Kondensator til bundkort

Jeg har et epox bundkort med defekte kondensatore. Jeg vil gerne skifte dem,
det drejer sig om ca 15 stk, 6,3v 1500uf, 10mm i diameter og 10mm i højden.
De eneste jeg har fundet der kan bruges er hos RS og de er self. udgået.

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe dem eller nogen tilsvarende, det gør
ikke ngoet hvis de er 15mm høje eller deromkring.

RS fortæller mig:

Beskrivelse  Capacitor, electrolytic, radial, 105CFC, 6.3V, 1500uF
RS Vare nr.  419-0264
Fabrikant  PANASONIC INDUSTRIAL EUROPE
Leverandørens vare nr.  EEUFC0J152

Re: Kondensator til bundkort
dem,

Hvis der er gået så mange er der sandynligvis også en grund til de er gået,
er der nogen brændte modstande, transistorer eller chips?

højden.

De behøver ikke være 6,3V da det bare er den maximale spænding de kan tåle!
De 1500 µF derimod er vigtige...

gør

www.el-supply.dk er billige men jeg tror ikke du kan se dem fysiske
størrelse på dem de har.
Ellers se her, der er en liste af forskellige forretninger:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Kondensator til bundkort
dem,
gået,

Der er en større sag inden for computer værdnen med stjålne formler og
billige produkter
http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resource/feb03/ncap.html
En artikkel om problemet hvis man er interasseret.

højden.
tåle!

dvs. at det gør ikke noget hvis det f.eks er 50V? Udover at så er de for
store.

gør

De eneste der har den er farnell, og de har så vidt jeg husker en 500kr's
minimum første gang man bestiller, hvis de overhovedet sælge til private.
RS har haft dem men de er udgået.
el-supply har også nogle men derer ingen dimensioner

Er det virkelig så specielt et produkt?

Re: Kondensator til bundkort

Ja, du skal bare sørge for at det ikke bliver mindre end dem de skal
erstatte :)
Husk forresten at det skal være den udgave der kan tåle 105 C° som nogen af
de andre skrev...

Jeg har heller aldrig handlet med farnell, men jeg har da set på sagen, og
ja det er ikke lige sådan til med dem :)

Du kan prøve at ringe til RS/el-supply eller andre og høre om de kan skaffe
dem hjem...

Eller du kan snakke med Claus Tersgov som også har svaret på dit indlæg at
han har nogen liggende...

Brian Lund

Re: Kondensator til bundkort

indlæg at

Problemet er, at benene er meget små, når man lodder dem ud, så måske er
de for besværlige at montere igen.

Claus

Re: Kondensator til bundkort

Det er vel en sandhed med modifikationer. Jeg går ud fra at det er en
buck-converter der sidder på motherboardet.
Problemet er så at man flytter L-C filterets dobbelpol når man ændrer
kapacitancen. Det samme gælder hvis ESR'en ændres, så er der et nulpunkt
der bliver flyttet. Alt i alt kan det godt gå hen og gøre regulatoren
ustabil. Derfor er det nok bedst at holde sig til samme værdier.

    Kimjand

Re: Kondensator til bundkort
Såvidt jeg ved dør de pga alderdom hæ hæ.
Nææ det har været en pissedårlig kvalitet de har brugt, så find et bedrer
alternativ.
Prøv panasonic, eller Nichicon. Husk det skal vaære 105grader og jo mindrer
ESR jo bedrer.
De burde egentligt sende jer nogle nye!!!!

ON

dem,
højden.
gør

Re: Kondensator til bundkort

Der har for nyligt været problemer med noget dårlig elektrolyt i nogle
noname lytter. Bl.a. var Asus berørt - selvom de normalt leverer kavalitet
;-)

/A

Re: Kondensator til bundkort

skifte dem,
højden.
udgået.
det gør

Er der penge i sådan noget skidt?   :-)

Jeg har da 8 x 1500 og 5 x 2200 alle Rubycon 6,3 volt 105 grader......

Og 18 x 1500  6,3v  105 gr. Jackcon

Er det en halvmillion værd?

Claus

Re: Kondensator til bundkort

De er 8mm Ø og 16mm høje.

Har du ikke noget sjovt at bytte med i stedet?

Claus

Re: Kondensator til bundkort
lidt tyndere og lidt højere end dem jeg har nu, men det går.

Noget sjovt, hmmm... Nu er jeg ikke så meget inde i elektronik. Men jeg har
en masse gamle computerdele som vi måske kunne finde ud af noget med.

Er der noget specialt du har i tankerne? Noget du mangler?

Site Timeline