Koble 24V pære til 240VAC

Hvordan er det nu man laver en anordning, så man kan koble en
lavvoltspære "direkte" til netspænding? Jeg erindrer, at man skal bruge
en relativt stor kondensator og en modstand(?). Kan ikke finde de
rigtige ord at fodre Google med, så jeg håber i har et hint eller to :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Koble 24V pære til 240VAC

<http://web.henrikstef.dk/PDF/teknik/Effektivisering%20af%20spaendingsregulerende%20kredse.PDF

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej!

<http://web.henrikstef.dk/PDF/teknik/Effektivisering%20af%20spaendingsregulerende%20kredse.PDF

Nu var det så ikke en switchmode strømforsyning jeg agtede at bygge ;)

En anden der ved hvad jeg taler om?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Koble 24V pære til 240VAC

"Kim Voss Schrader"

Du kobler en passende kondensator i serie med pæren. Vær dog opmærksom paa,
at du trækker en forholdsvis stor strøm, ca 10 gange saa meget som en 240
volts pære. Kondensatoren skal kunne taale netspændingen og for at der ikke
skal være "gammel strøm" paa den, sættes en passende modstand over den.

Aage

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej Kim

Og du har naturligvis som det første kikke i MiscEl, ikke ?

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej!

Netop, jeg har kigget i MiscEl, ikke ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej Max

Det har jeg så nu, men kan ikke finde noget om det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej Kim

Kan ideen med at køre LED's på netspænding ikke bruges ?

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Hej!

Me so blind. Jo, der er skam nogle gode muligheder nævnt - kan sagtens
modificere min knap til at indeholde diode.

Thanx. Også til jer andre :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Koble 24V pære til 240VAC
On Sat, 31 Jan 2009 10:10:00 +0100, Kim Voss Schrader

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&aq=s0&oq=non%20isol&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLR_daDK279DK279&q=non+isolated+power+supply

Re: Koble 24V pære til 240VAC

Jeg tænker straks på en trafo, Keep It Simple Stupid ;-)

Re: Koble 24V pære til 240VAC

der er et kæmpe energi tab i sådan en fyr, så er det en lille pære vil
tomgans effekten i transformatoren måske fordoble forbruget... (men måske
det ikke gør noget)

Kasper

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Kasper tastede følgende:

I forhold til at smide 9 gange forbruget væk i en kondensator, var det
måske at foretrække...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Med wn kondensator som serie mostand afsættes der stort set kun blindeffekt
(ingen varme), derfor ikke noget effekttab. Men stor blindstrøm

Ernst

Re: Koble 24V pære til 240VAC

Og hvor sidder strømgeneratoren?
Hvis der skal løbe 1A i pæren, skal der også løbe 1A på 240V siden, så
vidt jeg ved. Kondensatoren drejer fasen på spændingen, så der ikke
afsættes effekt. Det ville vist også blive et væmmeligt syn, hvis den
ikke gjorde.
Med en 1:10 trafo, vil strømforbrugt blive reduceret tilsvarende, og du
nøjes med et tab på omkring 20%, afhængig af trafoens kvalitet.
Jeg er sikker på at miljøministeren vil foretrække trafoen...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Rigtig men blind afregnes ikke på måler, medmindre du har en stor industri
installation. Men rigtigt du skal rene blindstrømmen med for
sikringsstørrelse.

Ernst

Re: Koble 24V pære til 240VAC

Jeg troede den form for snyd var blevet elimineret for længe siden...
:o)

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Koble 24V pære til 240VAC

"Birger Sørensen"

Det er da ikke snyd. Dong leverer kun den energi som pæren skal have. Tabet
i tilledningerne bliver dog større men hvem betaler det? En transformator er
naturligvis at foretrække men det er ikke det spørgmaalet gaar paa.

Aage

Re: Koble 24V pære til 240VAC
Ja
 Dong leverekun den energi pæren skal have, men ved stor faseforskydning
oeffekt skal generatorer og transfomore kunne levere blindeffekt også.
Jeg har for nogle år siden set en systue oplyst med lysrørsarmaturer uden
kondensatorer. Der blev brugt 2 -fasede grupper på 16 hver og sikringer blev
me´get varme. Efter montering af kondensatorer kunne man nøjes med 10 amp.
sikrinsom ikke engang blev lune, så her kunne man sead blindstrøm betyder.

Ernst

Re: Koble 24V pære til 240VAC

Det er ogsaa derfor jeg gør opmærksom paa, at man trækker en stor kapacitiv
strøm som sikringerne skal kunne klare

Aage

Site Timeline