kondensator som "batteri" i en radio ?

Hej NG!

Kan man bruge en kondensator som et batteri ?

Jeg har en radio med solceller, som den kan køre på alene ved høj solskin.

Jeg kunne dog godt tænke mig en slags back-up af strømmen - så jeg tænkte at
indbygge en kondensator som en slags batteri - er det muligt, så den kan
køre på kun kondensatoren ?

Det skal være en kondensator på omkring 4-5 volt og radioen bruger omkring
50 ma.

Hvor stor skal kapaciteten være for at kunne trække radioen i 30-60
minutter.

mvh. Per

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Man anvender ikke en kondensator til det brug - det er simpelt hen ikke
lade-sig-gørligt.

Du skal anvende en akkumulator. Du skal vælge en N-MHi akikku. Der må være
et kammer til batterier, idet man næppe kan forestille sig en radio, der
udelukkende kørte på solceller.
Karsten H. (7870)
Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Hmm - tænkte det nok !

Jeg kan godt få plads til batterier - så det var mere om det overhovedet var
muligt det med kondensatorer.

1000 tak for jeres svar.

mvh. Per

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Når jeg skrev, at det næppe var lade-sig-gørligt skal det ses i lyset af, at
det er helt ude af proportioner. Tænk, hvis nu solen ikke skinnede i f.eks.
8 dage, så var nok så stor en kondensator nok afladet, og så var det i
øvrigt en, man ikke skulle tabe en skruetrækker ned over - ikke hvis man
forventer at kunne bruge den igen.

Det mest praktiske alt andet lige, er det med 3 akkumulatorerceller langt at
foretrække - og så for alle eventualiteters skyld en lille lader beregnet
lige til stikkontakten på solfattige dage så langt at foretrække. I modsat
fald kunne du jo anbringe solcellerne under en 60 W. pære, så ville radioen
nok spille, men det synes at være lidt uøkonomisk.:-)
Karsten H. (7870)
Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Hmm ja, nu kan man jo så såkaldte "superkondensatorer". Super forstået
på den måde at de er rimeligt små, typisk også rated til 5,5 v, til
gengæld har de en kapacitet på 1/2, 1 eller sågar 2 Farad og de findes
sikkert endnu større. Om de har godt af at blive kortsluttet ved jeg
ikke, men trække gnist af betydning gør de ikke.
Nogle stykker af dem og du kan få temmelig mange Farad på meget lidt plads.

Om det er praktisk.... Tja... Der er jo fordele og ulemper. Hvis kravet
er at apparatet blot skal kunne køre nogle timer når solen ikke skinner
er det måske fint nok. Måske hvis radioen er energieffektiv og kun
indeholder svag forstærker med lav tomgangsstrøm vil det være perfekt at
parre det med amorfe solceller eller andre typer som kan give noget
strøm selvom det er overskyet (de typiske krystalinske solceller men
tænker på i forbindelse med solcelleanlæg skal typisk have direkte sol
for at give brugbar energi fra sig, til gengæld er de mest effektive når
solen virkeligt skinner)

Mvh
Morten

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Jeg bruger nogle 2.7V typer på 1.5kF. Kortslutningsstrømmen er ca 4kA.
Ikke noget man spøger med. Noget mindre end en øldåse, og med M12 gevind
i begge ender.
Så jo, de findes i flere størrelser :-)

Bo //

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

OK, dem kender jeg så ikke, ellers er det 12 v typerne til bilstereo,
det er også nogle "kraftige børster".
Jeg tænker på dem, man typisk bruger til backup til hukommelseskredsløb
o.lign. En enkelt af dem trækker ikke mange 100 mA i kortslutning.

Mvh
Morten

> [...]

Mvh
Morten

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Hvis du vil læse mere, kan du se her:
http://www.maxwell.com/ultracapacitors/technical-support/white_papers.asp

Bo //

Re: kondensator som "batteri" i en radio ?

Du kan hente programmet her og selv regne på det.
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelChargeCurve.html

Du skal op i mange Farad, før du får noget fornuftigt!

Re: kondensator som "batteri" i en radio ? [ Superkondensator ! ]

Hej Per

Det kan sagtens lade sig gøre at få radioen til at køre på en
kondensator, men kondensatoren skal sandsynligvis være på mange farad
(f.eks. er 10.000 uF ikke nok).

Men du skal også anskaffe/lave to smps-spændingsforsyninger:
*en smps-strømforsyning til at lade kondensatoren op (den vil trække en
gevaldig strøm ellers indtil den er ladet op.)
*en anden smps-spændingsforsyning til at drive radioen fra
kondensatoren. Kondensatorens spænding vil jo variere med lagrede ladning.

De to smps kunne f.eks. være af en sepic-smps eller en isoleret
cuk-smps. Disse kan levere større og mindre spændinger end input-spændingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sepic
http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%86uk_converter

Man kan i hvertfald få kondensatorer på 2600 Farad i dag:
http://da.wikipedia.org/wiki/Superkondensator

-

Skal vi køre på ultrakapacitor [=Superkondensator]?:
http://ing.dk/artikel/75274
Citat: "...Det er rimelig imponerende data som EEStor opgiver i deres
første kommercielle produkt. 15 kWh i en pakke, som kun cirka 50 kg og
med en opladningstid på et par minutter..."

hilsen

Glenn

Re: kondensator som "batteri" i en radio ? [ Superkondensator ! ]
Hej Per

Her er mere:

http://www.ultracapacitors.org /

hilsen

Glenn

Re: kondensator som "batteri" i en radio ? [ Superkondensator ! ]

Hej Glenn !

Tak for input - der er nok ikke plads i min lille radio til den slags :-)

Men iøvrigt meget interessant det du henviser til....

mvh. Per

Site Timeline