kobling af elektrolytter?

Hvis jeg fx har 3 stk 6v/1500uf

Og kobler dem minus til minus og plus til plus, sE5% fE5%r jeg en 6v pE5%
4500uf

men hvis jeg kobler plus til minus, pE5% de 3 lytter.

fE5%r jeg sE5% en 1500uf  der kan klare 18v ?

Re: kobling af elektrolytter?

Ja.

Ja, såfremt du er sikker på at spændingen fordeles i 3
lige store dele over lytterne.

Re: kobling af elektrolytter?

M> Ja, såfremt du er sikker på at spændingen fordeles i 3
M> lige store dele over lytterne.

Mjae ikke helt.

Ved seriekobling af kondensatorer skal sammenlægningen foregå reciprok.

Dvs. at den totale kondensator bliver 500 uF / 18 V

--
Aage Johansen

Re: kobling af elektrolytter?
Hej Aage

Naturligvis, en tænketorsk fra min side, undskyld.

Ja.

Re: kobling af elektrolytter?

Hej.
Nej, i serieforbindelse bliver kapaciteten kun 500 uF.
Mvh Boje

Re: kobling af elektrolytter?

Øhh det kan vist forståes på flere måder det der!?
Altså du sætter dem i serie med den ene kondensators minus til den andens?

Sådan?
-||++||--||+

Eller sådan?
-||+
-||+
-||+

Hvis du parallel kobler kondensatorene (den nederste), så får du rigtigt nok
4500µF 6V.

Brian

Re: kobling af elektrolytter?

Jeg tE6%nkte mere pE5% sE5%danne her -||+-||+-||+ eller sE5%danne mE5% man m=
E5%ske
slet ikke?

Re: kobling af elektrolytter?

Tjo, det må man vel godt, men det har nu været "forbudt" de steder, hvor jeg
har været ansat.
Kan du se, hvad der sker, hvis en af lytterne kortslutter?

Re: kobling af elektrolytter?

Så slipper røgen ud af hylsteret ;)

--
Jan_stevns

Re: kobling af elektrolytter?

... mere korrekt hylstrENE ;o)

Re: kobling af elektrolytter?

Hej.

Ja, så mister man denne ene, og vi har så 2 tilbage. Kapaciteten er da 750
uF med en spændingstolerance på 12 V. Påtrykker man ikke mere end denne
spænding, sker der teoretisk set ikke yderligere.

Mvh
Boje

Re: kobling af elektrolytter?

Nu ved vi jo ikke hvilken spænding der påtrykkes de 3 serieforbundne
kondensatorer, men ideen med at serieforbinde dem er vel at få "en"
kondensator, der kan påtrykkes en højere spænding end 2 kondensatorer i
serie, ellers kan jeg ikke lige se formålet ;o)
Kortslutter den ene af de 3 serieforbundne kondensatorer, eksploderer de 2
øvrige pga. overspænding.

Re: kobling af elektrolytter?

Tror man skal være usædvanlig 'heldig' hvis de begge skal ryge i luften. Mon
ikke det er mere sandsynligt den ene siger bang, og så er der afbrudt og der
sker ikke mere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: kobling af elektrolytter?

Tjah de oldgamle spændningsudling, lidt sidespring, modulationsblokke og
andre sjove ting, der blev sat i værk for godt 100 år siden, er bare
ikke in idag.  ;-)

Re: kobling af elektrolytter?

Jeg synes ikke, at man har omtalt, at 2 lytter i serie tillader godt nok den
dobbelte spænding under de forudsætninger, der allerede er nævnt, men at
kapaciteten også halveres.
Karsten H. (7870)
Re: kobling af elektrolytter?
Hej.

Åh jo, kig lidt tilbage i tråden.

Mvh
Boje

Re: kobling af elektrolytter?

OK, Jeg må være blevet blind på blindtarmen:-) sorry
Karsten H. (7870)

Re: kobling af elektrolytter?
Hej.

Ideen kunne lige så vel være at fremstille en kondensator med en kapacitet,
man ikke lige har liggende.

Kun hvis man har lagt sig stringent på mærkespændingerne. Og det gør man
faktisk aldrig aht transienter mv.

Mvh
Boje

Site Timeline