Kondensar til lavpasfilter

Hej!

Jeg har lavet et simpelt 1. ordens LP filter med en 3dB-frekvens på ca.
40Hz for at filtrere noget højfrekvent støj væk (adskillige kHz). Det
virker som sådan også, men jeg synes der stadig er noget "reststøj"
tilbage i det filtrerede signal.

Pt. bruger jeg en 1206 SMD kondensator (fra skuffen :)) på 1µF og en
tykfilmsmodstand på 3K9. Er der en type SMD-kondensator jeg med fordel
kan anvende? Der er vel forskel på forskellige kondensatorers egenskaber
i et filter (og f.eks. ved høje frekvenser).

--
Mvh, Kim

Re: Kondensar til lavpasfilter

Prøv at bypasse med 100nF, lytter har dårlige egenskaber ved højere
frekvenser.

Tænk derefter om støjen kan forårsage nogle stelstrømme som ikke bliver
filtreret.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensar til lavpasfilter

Jeg ser ikke Kim bruge ordet "lyt"

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter
Hej!

Korrekt. Der er tale om en keramisk fætter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kondensar til lavpasfilter

Næh det har du ret i, jeg havde bare ikke fantasi til at forestille mig en
keramisk i den størelse, men ok så har jeg også lært noget i dag.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kondensar til lavpasfilter

Lyt & lær !!! :-)

Erling

Re: Kondensar til lavpasfilter
On Wed, 27 Sep 2006 23:44:30 +0200, "Uffe Ravn"

Tjah, vi bruger da 10uF/6V i 0603 hus - og 100uF/10V i 1220 -
keramiske. Ikke til audioformål, men de er glimrende som afkoblinger i
pladskritiske konstruktioner.

Re: Kondensar til lavpasfilter

Gætter på at en 1206 1uF er en keramisk ?

store kapaciteter i keramik er ofte lavet af Y5V materiale, hvor
kapaciteten er stærkt spændingsafhængig. Derfor er de KUN egnede til
afkoblinger. Du skal sikre dig at det er X7 keramik, eller evt bruge en
foliekondensatan, selv om de er fysisk større.

Jeg kender ikke kredsløbet omkring filteret, men jeg kunne da forestille
mig at bruge en mindre kapacitet og en større modstand, for at få
kondensatoren ned i størrelse ?

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter
Hej!

Korrekt.

Den er lavet af Y5V, jeps.

Det vil jeg gøre. Dog er pladsen stærkt begrænset idet hele printet passer i en
28 benet DIP sokkel og det rager kun en anelse udover i enderne :)

Hvilket materiale ville være hensigtsmæssigt til kondensatoren? Skal helst være
i 0603 eller evt. 0805 hus. Kan evt. strække mig til 220nF og en større modstand.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kondensar til lavpasfilter

Når din plads er SÅ begrænset kan det vel ikke blive meget andet end X5R
eller X7R. Temperaturkoefficienten er også meget pænere end Y5V.

Undersøg om du kan få U2J keramik, der skulle være bedre til
timing/filtrering, på grund af bedre temperaturkoefficient og tolerance.
Jeg ved ikke om det er kritisk i dit kredsløb.

Se evt:
http://www.murata.com/cap/nproduct/index.html

eller denne artikel, der omhander et reltivt nyt keramik, der er bedre
egnet m.h.t. støj:
http://www.murata.com/articles/ta04c2.pdf

og nej: jeg har ikke aktier i Murata, der er mange andre, der kan det samme.

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter

Den type er så dårlig at vi ikke har denne på lagret.

Jeg ved ikke U2J er det samme som NP0/COG men NP0 er laaaaaangt det bedste
til osc. og AC.

Nej Bo. Murata kan noget som de andre ikke kan. Jeg indfører Murata hvor at
jeg udvider sortimentet. Vi har haft en del problemer med konkurrenter hvor
at enderne på SMD kondensatoren falder af i frost.

Benny

Re: Kondensar til lavpasfilter

U2J er ikke helt på højde med NP0, men du finder NP0 kondensatorer på
220nF i et 0603 hus, som Kim gerne vil...

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter

rettelse: finder IKKE 220nF i 0603...

