Kondensator - spænding vs uF

Hejsa,

Til et gsm modem foreskrives en kondensator på 100uF 6.3V (SM-TANT-C)
Jeg har i mit beskedne sortiment ikke nogen 6,3 volt og har derfor brugt en
16 volt istedet.

Modemmet rebooter ofte og jeg tænkte om den kondensator jeg har sat på ikke
er hurtig nok til at levere varen ??

Kan jeg kompensere på nogen måde ??

pft
Anders

Re: Kondensator - spænding vs uF

Du kan sætte en 100nF (evt. mindre) keramisk modstand i parallel. Tantaler
og alm. aluminiums elektrolytter er langsomme men specielt tantaler har
meget høj kapacitet uden at fylde meget. Keramiske og poly-altmuligt er
hurtige men til gengæld fylder de meget i forhold til kapaciteten. Så det er
altid en god idé at kombinere dem (i parallel forståes).

-Thomas

Re: Kondensator - spænding vs uF

Hej Anders

Har du brugt en  Tantalum kondensator?
Ud fra din kode  (SM-TANT-C) og størrelsen kunne det godt se ud til at det
er en tantalum du skal sætte i igen.
Hvis du mangler en så skriv, så kigger jeg i bunken :-)
se evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Condensator#Electrolytic_capacitors

--
Hilsen Mikkel
------

Øhmm.. nu er jeg heldigvis ikke bleg for at udstille min uvidenhed så here
it goes.... Jeg aner det ikke. De kondensatorer jeg har i skuffen er alle af
den runde cylindriske type. Thats all I know...

Kan jeg se på kondensatoren hvad det er for en type ?

Anders

Re: Kondensator - spænding vs uF

Nej, det kræver erfaring.  Men du kunne jo beskrive den. Ikke...?

Er den du har monteret vendt rigtig.?  Har du set et + eller - tegn.?

Jeg tvivler på at der er behov for den ekstra kondensator som der
foreslåes. Den er der formentlig. Og sidder vel hvor den sad før.

Som altid en stor hjælp, men ofte glemt:
Det vil altid hjælpe hvis du fortæller eksakt type af modem.

Vi gætter os jo bare frem.
Måske er der lige en der har et modem som dit. Det finder du aldrig ud
af...  Hvis du ikke vil fortælle noget.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du kaster dig ud i det når du intet ved.?

Mvh. Jørgen

Re: Kondensator - spænding vs uF
On Wed, 21 Sep 2005 17:33:04 +0200, Jørgen Rasmussen

Hvorfor er du så nedladende?

Manden spørger jo pænt!

Opfør dig ordentligt!

Re: Kondensator - spænding vs uF

Jeg er ikke nedladende. Jeg spørger relativt uskyldigt.

Sådan ser jeg det. Du har lov at læse det som du vil.

Og dog, måske alligevel negativ, fordi jeg atter engang stødte på en af
de spørgere der fortsat undrer mig:

Hvis de vil have gode råd, må de da for f... også fortælle hvad de har.
Dette er et typisk eksempel på det.

Mvh. Jørgen

Re: Kondensator - spænding vs uF

Hej Jørgen.

Kender du det med at kaste sig ud i noget fordi det er spændende ??
Det var faktisk sådan jeg lærte at både kravle, gå og siden tale, ret vildt
at tænke på at man faktisk kan lære noget ved at forsøge sig frem.
Indrømmet, da jeg skulle lære disse ting hjalp min mor og far mig. Jeg har
også spurgt dem til råds angående kondensatoren men de kunne desværre ikke
hjælpe, derfor henvendte jeg mig i denne flinke gruppe.

Nå, men jeg har pløjet manualerne igennem igen og har fundet ud af at det
ikke var en 100uF der skulle bruges men derimod en 1000uF ( på diagramet
stod der 100 mens der i specs i app. stod 1000)

Tak til alle for jeres tid.
Mvh
Anders - still learning :-)

Re: Kondensator - spænding vs uF

Det lyder som en "standard elektrolyt" uden særlig gode impulsegenskaber.

Men for at komme vider, så var interessant at vide lidt mere om dit projekt,
sådan noget som:
Hvad er det for et modem?
Hvad forsyningspænding kræver det?

For lige nu kan jeg nok kun hjælpe/skræmme med at spidsstrømmen kan være op til
2 ampere i sendepulserne!

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Kondensator - spænding vs uF

Mærket til en større spænding end angivet beyder ikke noget.
Karsten H. Jensen