Kondensator spørgsmål

Til min defekte Samsung SyncMaster 204B monitor anbefales det at udskifte
med nedenstående kondensatorer:
820uF/25V Capacitors (C110, C111)

Da der er ventetid i DK på anskaffelse, har jeg i stedet hos Brinck bestilt
nedenstående kondensatorer:
1000uF / 25V Lodret elektrolyt (105°C)

Dog er jeg efterfølgende blevet lidt i tvivl om det var en særlig god ide?
Eller sagt på en anden måde - jeg ved ikke særligt meget om kondensatorer,
men en gang lodning kan jeg nok klare.

Og så finder jeg det ublu for så beskeden en varemængde at betale ca.19 Euro
i forsendelsesomkostninger fra Tyskland :-(

Mvh
Bjarne

Re: Kondensator spørgsmål
Hej Bjarne

Normalt er elektrolytter lavet med tolerancer på noget der ligner
+/- 20%, så om man bruger 820u eller 1000u kan i mange tilfælde
være helt ligegyldig.

Max

Re: Kondensator spørgsmål

Jeg plejer tit at skifte 1000u/16v og 25v ud med 470u/35v. Det er bare fordi
jeg har en røvfuld af dem, og det er gode holdbare typer. Og det virker uden
problemer. Når man tænker på hvor dårlige lytter man ofte ser mens apparatet
stadig virker, så kan det kun blive bedre, næsten ligegyldigt hvad man
smider i. 820u er ret usædvanligt, og der er nærmest aldrig nogen speciel
grund til den værdi er valgt. Så bare smid noget andet i, helst i et større
hus hvis det kan være der, så holder de længere fordi der er mere væske at
fordampe af. Og hvis printet er lagt ud til nogle ekstra parallelt som ikke
er monteret, så kan man også forlænge levetiden ved at montere dem.

Selvfølgelig altid nogen der kan tåle den samme spænding eller mere, end de
oprindelige.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Kondensator spørgsmål

Hej Bjarne

Det er ikke umuligt at kravet til "820uF/25V Capacitors (C110, C111)"
er, at de skal være lav-ESR udgaver.

Søg f.eks. på "667-EEU-FC" (uden gåseøjne) hos Mouser:
http://dk.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword66%7-EEU-FC*

Kig i databladet - de er lav-ESR, relativt billige og højtemperatur!:
Citat: "...
* Endurance : 105 °C 1000 h to 5000 h
* Low impedance
..."

Undgå "reel"! Ellers skal du også betale for et dyrt plasthjul ;-)

En anden ting du skal tjekke er at den nye kondensator kan være i
printet (diameter, højde og evt. benafstand)

-

Hvis du sætter en "normal"/non-lav-ESR i istedet eksploderer eller
revner den nok efter kort brugstid.

Glenn

Re: Kondensator spørgsmål

Ifølge databladet har en:
* 25V, 820uF, 10mmØ en impedans på 0,045 ohm
* 25V, 820uF, 12,5mmØ en impedans på 0,038 ohm

Glenn

Re: Kondensator spørgsmål

Bemærk: Impedans målt ved 100kHz !

Re: Kondensator spørgsmål
Bonus information:

October 2002  Low-ESR Aluminum Electrolytic Failures Linked to Taiwanese
Raw Material Problems:
http://web.archive.org/web/20070824223008/www.niccomp.com/taiwanlowesr.htm

http://www.badcaps.net /
Identifying  -  Physical Defects:
http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

How-To Repair a Desktop LCD with Bad Capacitors:
http://www.aplusperfect.com/articles/lcd_capacitor_repair
http://www.lcdparts.net/howto/default.aspx

Repair and Restoration Information Index
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/index.html

Glenn

Re: Kondensator spørgsmål

Det er heller ikke så nemt at måle med et ohmmeter.

Mvh
Martin

Re: Kondensator spørgsmål

Man skal bare bruge et Ohmmeter der er med AC-batteri..

Mvh Hauge

Re: Kondensator spørgsmål

Hej Martin

Det kan måles med et (hjemmebygget) ESR-meter:

Kan sættes foran et multimeter:

God - simpel:
http://members.shaw.ca/swstuff/esrschematic.png
http://members.shaw.ca/swstuff/esrmeter.html

-

Andre varianter:

http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/15_lab/06_esr/index.htm
http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/15_lab/06_esr/fig03.gif

ESR & low resistance test meter:
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_103805/article.html
http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1038/103805_2lo.jpg

-

Bob Parker's ESR Meter Page (se også Mk2 kit):
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

The electrolytic cap ESR problem, and this meter...by Bob Parker the
designer of the ESR Meter Kit (Mark 1):
http://www.flippers.com/esrkttxt.html
Citat: "...
The real fault with many of these electros was not so much that their
capacitance had dropped (as many people assume), but their Equivalent
Series Resistance (ESR) had risen to a high value, seriously degrading
their effectiveness as filtering, bypassing and coupling components.
..."

