Kondensator fejlfinding

Hej,

Prøver at fixe en defekt PSU.
Hvordan checker man om en kondensator virker?
Evt. nogen der har et link til en guide om grundlæggende fejlfinding?

Re: Kondensator fejlfinding

Du skal bruge et C-meter (RCL-Meter) og et ESR Meter til at måle om den er
god nok.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Aha. Ja, jeg har jo kun et multimeter - kan man noget med det?

Re: Kondensator fejlfinding
er

Nogle multimetere har et indbykket C-meter, de er dog normalt ikke særligt
gode og jeg har aldrig set et multimeter der kan måle ESR.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

I hvad?

Mener du lyt? Man bruger et ESR-meter eller skifter alene på mistanke! Kan dog
også måle ripple med et oscilloskop, men det bruger jeg sjældent.

news:dk.teknik.elektronik ;-)

Re: Kondensator fejlfinding
En defekt ladelyt vil typisk give en for høj Ripplespænding i PS.
Prøv derfor at lav en ac spændingsmåling over lytten.
Typisk skal der ikke ligge mere end et par volt (max) ac. og på den
stabiliserede udgang skal der ikke ligge mere end 5-10mVac. (Kommer meget an
på hvilken PS osv ...)

Håber du kan bruge det til noget.

Hvordan er den defekt (PSU'en) ?

;o)
Lars

Re: Kondensator fejlfinding
Tak for infoen.
Det er en alm 300w PC PSU der populært sagt er "død"
Har været ret dyr fra ny, derfor ville jeg lige forsøge om jeg kunne få liv
i den.

Har stærkt mistanke til hvad jeg kaldte en kondensator - men det hedder
måske en lyt.
Det er en cylindrisk fætter på størrelse med en rulle 35mm film. Den hedder
200v 680uF. Ser ud til at været for varm - men ville jo gerne kunne teste
den. Har loddet den af nu, og vil prøve at finde en ny magen til.

an

Re: Kondensator fejlfinding
liv
hedder

Normalt går de to store lytter i primærdelen kun i stykker hvis der har
været meget varmt eller ved overspænding, hvis du vil skifte så skift begge
to da de sidder i serie.

De fleste fejl jeg har set i PC Strømforsyninger er kortsluttede dioder på
sekundærsiden af switsmode traffoen og dårlige lytter i den del af
strømforsyningen der laver 5V standby.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det _er_ en kondensator, en elektrolyt kondensator, populært kaldet en "lyt"
eller "el-lyt" :)
Sagen er den at der findes mange forskellige kondensatore, nogen af dem er
bedre til en slags signal en en anden, fordelen ved el-lytten er at de kan
holde meget strøm i forhold til de fleste andre kondensatorer :)

Brian

Re: Kondensator fejlfinding
OK. Tak for forklaringen.
Har skiftet den suspekte lyt til en ny, men skidtet virker stadig ikke...
Jeg kunne ikke få en ny lyt med helt samme specs: den gamle hed 200v / 680uF
og den nye hedder 330v / 400uF. Brinck elektronik sagde det burde virke ok,
men gør det nu også det? Den sidder jo i serie med en anden lyt magen til -
skaber det problemer?

"lyt"