Komponentopbevaring og ESD

Halløj derude

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer og meninger fra jer.

Køber man komponenter i diverse online butikker her i DK, hos Brinck, osv.
får man altid komponenten i sort ledende ESD skum - og puttet i en af de
sædvanlige
minigrip plastikpose der absolut ikke kan kaldes ESD beskyttet. Bestiller
man hos RS eller Farnell er sagen en anden, men det får man så også lov at
betale for.

Alt (næsten) ESD følsomt elektronik har jeg i sort ledende skum.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor hysterisk jeg skal/bør være mht. hvad
jeg har liggende i de plastikposer som nævnt ovenfor. Hvis jeg har alle ben
i ledende skum er de noget nær kortsluttet, burde det så ikke være en
fornuftig opbevaring, selvom de bagefter bliver smidt i en billig ikke-ESD
pose? eller går det ikke?

Hvad gør i andre i praksis?

Peter

Re: Komponentopbevaring og ESD

Køber en sæk antistatposer. De koster ikke en formue, og de virker.
Principielt skal man altid være hysterisk med ESD, for selv om en
komponent ikke dør HELT, HER OG NU, så kan forkert håndtering nedsætte
pålideligheden af det udstyr, man monterer komponenterne i. "mit" grej
har ikke råd til at sløse med pålideligheden.

Bo //

Re: Komponentopbevaring og ESD

Ok. Men hvor går grænsen så? sidder du med ESD beskyttet gulv, tøj, fodtøj,
har du ioniseret trykluft, osv. osv.? og sørge du for at teste dine ESD
indstallationer en gang om året eller mere?
Selvfølgelig hænger det jo sammen med hvad man sidder og roder med, men jeg
ved at der er meget store forskelle i håndteringen af ESD i diverse danske
firmaer, så grænsen er lidt svær hvornår man er "hysterisk".
Nu sidder jeg ikke og producerer avanceret udstyr som Bo Bjerre, så jeg kan
godt tillade mig at være mindre hysterisk.

Peter

Re: Komponentopbevaring og ESD

Ja til antistatisk gulv, og bord. Bare fødder eller antistatsandaler,
ingen tryklugt, men antistatværktøj, håndrem etc.

Jeg arbejder med udstyr, til geologisk kortlægning, og da det er
helikopterbåret betyder pålidelighed ALT. En heli-time koster ca 10kkr,
så ALT, der kan hindre problemer er lovligt og påkrævet :-)

På samme måde jager jeg vægt og strømforbrug (=vægt) til det sidste kg.

Bo //

Re: Komponentopbevaring og ESD

<klip>
<klip>

Fortæl, fortæl! :o)

/Bo.

Re: Komponentopbevaring og ESD

-det øsnker Du ikke at vide noget om :-)

det var en "tryk-fejl"

Bo //

Re: Komponentopbevaring og ESD

Jeg burde have læst indlægget til ende, for det her skal også kommenteres:

Det er en billig flyvetime. Og det undrer mig faktisk.
En flyvetime koster ikke under 20 kkr hos RDAF, uanset om det er jet eller
turboprop.
(G3/C130H, otte år gammel vennepris)
RDAF er dem der flyttede fra Værløse til Jylland for nogle år siden.

Bum! Strøm!
Kunne godt bruge en snak om det, men har ikke penge til det på budgettet.
B2B skal jo ikke være gratis!
Jeg vil lige prøve om der er grundlag for en freebie:
Forsyner du dit udstyr fra 28VDC, eller bruger du en inverter til at
generere AC?
Og derpå  lineære forsyninger?
Jeg ved at du har brug for store strømme, men kender ikke din støjfølsomhed.
Switchmode støjer jo!

/Bo.

Re: Komponentopbevaring og ESD
Vi kommer nu udenfor emneområdet for newsgruppen, men jeg skal gøre det
kort...

Vores udstyr er optimeret med hensyn til vægt (ca 300kg), og derfor kan
vi flyve med en lille maskine. Ofte flyver vi med en Eurocopter B2. Den
er let og billig i drift, og vi kan lande hvorsomhelst. Lydløs er den
ikke, men den hører til i den stille ende, og det er også vigtigt, når
vi flyver lavt.

Lav vægt er vigtigt, hvis man vil flyve med en lille maskine.

Vi kan ikke have udstyr inde i kopteren (godkendelser), så vi flyver det
som slæng. Maskinen kan kun undvære ca 1kW ved 28V DC, og det rækker
IKKE. Derfor har vi eget elværk, der kan yde ca 5kW ved 80Volt. Stor
ensretter og en kondensator på ca 30F med meget lav ESR.

Ja, vores modtagersystem skal der ikke støjes i. Vi måler i nV til mV
området, fra ca 1mHz til ca 1MHz.
M.h.t. støj er SMPS ikke et problem, når man bruger dem rigtigt. Der
skal filtre, skærme og gennemtænkte printudlæg til.

Er der noget jeg kan være behjælpelig med kan Du maile mig, så kan vi
"snakke" videre. bo-at-sarek-dot-dk

Bo //

Re: Komponentopbevaring og ESD
Skum er en god start...
Mht. poserne kan du få antistatiske "standard ziplock" poser. Typisk pink
eller blå. De er ledende og vil således ikke opbygge statisk elektricitet...
De dyrere "shielding" poser er typisk metalliske. De indeholder flere lag -
hvoraf det midterste er  stærkt lededende. De virker (i modsætning til dem
der blot er lededende) som et faradaybur - og vil således beskytte mod
næsten alt (så længe komponenterne er i en lukket pose).
De sidste er stærkt at foretrække - men jeg er synes nu ikke som Bo at de er
billige....
Et husholdningsalternativ er sølvpapir udenom ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Komponentopbevaring og ESD

Billigt eller ikke,

Hos Elfa koster de blegrøde poser i 15x25cm ca 66 ører pr stk, uden lynlås.

Det er no-and-nix, sammenlignet med een defekt komponent.

Poser i nikkel-plast med lynlås koster vel 3 gange så meget.

Bo //

Re: Komponentopbevaring og ESD

Også kendt som pink polly :)
og må ikke bruges til ret meget når det er i stører
virksomheder hvor man har skrappe ESD krav.

www.linuxfromscratch.dk