Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

Hej NG.

Jeg sidder med en defekt kondensator som jeg skal skifte.  Den er mærket
1K400.  Hvad er kapaciteten i uF ??

Selvom den er revnet kan jeg måle kapaciteten til 0,14 uF - men kan ikke få
det til at "rime" med mærkningen !

Den sidder i et 220 VAC netspændingskredsløb - er antagelig type MKP og med
radial montering, støbt i en plastindkapsling.  Fysiske mål L 32, B 9, H 17
mm.

Jeg er i tvivl om kapaciteten.  Hjælp pse.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

K betyder 10%, så jeg vil gætte på 1uF 10% 400 volt

Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

Mon ikke det nærmere er 1 nF/400 V? 1 k = 1.000 pF

MVH
KHJ

Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

Nej.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

1uF - 400V - 10%
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?

Det kan også være problematisk at aflæse da der findes flere måder at
mærke på.

Jeg vil også sige 1 uF 400V, men jeg sidder lige og kikker på en blå sag
fra Siemens, på den står der 1K400, men hvis man kikker meget nøje
efter, ja så er der faktisk et my tegn foran, så den er 100 nF 400V.
Men størrelsen på din tyder meget på at det er en 1uF der er tale om.

Mvh Max

Re: Kondensator mrk. 1K400, kapacitet ?
Tak for diverse info.  Styreenheden fungerer igen med en 1uF kondensator
(400VW) - så det var den rigtige værdi.

Det snød mig, at jeg med mit gamle hårdt prøvede måleinstrument (Radiometer
MM1 - nok ikke mange som kender - med "magisk øje" indikator) målte
kondensatoren til 0.14uF som jo lignede mærkningen.  Dog viste instrumentet
stor tabsfaktor - men kondensatoren var jo også defekt.

Venlig hilsen, Frank.

Site Timeline