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter
Hej!

Der er ihvertfald plads til en af disse. Har monteret en X7R 470nF idag sammen
med en 10k modstand og det virker fint :)

Ikke specielt kritisk. Jeg skal bare have "grov"filtreret over ca. 40Hz.

Tak for links'ne - det er interessant/nyttig læsning.

Og tak for input og hjælp! Gælder også jer andre :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kondensar til lavpasfilter

Hei Kim.

Det er 2 muligheter for feil her.
1. Om det går likestrøm gjenom din motstand vil dette skape støy. Denne
støyen er ille når motstanden lages som tykkfilm. Dette kommer av lagene
strømmen må passere. Jeg antar at du har linjenivå, og derfor er ikke dette
problemet. Din X7R keramiske kondensator kan i utgangspunktet ikke lage støy
selv, men den kan modulere signalet så mye at det høres ut som gamle
kasettspillere, med fasemodulasjon. Dette er den dårligste type kondensator
som finnes for lyd. Det vil i praksis si at motstandsverdien kan økes til 10
ganger og du kan bruke en bedre type kondensator. Som en hvilken som helst
film. Selv disse kan ha hørbare konsekvenser, så av og til lønner det seg å
bruke en kondensator med mange ganger spenningen. Kun for å øke volumet. Det
er nemlig denne merkverdige sammenstilling av volum og kapasitans som lager
forvrengningsproblemer. Hadde filteret vært et høypass filter hadde jeg
kanskje forstått det, men nå har du en serie motstand og en kondensator til
jord. Om det ikke går en bias strøm i din motstand vil det ikke generes
støy, derimot en meget høy forvrengning opp til minst 400 Hz.

Har jeg forstått deg riktig? Er det et Lavpass filter på 40 Hz. Slik at bare
frekvenser under 40 Hz slipper i gjennom? Hva skal du bruke dette til? En
Subbass fra 40 Hz og ned til ?

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Kondensar til lavpasfilter

du beskriver 1. men ikke 2. ?

En modstand støjer uanset om der løber strøm i den eller ej. Visse
dårlige typer støjer mere, hvis der løber strøm i dem, men denne støj er
mindre.

Jo, deres keramik har en vis form for mikrofoni, der kan vare
temperaturafhængig.

men den kan modulere signalet så mye at det høres ut som gamle

JO: en modstand støjer, selv om der IKKE går strøm i den.

Ingen har talt om lyd. Jeg har en opfattelse af at Kim arbejder med en
måleforstærker til een eller anden tranducer.

Bo //

Re: Kondensar til lavpasfilter

støy
kondensator
til 10
helst
seg å
Det
lager
til
bare
En

Ja det er lett å ta feil, om man ikke vet hele problemet.
1: Nei en teoretisk motstand lager bare termisk støy etter en lang formel
med Boltzmans konstant, temperatur og båndbredde. Derimot vil en ikke
teoretisk motstand produsere en tillegsstøy som er avhengig av oppbyggingen.
Denne støy er generelt avhengig av strømmen, og kan gi merkelige
konsekvenser som pulserende kombinasjonseffekter av både lave og høye
frekvenser.

2: Flerlags keramiske kondensatorer har den ekle form for magnetiske
vibrasjoner, som da selvfølgelig er avhengig av at det er et signal. Uten
signal gir de ingen støy.

Generelt vil støy være et lite problem når signalet er kraftig, derfor burde
jeg kanskje visst litt mer. Da jeg kun konstruerer ting for lyd, tenkte jeg
ikke at dette var for noe annet. Beklager min feil.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Kondensar til lavpasfilter
On Sat, 30 Sep 2006 10:06:30 +0200, Bo Bjerre

Du kan tro at modstande støjer mere når der går strøm i dem. Især
visse typer. Men det er nede ved mege små niveauer, ja.

En ting er mikrofoni, en anden er at kapaciteten varierer med
spændingen over kondensatoren, dette give forvrængning - men vi taler
om noget i klassen 0,01% (-60-70dB) - så i de fleste tifælde kan det
negligeres. Men hvis vi taler om måleudstyr o.l. er kan det være
yderst relevant.

Site Timeline