Kommende Elektronikfagtekniker!

Hejsa.
Jeg er 15 E5%r (snart 16), gE5%r i 9. klasse og skal uddannes til
elektronikfagtekniker nE6%ste E5%r. Jeg har nogle spF8%rgsmE5%l til andre
elektronikfagteknikere (isE6%r dem der er uddannede inden for de sidste
par E5%r)
- Havde i praktikplads inden i startede pE5% grundforlF8%bet, og var det
vanskeligt at finde en?
- Hvad lE5% jeres lF8%n pE5% da i var i praktik?
- Var det vanskeligt at skaffe arbejde da var udlE6%rte?
- Hvad er der helt prE6%cist af muligheder for at lE6%se videre?

Med venlig hilsen
Christian Kronborg

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

- Havde i praktikplads inden i startede p√• grundforl√łbet, og var det
vanskeligt at finde en?

Nej, og lidt ;) Men fik da tilbudt to steder.
Men ved her ved os s√łger folk fra hele danmark, s√• har indtryk af at det
ikke er det nemmeste at få lige pt.

- Hvad l√• jeres l√łn p√• da i var i praktik?

Mindstel√łn ;)

- Var det vanskeligt at skaffe arbejde da var udlærte?

Nej

- Hvad er der helt præcist af muligheder for at læse videre?

Du kan jo l√¶se videre til tekniker eller ingen√łr ?
Evt giver uddannelsen også mulighed for at få en del merit i andre, feks.
maskinmester og lign.

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Den korte videregående uddannelse hedder ikke længere "elektronik-tekniker".
Navnet blev ændret til "IT og Elektronik teknolog" da man ændrede navnet på
grunduddannelsen fra "elektronikmekaniker" til "elektroniktekniker" (det er
noget være rod).

Du kan læse mere om "IT og Elektronik teknolog" her
http://www.erhvervsakademisyd.dk/sw6059.asp

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Hedder det da ikke elektronik_fag_tekniker mere?
Men jeg er enig, det er ikke til at vide hvad jeg er mere :-)

Rodet information, der står ikke noget om adgang via elektronik, kun data
:-(

--
mvh Uffe

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Undskyld, det var en tastefejl fra min side. Grunduddannelsen hedder
elektronikfagtekniker (det der tidligere hed elektronikmekaniker).
Det viser bare hvor forvirende det er at man pludselig begynder at lade alle
grunduddannelserne ende på "tekniker" når en tekniker tidligere var en
kortere vidregående uddannelse :o(

Du har ret. Nu er jeg selv uddannet i S√łnderborg (dengang det stadig hed
elektroniktekniker), så det var lige deres hjemmeside der faldt mig mest
naturlig.
Jeg må med skab fortælle at TEC Frederiksberg har en væsentlig bedre
beskrivelse af IT og Elektronik teknolog på
http://www.tec.dk/erhvervsakademi/?sid44%

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

-sjovt at se at man så kalder det en "Engineer" på engelsk. Der er gået
inflation i titlerne :-)

Bo //

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Det er fordi det betyder det samme :o)

Normalt vil man skrive:
Electronic Engineer (M.Sc.EE) eller lign. for ingeniF8%rer og blot
undlade M.Sc.EE for teknikerne.

/Thomas

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

M.Sc er Master of Science og tager 5 år, så det gælder ikke for alle
ingeni√łrer.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Nemlig!

Der kunne sE5% ogsE5% have stE5%et: B.Sc.EE eller B.Sc.EE (Hons.) etc... ;)

/Thomas

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Min tog 6 1/2 år :-) men jeg var osse grundig. Dengang var praktik i
industrien noget, der "ikke var fint", og reelt var et afbræk i studierne.

Bo //

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!
sådan er det stadig... :-)
desværre er uddannelsen til trods for projekter lige i overkanten teoretisk
vil jeg påstå...

Rasmus

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Ak, ja. Jeg har i min voksne alder måttet tage ekstra hjælp til at
genopfriske min grundlæggende matematik og fysik :-)

Bo //

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Det har jeg skam også.
Hjælpen består i at bonusdatteren går på gymnasiet :-)

--
mvh Uffe

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Det er nok fordi ingeni√łr ikke er en beskyttet titel.
Alle kan kalde sig ingen√łrd  :-)

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Og fordi man ikke kender tekniker-begrebet som betegnelse for en kortere
videregående uddannelse uden for Danmark.
Det skulle også være en af grundene til at man har erstattet
elektroniktekniker med "IT og Elektronik teknolog".

På min tidligere arbejdsplads stod der "EE. Engineer" på
elektronikteknikerens visitkort, hvilket jeg også har set brugt flere andre
steder.
Og naturligvis "B.Sc.EE Engineer" for teknikum ingeni√łrer og "M.Sc.EE
Engineer" for civil ingeni√łrer.
At alle 3 s√• lavede stort set det sammen, men til vidt forskellig l√łn, er en
helt anden snak ;o)

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Ja, ja, sådan er det en del steder, men jeg er glad for at jeg har en
vis tyngde indenfor teoretisk matematik og fysik, selv om jeg i mit
nuv√¶rende arbejde m√• st√łtte mig op ad folk med st√łrre teoretisk
fundament :-)

Bo //

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

din tidligere arbejdsplads kunne måske ikke engang tyde forkortelsen EE - ja
det er Electrical Engineer...
så de var altså Electrical Engineer Engineer??
Så vidt jeg har forstået er teknikum og bachelor ikke det samme...

skrev i også BJT transistor eller FET transistor?

Rasmus

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

Uha, så går der måske hundretusinde af virksomhedens medarbejdere på
verdensplan rundt med et visitkort med trykfejl :o)
Jeg tror godt virksomheden er klar over hvad EE står for, men det er ikke
sikkert at alle andre forretningsforbindelser kender den n√łjagtige betydning
af  "M.Sc.EE"

Det t√łr jeg ikke udtale mig om. S√• godt kender jeg ikke de forskellige
uddannelser. Ved kun af vores teknikum ingeni√łrer havde titlsen  "B.Sc.EE"
på deres visitkort.

JA, helt bestemt.
Det samme g√łr mindst 78.000 andre
http://www.google.dk/search?hl=da&q=%2B%22FET+transistor%22&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3D
;o)

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!
OK

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%2B%22FET+transistor%22&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3D

hvilket desv√¶rre ikke g√łr det mere rigtigt... :-)

Rasmus

Re: Kommende Elektronikfagtekniker!

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%2B%22FET+transistor%22&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3D

Nej ikke hvis man er meget n√łjeregnende, men almindeligt anvendt som du kan
se ;o)

Site Timeline