Kondensator på borehammer.

På min Impex borehammer er kondensatoren bålet af, Den slår en ca 5 cm lang
stikflamme sammen med et højlydt #¤%%¤&¤#
BBBBZZZZZZZZZZZZZZZZ%%¤#"2#¤%77%PLAFF   (såddan cirka)  motoren er på 220 V,
750 W,  3.8 Ah.  Er der nogen der har en ide om hvilken størrelse der skal
til og hvordan den skal forbindes, jeg mener at den skal monteres som vist
herunder, men er ikke helt sikker.

K = Kondensator.    M = Motor

_______________________
             )               /
 220  V                K             M
            (               /
_______________________

Hilsen Michael

Re: Kondensator på borehammer.
lang
V,

Du er sikker på det ikke er bare er dine kul der er slidt ned?

Re: Kondensator på borehammer.

Det tror jeg ikke, der er ingen gnister omkring rotor og kul, Stikflammen
stod ud af en ca 4 cm lang dims i håndtaget hvor ledningerne fra kontakt til
motor går igennem, jeg formoder at det er en kondensator til at slå motoren
igang og / eller tage gnisten når kontakten aktiveres for at forlænge
levetiden på kontaktfladerne, anyway, det hele var støbt ind i plast så jeg
har ingen chance for at vide hvor stor den var,  nogen ide ?
--
Hilsen Michael

Re: Kondensator på borehammer.
Hej Michael,

til
motoren
jeg

Ud fra din beskrivelse lyder det som det er et netstøjfilter hvor der er
sket gennemslag i en kondensator. (skal hindre radiostøj fra gnisterne i
motorens kommutator i at stråle ud via ledningen til lysnettet.) Hvis der
sker gennemslag i kondensatoren på grund af høje transienter på lysnettet
eller hvis der samler sig tilstrækkeligt elektrisk ledende skidt omkring
den (metalstøv eller fugtigt støv) opstår det eksplosive fænomen du har
oplevet.

Hvis det er et professionelt eller forholdsvist dyrt hobbyværktøj ville jeg
lade en maskinreparatør se på det. 1. for at få fat i det rigtige filter og
2. fordi man må formode at det er en komponent der jævnligt skiftes og
derfor er på lager.

Mvh, Lars

Re: Kondensator på borehammer.

lang

Prøv først at skifte kullene, de slides uanmideligt hurtigt på en borhammer
pga. cementstøv ol. Når du har sat de nye kul i så brug et stykke skolekridt
til at slibe ankeret med indtil du ikke kan se at der er gnister omkring
kullene mere, så kører den fint mange timer endnu.

Mvh
//zigge

Site Timeline