Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?

Hej Eksperter

Jeg har et højtaler-delefilter som ikke virker. Jeg har sammenlignet det
defekte delefilter med et delefilter som er magen til og som virker.
Jeg har opdaget af der mangler en "dims".

Jeg har lagt nogle billeder op her hvor delene kan ses:

Komponent uden dims:
http://img121.imageshack.us/i/60990959.jpg/
Komponent med dims:
http://img204.imageshack.us/i/30649225.jpg/
Dims som mangler:
http://img695.imageshack.us/i/92608645.jpg/

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?
[...]

Det er en ferritkerne der mangler inde i spolen.

Dette burde dog ikke filteret til at være så "defekt" at der ike
kommer lyd igennem, men nærmere at det skærer ved en forkert frekvens.

Køb en ny spole med samme impedans og trådtykkelse, så er du kørende
igen.

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Ok  tak, hvordan kan jeg finde ud af hvilken type spole det er ?
Jeg har et "meter" til at måle med - hvad skal det stå på hvis jeg skal
måle på spolen ?

Mvh

Ps: beklager dobbeltpost.

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?
Hej Svenno

Det du mangler er en ferrit klokkekerne, men ligger den ikke
et sted inde i kabinettet ?

Du skal bruge et L-meter der måler spolenes selvinduktion og så
skal du måle trådtykkelsen for at købe en erstatning. Men du har
nok ikke lige sådan et L-meter.

Hvad hedder delefilteret og hvor kommer det fra ?

Max

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Desværre ikke, den er blevet smidt ud ved en fejl :/

Nej, en skydelære det har jeg men ikke et L-meter.

Jeg ved desværre ikke så meget om filteret andet end at et kan købes
her:
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid63%75&MenuItemID24%5
(det er filteret i midten)

Jeg har kontaktet forhanderen og spurgt til delefilteret og spolen.

Jeg var forbi Brinck Elektronik i dag med delefilteret og de kunne ikke
rigtig hjælpe.

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?
Hvis jeg skriver hvilke andre komponenter der sidder på delefilteret og
tager et billed af printet er der så måske en der kan sjusse sig frem
til en spole der burde virke ?

Tråddiameteren på spolen er 1mm.

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?
Hej Svenno

Hvor bor du ?

Måske en i nærheden har et L-meter du kan låne.

Max

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Amager/Nær DR-Byen.

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Kan jeg evt lave en "gør det selv" løsning og beholde den eksisterende
spole og sætte noget ferrit ned i den eksisterende spole eller er
mængden af ferrit nøje afstemt ?
Det ser nemlig også ud til at hele "dimsen" er af ferrit - dvs også
rundt om spolen men det har måske ikke nogen praktisk betydning eller er
det for at afskærme spolen ?

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?
Hej Svenno

Mængden af ferrit er afstemt, men til et delefilter er det nok
begrænset hvor hørbar en lille ændring vil være. Put du et stykke
ferrit i den spole og prøv om højttalerne ikke lyder nogenlunde ens.

Det har betydning at den er lavet som en klokke, men det er
ikke sikkert at det betyder noget for dit delefilter. Og afskærmning
er der ingen grund til at bekymre sig om i delefiltre.

Max

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt ny komponent kan skaffes ?

Den er nøje afstemt.

Dit delefilter er et Link Dynamics ldx34.

Prøv da at spørg, hvor det er købt om de kender komponentens veærdi og
om de har et par nye spoler med samme værdi du kan købe

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Var prøvet og forhandleren kunne ikke oplyse værdi. Han tilbød dog at
måle på det fungerende filter og se om han kunne finde en ny spole.

På delefiltret, på mellemtone-delen, sad der en ferrit-stav magen til
den der sad på diskantdelen så jeg prøvede at flytte den fra
mellemtonedelen over på diskantdelen og diskantdelen virkede nu som den
skulle og jeg kunne samtidig ikke høre forskel på mellemtonedelen så
dette blev "løsningen"

Jeg takker mange gange for jeres hjælpfulde indlæg, omend jeg ikke fandt
en ny spole med ferrit-kerne lærte jeg en masse.

Mvh

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?
Hejsa,

Find en ny plastmøtrik og skru ferritkernen (dimsen) fast igen.

- Og nej, du skal ikke købe en ny spole, blot en ny plastmøtrik.

/Claus

Re: Komponent mangler "dims" - måske helt n y komponent kan skaffes ?

Hej Claus

Ferritkernen er desværre væk :/