Komponenter skadet af lyt væske ?

Dav
Jeg har nuppet en dvd afspiller, der var nogle der havde været så
betænksomme at sætte til storskrald. I det håb jeg kunne fixe den.

Jeg har fundet frem til at fejlen ligger i selve dvd-drevet. (Det dræbte
hele PSU delen.)

Jeg har nu åbnet banditten og fundet en smd 100mF elektrolyt, jeg tror
hvertfald det er milli, der har fået en ordentligt bump så den er
knækket op af sin holder og har hældt sine væsker ud over printet.

Mit spørgsmål går så på om denne væske kan have skadet nogle af de
komponenter den har haft kontakt med? Her er der mest tale om nogle
keramiske kondensatorer og et par modstande. Der er også et par af noget
der minder om en krydsning af spændings regulatorer og dioder, men de
ser fine nok ud. Der er også løbet noget over på en kreds.
Sådan noget væske er vel overhovedet ikke ledende? eller hvordan er det
nu sårn noget elektrolyt pjat fungerer? Jeg kom bare lidt i tvivl fordi
de små komponenter ser lidt syge ud efter kontakt med det. Altså
overfladen ser lidt dårlig ud.. men det skulle vel knapt have noget at sige.

Jeg ville mægtigt gerne pille dem ud og måle på dem, men kan først blive
på onsdag når jeg er tilbage på jobbet. Her kun en ultradårligt
multimeter og et scop her, og jeg gider ikke igang med de store
opstillinger for at finde ud af om de kondensatorer funger :)

På forhånd tak.

--
Anders W. B.
2. års Elektronik fagtekniker lærling

Det gør det sjældent, det er isolerende, rens godt af og åprøv at strat
dyret op.

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Okay, jeg gør et forsøg i løbet af ugen. Tak for svaret!

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Øhm, så har jeg misforstået hvordan elektrolyt kondensatorer virker.

Så vidt jeg har fået fortalt er den isolerende del af lytten
aluminium-oxid som er på overfladen af den ene plade, den anden plade er
så selve elektrolytten.

Hvis ikke alle der har fortalt mig om kondensatorer har taget fejl så er
elktrolytten en fin leder...

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Elektrolytten er ikke en leder. Den er dielektrikum.

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Passer ikke, oxid er dielektrikum og electrolyt er den ene "plade" i
kondensatoren.

mvh
Orla

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Så det du siger er at fiskevæsken er en go leder ? :/

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Det kan jeg afkræfte, ellers var der betydeligt flere vindmøllestyringer
der var brændt.....

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

God og god  ;-)  Det er den eneste forbindelse på den ene side af oxid'en.
Ideen er, at vædsken er det eneste der kan komme tæt nok på den anden plade,
der er isoleret med oxid. Jo mere ru at Du kan ætse pladen inden oxidering,
jo større kapasitet for et givent volumen. Det eneste der kan komme nær den
ru overflade er vædsken, som nødvendigvis må være ledende.

mvh
Orla, som har været på besøg hos Jensen capasitors, og blev belært af deres
kemiker ;-)

Re: Komponenter skadet af lyt væske ?

Ja, også noget i den stil jeg fik at vide,
en-gang-for-længe-siden-som-jeg-ikke-kan-huske.

Jeg er bare lidt nervøs for at den væske der, formodentligt, har
kortsluttet et par ben, på den ene kreds, har ristet et par udgange. Men
jeg må jo nok vente til jeg kommer på arbejde igen, før end jeg ved det
:) *suk*

Det må være første gang jeg er irriteret over, at jeg har taget ferie..
Det kunne være jeg skulle overraske svendene med et lille besøg, på en
fridag ;D