Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

Hej,
Min far har købt en Buick fra 1963 hvori der er en AM-radio. Han vil nu
gerne høre noget af hans yndlingsmusik, som han har på CD. Bilen er i
perfekt stand og 100% original, så vi vil ikke sætte en anden radio i eller
på nogen måde modificere bilen, så det bliver synligt. Jeg har så fået den
ide, at ligesom man kan købe en FM sender (dog ikke lovligt i DK) til sin
MP3-afspiller må man også kunne købe en AM-sender. Jeg har dog ikke lige
fundet en. Ved I om man kan købe en et sted?

Hvis en kompakt AM-sender ikke sådan lige kan skaffes, kan man vel bygge en
selv. Har I i den forbindelse nogle gode råd og evt. links?

Radioen ser omtrent sådan her ud (fandt billedet på ebay):
http://therkelsen.info/images/blandet/sonomatic_radio.JPG

Mvh. Kim

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Kik evt tilbage i denne gruppe, omtrent 2 uger til 23 oktober.
Subject: "FM radio --> AM radio konvertering??"

Her skrev jeg selv fx vedr AM sender:
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/radio/am_transmitter.html

Christen

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Tak,
Jeg beklager, at jeg ikke så, at det samme spørgsmål var blevet stillet for
kun to uger siden.

Mvh. Kim

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Alt forladt. Gentagelser generer ikke mig. Jeg fik det blot skrevet lidt
dumt.

Nu kommer mange af svarene nok igen, ligesom mit ;-)

En del af nostalgien fra 63 er vel den støj og knas der var på
mellembølge.
Så du skal nok ikke gøre AM kvaliteten alt for god. For kraftigt et
signal sørger jo for at forstyrrelserne udelukkes ;-)

Christen

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Hej Christen

Det var faktisk ikke noget problem med støjen, det største problem
var fading, den skyldes at radiosignalet når din antenne af to
veje og på grund af den lille tidsforskydelse mellem de to signaler
kan de udfaser hinanden med det resultat at lyden pumper i
styrke. Noget f.eks. Radio Luxenborg var meget plaget af
specielt om natten hvor udbredelsesforholdene var rigtig
gode for signaler ad flere veje.

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Hej Kim

http://www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/MW-Sender.htm

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

Hej Kim,

ja det var mig der stillede spørgsmålet for et stykke tid siden - og nu er
jeg nået så langt som til at ha et print med en FM-modtager, en lille LF
forstærker og den AM-sender som MAX har postet et link til... er ved at have
loddet de sidste stumper i, og skal da nok fortælle om det går godt... Jeg
vil bruge min konstruktion til at flytte en FM-kanal over på AM båndet...
Printet kan sikkert godt modificeres så man kan smide et linesignal ind
direkte på AM-senderen...
FM-modtageren har jeg lavet med TDA7000 - jeg er ret spændt på om den vil
opføre sig pænt... :-)

Jeg vil da gerne lave en til dig når jeg får min egen færdig (til at
virke)... eller hvis du er snild kan du få diagram osv...?

mvh
Rasmus

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

Hej,
Jeg glæder mig til at høre, om du får det til at virke. Jeg har prøvet at
finde noget musik på AM båndet i dag, for at høre hvor dårlig lydkvaliteten
egentligt er - og den er temmelig ringe (men jeg kunne heller ikke finde
noget med ordentligt signal). Specifikationerne for AM radio viser dog også,
at AM næsten kun er god til tale:
Frequency response is typically 40 Hz-7 kHz with a 50 dB S/N ratio
ifølge:
http://en.wikipedia.org/wiki/AM_radio#Limitations_of_AM_radio

Jeg vil dog prøve at bygge en af alligevel - det kunne jo være, at
resultatet blev acceptabelt. Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer
mht. sendestyrke og støj. Det er meget pænt af dig at tilbyde at lave en
ekstra. Det må du meget gerne, hvis du får tid. Ellers hvis du har lavet et
PCB layout vil jeg gerne have det.

Mvh. Kim

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Hej Kim

Med en god radio og et godt signal, ja så er det faktisk ikke så
værst at lytte til. Bare tænk på de stakkels amerikanere der
stadigvæk får mange af deres lokalradioer udsendt på AM
båndene, men de så også nyde dem i stereo. Prøv at spille
musik via f.eks. WinAmp og sæt equalizeren til at skære
væk over 7 KHz og lad den spille nogen tid, så vil du opdage
at man praktisk taget vænner sig til lyden og ikke bemærker
den begrænsede båndbredde så meget som man umiddelbart
skulle tro. Og så vil jeg til min død påstå at AM ikke er så
øretrættende at høre på som dårlige MP3 filer.

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
I meddelelse: 4558dd41$0$15877$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

For at det bliver til at holde ud at høre på skal frekvensområdet også
skæres i bunden - har ikke lige en grænsefrekvens i hovedet mere :-).
Det er noget med at øret (hjernen?) opfatter det mere harmonisk hvis der er
et rimeligt forhold mellem top og bund.
--
MVH Per, Herringe

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

[klip]
Du skal have fat i nogle gamle skiver fra Motown, dengang 'ødelagde' de
nemlig bevidst lyden for at det skulle lyde godt når pladerne blev
spillet i radioen. Så bliver det vist heller ikke meget mere autentisk.

Tomas

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Hej Tomas

The wall of sound med Phil Spector :)

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

og hvad baserer du den udtalelse på?? Jeg tvivler på at studiet bevidst har
smidt lyden gennem et 7kHz lavpas filter inden de skar pladen...

/Rasmus

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

Det er almindelig musikhistorie. Motown-lyd er så markant anderledes end alt
andet.

Det er ikke kun et "7 KHz filter", det er en tilpasning af lyden til at give
størst mulig gennemtrængningskraft på den tids AM radiostationer, og jo, dét
var de meget bevidste om  :-)

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Hej Orla

Ja, Motown lyder anderledes, men det skyldes nok mere sociale forhold
og tekniske muligheder mere end AM sendere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motown_Sound

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller

helt enig med dig Max... tit var studierne jo opbygget af "hjemmefusk" og
hvad man nu kunne få...
eller man benyttede "uheldige effekter" med vilje...
et andet eksempel er den klassiske ekko-effekt som Sam Philips udviklede i
sit Sun studie...

/Rasmus

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Men det er det snart, ifølge Ingeniøren
http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID20%06111170006&NL=1&Category=ELEKTRONIK

"og snart bliver det også lovligt i Danmark."

"Telegrafinspektør i It- og Telestyrelsens teknisk afdeling Jørn Jonsson
fortæller, at den maksimalt udstrålede sendeeffekt ikke må overstige 50 nano
Watt."

Christen

Re: Kompakt AM radiosender til MP3-afspiller
Ja, så er det ganske vist...

Pressemeddelelse - Nu åbnes der for brugen af små FM-sendere

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=nyhed&objno21%0420158&am=1

Christen

Site Timeline