Kondensator mikrofon

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en kondensator mikrofon selv! Den skal
være med mini jack. Er der nogen som har nogle gode links til projekter på
nettet? Har bygget nogle byggesæt, men er ellers temmelig grøn på elektronik
området.

/Herb

Re: Kondensator mikrofon
Hej Herbert!

Uha!

Dét er nok til, at opfylde!

elektronik

Hvad er formålet? - Forhåbentlig kun til eksperimenteringdformål?
Hvis du har i sinde, at det skal kunne bruges til noget, så kunne du i
stedet købe en elektret mikrofon (=ikke kondensatormikrofon!) til næsten
ingen penge, som sandsynligvis vil lyde en del bedre, end hvad du selv kan
frembringe af et par stykker sølvpapir og noget wita-wrap! ;-)

Hilsen
Lars

Re: Kondensator mikrofon
Hej Lars,

Ja det lyder drastisk ;)
Men hvis man læser mellem linierne...

Mon ikke det er præcis hvad han mener ?

Jeg går ud fra, at det Herbert søger anvisninger på, er en forforstærker
til en elektretmikrofon :)

Så her er et par link til ham:
<URL:http://www.reconnsworld.com/audio_electretamp.html
<URL:http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/compmic.html

--
Venlig hilsen,
Søren

Jow, men jeg er dårlig til tankelæsning. Kun komme med (forhåbenlig)
konstruktive forslag, hvis jeg kommer i tvivl om formålet! - Det kunne jo
være, at det kondsatormikrofon-byggeriet netop var opgaven, for det kunne da
både være et skægt og spændende projekt!

Hilsen
Lars

Re: Kondensator mikrofon

(forhåbenlig)
Det
opgaven,

Jeg gjorde det engang! Splittede en gammel glimtænder ad (dem med
metalhus) og brugte huset. Det er isoleret på indersiden. Lavede
et polstykke der kunne sidde 1/10 mm under kanten på huset.
Lavede en lille switchmode der kunne forspænde polstykket med
250V, og placerede den under polstykket, inde i huset. Og til
sidste spændte et stykke folie fra en kondensator over åbningen
(plastic med pådampet alu, ekstremt let). Jeg mener faktisk jeg
fik noget rimelig lyd ud af den, men det er efterhånden nogle år
siden. Tror faktisk jeg har den liggende et sted endnu. :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Kondensator mikrofon

elektronik

Kanske kan du finna något i denna "Gruppen", där snackar man bara
mikrofoner:

/leifline

Re: Kondensator mikrofon
Hej,

elektronik

Du kan sikkert klare dig med en electret kapsel og andre har lavet links
til dig, men skal du lege og det skal være rigtigt fint har der lige været
en konstruktionsartikel i det amerikanske radioamatør-tidsskrift QST (Nov
eller Dec-03) til en hjemmegjort vaskeægte kondensatormikrofonkapsel. Den
er med membran i alufolie, isoleret stator af printplade, Fet-forstærker og
ca 50v fantom-spænding fra fotobatterier. Det er helt seriøst ment....

PS - skulle du få lyst til at bygge en Krystalmikrofon i stedet var der en
beskrivelse af en sådan i foråret, vistnok april-nummeret af QST - og der
er ingen aprilsnar ;-)

/Lars

Site Timeline