Hints for techs using Bob Parker's ESR meter(kit)...:
http://www.flippers.com/esrkthnt.html
Citat: "...Bob Parker's excellent ESR meter (January 1996) will also
test all types of cells and batteries..."

Bob Parker's ESR Meter Page:
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm
"... Display: 2x high efficiency Super-Red GaAlAs Kingbright SC56-11SWRA
7 segment LED displays...."

-

Andre ESR-metre:

http://web.archive.org/web/20061228025100/octopus.freeyellow.com/99.html
http://octopus.freeyellow.com/99.html

An Equivalent Series Resistance Meter (uden mikrocontroller):
http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html
Citat: "...With my ESR meter I quickly found five electrolytic
capacitors which had degraded a lot...one had 6 Ohm, one 7 Ohm, and the
other two had such high ESR that the meter wouldn't even deflect!..."

Building an ESR meter for Testing Electrolytic Capacitors (uden
microcontroller):
http://kakopa.com/ESR_meter /
http://kakopa.com/ESR_meter/ESR02_Schema02.png
http://personales.ya.com/sailor/ESR_meter /

http://members.ozemail.com.au/~bobpar /

ESR & Low Ohms Meter Page (K-7204 original) K-7214 (MK2):
http://www.flippers.com/esrktmtr.html
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm
http://www.netcentral.co.uk/satcure/design/genie.htm

The "Genie" ESR capacitor tester & Low Ohms Meter
http://www.satcure.co.uk/accs/page6.htm
http://www.satcure-focus.com/design/page9.htm
http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

-

Capacitor Testing, Safe Discharging and Other Related Information
Version 2.42 (22-Nov-05):
http://www.repairfaq.org/sam/captest.htm
Citat: "...
Before I bought my ESR meter I too wondered--what exactly did it
measure? Nevertheless, having heard so much about the meter, I went
ahead and bought one. It works, and that's the real bottom line.
The objective of the ESR meter is to identify capacitors that have gone
bad. This is more the case with electrolytics where the dielectric
compound tends to dry up.
..."

http://www.electronics-related.com/usenet/design/show/248010-2.php

http://www.your-book.co.uk/design/esrchart.htm
http://web.archive.org/web/20080725051958/www.your-book.co.uk/design/esrchart.htm
http://www.repdata.de/wbb2/attachment.php?attachmentid55%09
Citat: "...
Table of approximate worst-case (highest) ESR values for new
electrolytic capacitors at 20 degrees C (68'F). ESR generally decreases
with increasing temperature.
10,000uF...0.12 [Ohm for 10V]
...0.08 [Ohm for 16V]
...0.06 [Ohm for 25V]
...0.04 [Ohm for 35V]
...xxx [Ohm for 63V]
...xxx [Ohm for 100V]
...xxx [Ohm for 250V]
Notes: These figures are a guide only! Some electrolytics (especially
high temperature types) can give higher readings and still be OK. Others
can read significantly lower and be OK. In general, be wary of a
capacitor with an ESR reading more than double the figures shown here.
If you get a reading less than half, check the capacitor with an ohm
meter... it might be shorted.

Written November '98, by Bob Parker
[ http://www.ozemail.com.au/~bobpar/ ]
..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance

-

Nu har du ingen undskyldninger ;-)

Glenn

Re: Kondensator spørgsmål

[SNIP en masse gode links]

Det var da ligegodt pokkers med dig. Nu har jeg jo netop ikke flere gode
undskyldninger.
Hvad pokker, vi går tiden i møde, der er som skabt til at sidde med
loddekolben og bande over hvor små de s****s SMD'ere er.

God vind.

Mvh
Martin

Re: Kondensator spørgsmål

I stedet for broensretteren ville jeg nok hellere anvende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier

Denne:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Voltage_Multiplier_diagram.PNG

Men kun C1,C2 og D1,D2 - så behøves nul potentiometeret ikke.

Kan kalibreres med 50, 20, 10 (ca. midt), 5, 2, 1 ohm... (ulinear skala!)

Glenn

Site Timeline