Kondensator afladning.

Hej I gruppen...

Efter at have læst indlægget "Skifte gravide kondensatorer" kom jeg i tanker
om en ting, som jeg ville spørge til her i gruppen.

Jeg har en Samsung SyncMaster monitor, som skal stå i 20-30 minutter før jeg
får et ordentlig skærmbillede. Jeg fandt flere, som havde nøjagtig samme
symptomer med den samme skærm ved at google og de er alle blevet afhjulpet
med at skifte "Gravide kondensatorer"... Så jeg åbnede også min skærm og fik
øje på et par stykker af dem, som bulede ud foroven.

MEN: Jeg fik også øje på en 410V stor kondensator og tænkte, at jeg nok
hellere måtte holde nallerne væk. Jeg har haft lidt lodde- og
elektronikkursus på ingeniørhøjskolen, så jeg er ikke så bange for at gå i
krig med ad lodde lidt, men da jeg er softwareingeniør og ikke
elektroingeniør, så er mine erfaringer lidt begrænset. Derfor: Hvordan
sikrer jeg mig, at sådan en stor kondensator er afladt inden jeg piller ved
de andre?

- rick -

Re: Kondensator afladning.
Hej Rick

Hvis nu den ingenør der har lavet konstruktionen har lavet sit
arbejdet ordentlig, ja så har han monteret en bleeder modstand
over den lyt så den aflades rimelig hurtigt.

Men for en sikkerhedsskyld, ja så mål om der er spænding på
inden du begynder at pille.

Max

Re: Kondensator afladning.
hvis forsyningsspændingen er fjerner, sker der vel ikke noget ved at
kortslutte med en skruetrækker?
Så er enhver ladespænding borte, også med en defekt bleeder1
//finn

Re: Kondensator afladning.
Hejh Finn

Jo, man risikere at ødelægge både skruetrækker og printbaner,
så mål først.

Max

Re: Kondensator afladning.
man behøver da ikke bruge urmagerskruetrækkeren.
  - og kortslutter du polerne, går der da ikke strøm i printbanerne!

hvor svært kan det være?
//finn

Re: Kondensator afladning.

Måske man skulle holde sig til cyklerne.
Jeg har prøvet at ødelægge spidsen af en 6mm skruetrækker ved at aflade
en kondensator, men ok, aner jo heller ikke om det er rådhusurets
urmagerskruetrækkere du omtaler.

/Hauge

Re: Kondensator afladning.

Svært. En almindelig elektrolyt du finder i en SMPS kan slet ikke klare
en direkte kortslutning, også selv om at du gør det direkte på dens ben
hvis den ligger ned på printet) så sker der intet med printbanerne, men
der render adskillige kA i et øjeblik, og det kan faktisk, i værste fald
afbryde kondensatoren internt og skade den, derfor aflader man ALTID med
en modstand.

Jeg har en 470 ohm 10W modstand med to ledinger med krokodillenæb til
den slags. Jeg kobler den bare på benene og så er den afladet, og hvis
der er plads imens at jeg arbejder, lader jeg den sidde, for nogle store
elektrolytter har det med at lave "recovery" hvor at spændingen kommer
igen, selvom at man lige har afladet den. Det sker også i foto-flashes,
hvor at kondensatoren faktisk aflades til godt 100 volt, men efter få
øjeblikke er oppe på 300 volt igen.

// Per.

Re: Kondensator afladning.

netop... den store puls ved kortslutning mE5% ikke undervurders for EMC
virkning pE5% al
det andet i apparatet.(.jeg har altid brugt en 10 kohm
aflademodstand )
og som nE6%vnt ,kan lytten slet ikke tE5%le kortslutningen .
og jeg har ikke set aflademodstande siden 1950... tror ikke man
bruger penge pE5% noget som ikke er nF8%dvendigt .
alex

Re: Kondensator afladning.

NEJ, der løber ikke adskillige kA. Er den afladet til 100V, og er den en
almindelig 400V kondensator, har den en ESR på ca 100mOhm. Så muligvis
en enkelt kA, hvis du er istand til at kortslutte den effektivt. Men med
en kapacitet på måske 330uF, er der kun ca 0.2Joule, og det laver ikke
nogen ravage. At de ikke kan tåle kortslutning er nyt for mig. At
afsætte 1-2 joule i en kondensator skader ikke. Men det larmer og
brænder skruetrækkeren, så jeg vil gerne større ideen om at bruge en
modstand på måsle 100 Ohm til at gøre den "omgængelig"
Giv en 10-20 sekunder, og den gør ikke noget.

Jeg arbejder til hverdag med kondensatorer på 2kF, som har en
kortslutningsstrøm på 7.7kA, og dem spøger man ikke med. De brænder ALT,
hvad man har af skruenøgler og andet værktøj. Her bruger vi lang tid til
afladning, inden vi arbejder på dem,

Bo //

Re: Kondensator afladning.

Og hvilke spændinger er i efterhånden oppe på i jeres flyvende cirkus? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensator afladning.

Har sendt en direkte mail.

Bo //

Re: Kondensator afladning.

Mail læst med stor interesse.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensator afladning.

Hvorfor må vi ikke læse med?

Re: Kondensator afladning.

Ikke alle kan få detaljer om det projekt, jeg arbejder på.

Bo //

Re: Kondensator afladning.

Re: Kondensator afladning.

Ja, det er da trælst, når der endelig er en som ved hvad han taler om,
så at bruge skjult tekst :-)

//finn

Re: Kondensator afladning.
du har sikkert ret mht til afladning ikke betyder noget med
F8%delE6%ggelse..du ved jo en go del :)

 jeg har bare troet at de indvendige forbindelser ikke var konstrueret
til at tE5%le
en kortslutning.. JEg husker at dengang der kom backup lytter
pE5% 0,47F og lignende, var der i manualer bemE6%rket at de ikke mE5%tte
kortsluttes.
de mE5%tte vist heller ikke sE6%ttes direkte til 5 volt forsyning..

det kan sE5% vE6%re at det var i starten at de ikke beherskede teknikken
alex.

Re: Kondensator afladning.

Ja, de kondensatorer har en relativt høj indre modstang, og tåler ikke
ret store strømme. Lader man en 0.47F op til 5V har man et energi
indhold på 11.75Joule. Kortslutter man den, vil al energien afsættes i
den indre modstand, og 11.75 joule er som bekendt 11.75Ws, og de holder
de ikke til. Når der er tale om SMPS kondensatorer, er kapaciteren meget
mindre.
Som tilføjelse: de store kondensatorer på 2kF er det ikke let at
kortslutte: de brænder simpelthen skruetrækkeren væk i en lysbue.

Bo //

Re: Kondensator afladning.

Godt man holder sig nede i pF området. :-)

//Erik

Re: Kondensator afladning.

:-)
-der gik også lang tid, inden jeg lærte at sige "KiloFarad"