Kobber med varme?

Hej NG

Jeg har nogle problemer med mit køleskab så tøvandshullet fryser til is, det
kan desværre ikke laves, men fik en ide som jeg ikke ved hvordan man laver.

Men jeg kunne godt tænke mig at få lavet et batteri med et stykke
kobberledning eller lign, som skulle blive omkring 10 grader varmt, som
kunne stikkes ca. 5 cm ned i tøvandshullet så det ikke frøs til is.

Hvordan laver jeg det? Og hvor lang tid ville et batteri holde i køleskabet?

Gode ide'er modtages da jeg ikke har råd til et nyt køleskab.

Mvh Sid

Re: Kobber med varme?

Ganske kort tid.

Regn på, hvor meget energi du skal bruge for at holde de 10 grader og
regn så på, hvor lidt kapacitet du har i dine batterier.

Re: Kobber med varme?

Ja.

Hvad med en passiv "køling" (opvarming) i form af en pænt stor køleplade
loddet på noget kobberør som stikkes ned i hullet? Måske vil den
opsamlede varme (5 gr) være nok til at holde hullet frostfrit....

Re: Kobber med varme?

Rørene fra kompressoren bliver pænt varme.  Mon ikke en kobbertråd
(installationsledning), viklet om røret til kondensatoren (kølegitteret) og
ført gennem afløbshullet kunne klare det.  Husk at lave en drypnæse over
opsamlingsbakken.
BJ

Re: Kobber med varme?

Takker for svarene..

Jeg har prøvet den model med kobbertråden viklet om kompressoren, og det
virkede også nogenlunde i en måneds tid,
men her på det sidste har det ikke været godt nok. Der må være en lækage i
køleelementerne bag hullet, som er blevet værre.

Jeg kommer desværre nok ikke uden om et nyt køleskab :-(   Selvom det kun er
et 3 år gammelt til 5K øv.

Mvh Sid

Re: Kobber med varme?

(klip)

Jeg vil tro at det er termostaten, der er gået i dit køleskab. Ellers
skulle der ikke komme is på det sted.

Så kan du nok løse problemet ved at tilslutte et kontaktur, som holder
slukket ca. 4-6 timer i døgnet. Når kompressoren ikke kører stiger
temperaturen og isen tør op.

Det er i hvert fald et billigt forsøg.

Mvh. NKJensen

Re: Kobber med varme?

Hvorfor ikke ?
Hvis det er fordi der er generelt for koldt i skabet, så hæv
temperaturen.

Et andet godt triks er af få rengjort hullet og det rør der fører
rimvandet væk, vel at mærke ordentligt rengjort ikke bare lige blæse
lidt luft igemmen.

Glem det, batteriet vil ikke holde ret længe.

Alternativt kunne du bruge noget selvregulerende varmeslange, det
benyttes bla. til at holde nedløbsrør og tagrender frostfri.

Regn lidt på hvor meget strøm det nuværende bruger og se lidt på om
det ikke på sigt kan betale sig at skifte.

/Hans

Site Timeline