Kondensator udregning

Sidder her og vrider min lille hjerne....

jeg har et kredsløb hvor der først er et RC led, høj pass (kondensator i
serie med signalet) dernæst en ensretter diode og en lade kondensator....

RC ledet har 482 hz -3db frekvens med en cap på 100nF og 3.3Kohm... det
giver en Xc på 1591ohm ved 1Khz....

nu påtrykker jeg indgangen et 1Khz firkant signal. (5Vpp, kun den positive
der er interassant)

hvordan regner jeg dels lade kondensatoren og kondensatorens max spændingen
ud og lade tidskonstanen?

Jeg har lavet kredsløbet, og det køre find, simuleret det i Pspice, med en
lade tid på ca 30mS (5 tau)

Mvh
Kasper
(der er ved at få grå hår over dette project... 13 dage til aflevering)

Re: Kondensator udregning

spændingen

Hej Kasper!
Jeg ved ikke om jeg kan bibringe med ret meget???

Som jeg forstår det, tilfører du en vekselspænding på +/- 2,5V(du taler jo
om Vpp).
Denne spændingssymmetriske firkant efterfølges af et differentieringsled med
en tidskonstant på 330us. Den positive differentierede puls må da have en
amplitude på +2,5V. Denne ensrettes og den negative puls fjernes. Den
positive puls vil da oplade din "ladekondensator". Da du ikke har
specificeret nogen modstand parallelt med denne "ladekondensator" vil den i
teorien oplades til pulsens spidsværdi minus den forwardspænding som tabes
over dioden. At tale om en tidskonstant i ladekredsløbet giver ikke helt
mening i mit hoved....., men jeg har sq nok misforstået et eller andet i
opgaven, hoho.

Med mange venlige hilsner!
Torben, Sønderborg

Re: Kondensator udregning

Tjae kan også være mig....

Det jeg tænker på er at kondensatoren i serie med signalet har vel en Xc
modstand ?

Men firkantens indhold af hormoniske gør måske den utrolig ligge... ?

altså, det virker i praksis, men var da cool nok lige kunnne få lidt
teoretisk om det.. men det er ca ved at være for sent, da jeg har deadline
på denne del af reporten.. om uhmmm 2 timer...

men kommer der nogle guldkorn kan de jo altid flettes ind :)

Kasper

Re: Kondensator udregning

Hej igen!
Jeg mener ikke, at Xc har nogen som helst relevans her.
Du skal se RC-leddet som et differentieringsled med en tidskonstant på de
omtalte 330us. Dette skal sammenholdes med din pulstid på 500us(den halve
periode).
Jeg kan nok ikke komme det nærmere!

Held og lykke, og skriv gerne igen...... Også hvis du kan referere til
andres guldkorn, hehe.

Mvh!
Torben

Re: Kondensator udregning - glemte lige

det

Øhhhhh...., glemte lige en lille detalje:
Du kan ikke beregne Xc på kondensatoren overfor din firkant!
En sådan formel gælder kun for rent sinusformede vekselspændinger!

Mvh, igen, igen,
Torben

Re: Kondensator udregning - glemte lige

Jip, den konklusion var jeg også kommet til da de harmoniske også indgår....

men det differencerings led må jo have en udgangs impedans eller ?

Kasper
(der nok glemmer denne del i reporten... ups..)

Site Timeline