Komponenter skadet af lyt væske ?

Dav Jeg har nuppet en dvd afspiller, der var nogle der havde været så betænksomme at sætte til storskrald. I det håb jeg kunne fixe den.

Jeg har fundet frem til at fejlen ligger i selve dvd-drevet. (Det dræbte hele PSU delen.)

Jeg har nu åbnet banditten og fundet en smd 100mF elektrolyt, jeg tror hvertfald det er milli, der har fået en ordentligt bump så den er knækket op af sin holder og har hældt sine væsker ud over printet.

Mit spørgsmål går så på om denne væske kan have skadet nogle af de komponenter den har haft kontakt med? Her er der mest tale om nogle keramiske kondensatorer og et par modstande. Der er også et par af noget der minder om en krydsning af spændings regulatorer og dioder, men de ser fine nok ud. Der er også løbet noget over på en kreds. Sådan noget væske er vel overhovedet ikke ledende? eller hvordan er det nu sårn noget elektrolyt pjat fungerer? Jeg kom bare lidt i tvivl fordi de små komponenter ser lidt syge ud efter kontakt med det. Altså overfladen ser lidt dårlig ud.. men det skulle vel knapt have noget at sige.

Jeg ville mægtigt gerne pille dem ud og måle på dem, men kan først blive på onsdag når jeg er tilbage på jobbet. Her kun en ultradårligt multimeter og et scop her, og jeg gider ikke igang med de store opstillinger for at finde ud af om de kondensatorer funger :)

På forhånd tak.

--
Anders W. B.
2. års Elektronik fagtekniker lærling

Anders B skriver:

Det gør det sjældent, det er isolerende, rens godt af og åprøv at strat dyret op.

Okay, jeg gør et forsøg i løbet af ugen. Tak for svaret!

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
anderswb (snabelA) mailme (prik) dk
Reply to
Anders B

Øhm, så har jeg misforstået hvordan elektrolyt kondensatorer virker.

Så vidt jeg har fået fortalt er den isolerende del af lytten aluminium-oxid som er på overfladen af den ene plade, den anden plade er så selve elektrolytten.

Hvis ikke alle der har fortalt mig om kondensatorer har taget fejl så er elktrolytten en fin leder...

Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skrev:

Elektrolytten er ikke en leder. Den er dielektrikum.

--
Med venlig hilsen
- Look, this is Debian. They don?t release things until you have to

Jesper G. Poulsen skrev i meddelelsen ...

Passer ikke, oxid er dielektrikum og electrolyt er den ene "plade" i kondensatoren.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Så det du siger er at fiskevæsken er en go leder ? :/

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
anderswb (snabelA) mailme (prik) dk
Reply to
Anders B

Anders B skriver:

Det kan jeg afkræfte, ellers var der betydeligt flere vindmøllestyringer der var brændt.....

God og god ;-) Det er den eneste forbindelse på den ene side af oxid'en. Ideen er, at vædsken er det eneste der kan komme tæt nok på den anden plade, der er isoleret med oxid. Jo mere ru at Du kan ætse pladen inden oxidering, jo større kapasitet for et givent volumen. Det eneste der kan komme nær den ru overflade er vædsken, som nødvendigvis må være ledende.

mvh Orla, som har været på besøg hos Jensen capasitors, og blev belært af deres kemiker ;-)

Reply to
Orla Pedersen

Ja, også noget i den stil jeg fik at vide, en-gang-for-længe-siden-som-jeg-ikke-kan-huske.

Jeg er bare lidt nervøs for at den væske der, formodentligt, har kortsluttet et par ben, på den ene kreds, har ristet et par udgange. Men jeg må jo nok vente til jeg kommer på arbejde igen, før end jeg ved det :) *suk*

Det må være første gang jeg er irriteret over, at jeg har taget ferie.. Det kunne være jeg skulle overraske svendene med et lille besøg, på en fridag ;D