene vært? jeg mener, det kan selvfølgelig spare et par lytter,
men syntes nu det er lige så billigt at skifte på formodning, du skal jo
aligevel have den ud af printet for at tjekke den 100% vil jeg mene.

Mvh.

Jan Rasmussen - Der har set 100uf@25V lytter hos Thomson til 2 EuroCent.

Re: Kondensatorcheck
Hej!

Hvis man roder meget med elektronikreparation er det ALLE pengene værd. Iøvrigt
er det beregnet til at lave in-circuit testing så det er ganske smart :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Kondensatorcheck
lytter,
Iøvrigt

in-circuit testing? Det er da super fedt. Kan du anbefale et meter Kim, som
er både er godt og ikke koster spidsen af en jetjager?

Larsen

Re: Kondensatorcheck

Iøvrigt

Det gør man jo :-)

Hmm. ja må give dig ret i det tids-besparende ved at det kan bruges til
in-circuit, interessant den kan nøjes med et 100mVpp måle-signal, det skulle
nok holde andet halvleder og modstande i ave.

Mvh.

Jan Rasmussen - en radiomek. der bruger (for) meget tid på IRC, men man skal
jo være social :-D

Re: Kondensatorcheck
Hej!

*agreed* :-)

Nemlig. Der kan dog være lytter den ikke kan finde, men det er _godt_ nok
sjældent.

Hehe :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Kondensatorcheck

Umidelbart, nej. du kan selvfølgelig måle om den er helt kortsluttet eller
læk med nogle KOhm.. men det er ikke altid en sikker indikator om den har
midste kapacitet.
så fat i et Farad-meter eller, hvis man har tid nok og nærrig: lav en
opstiling med en stor modstand i serie med en +12V og sæt kondensatoren ind
for at slutte kredsløbet og se hvor lang tid det tager at oplade
kondensatoren, C = Tid[sec]/(5*R) :-) (da Tid[sec] = 5 * R * C
en fuldt opladet kondensator til på-trykt dc spænding (eller.. 99.9% :-D )
er 5 Tau, 1 tau = R*C
ak ja, man mindes de gode tider på Teknisk Skole Ringsted med Egon og Povl,
de kunne deres teori!

Mvh.

Jan Rasmussen - Radiomekanikker der bestod i første forsøg ;-)

Site Timeline