Kondensator - og volt størrelser...

Hej,

Er pludselig kommet i tvivl om det kan have nogen betydning om man sætter en
lyt i der kan klare større spænding... normalt jeg har altid troet det ikke
betød noget så længe man bare gik op i spænding, men nu sad jeg lige og
læste lidt på det her ESR, og der kan jeg jo se at ESR værdien ændrer sig i
forhold til hvor mange volt lytten kan klare... kan det have nogen
betydning, eller kan man godt sætte en 50 v i i stedet for en 16 v ?

Anders

Re: Kondensator - og volt størrelser...
en
ikke
Kommer an på anvendelsen af kondensatoren.
F.eks. har ESR stor betydning i visse dele af Switch Mode
Strømforsyninger.... Der er jo kort sagt tale om en serie modstand i
kondensatoren.... ved visse frekvenser kan den f.eks. svare til eller være
større end en evt. seriekoblet modstand og dermed få en betydning....

Læs mere her:
http://home.planet.nl/~heuve345/electronics/course/lesson4.html

under punkt 4.4 ESR

Re: Kondensator - og volt størrelser...