Knapper til HTPC

Jeg er ved at lave et kabinet til en HTPC.

Jeg har brug for at der kommer knapper pE5% fronten ligesom pE5% et
stereoanlE6%g(play, nE6%ste sang, voluen osv.)

Hvordan gF8%res det lettest?

Efter at have sF8%gt lidt rundt pE5% internettet tror jeg at jeg skal have
fat i en pic processor og brE6%nder er det rigtigt?

Re: Knapper til HTPC
Hej

[...]

Hvordan har du tænkt dig at få signalet ind i pc'en? RS232?
Hvad du det software du vil bruge?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Knapper til HTPC

Ja RS232, parralel porten er optaget af LCD display.

Mener du hvilket software knapperne skal styre eller hvilket software
som skal "styre" knapperne?
Er altsE5% lidt pE5% bar bund :)

Re: Knapper til HTPC

Hvilket program skal tage inputtet fra RS232 porten og gøre det
tilgængeligt for dit medie program.

Så er et ikke det nemmeste at starte med :-)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Knapper til HTPC

Kan godt se at det nok ikke bliver helt let ;) Kender du et godt sted
hvor jeg kan starte?
Ellers ender jeg nok med at skrE6%lle en mus eller noget i den dur :D

Re: Knapper til HTPC

Nej, for der mangler så mange dele at jeg ikke bare kan pege dig i en
retning. Du mangler:
Software til pc
En mikroprocessor
En programmer og kompiler her til
Software til mikroprocessor
Blandet elektronik til knapperne

 > Ellers ender jeg nok med at skrælle en mus eller noget i den dur :D

Så nemt er det ikke...

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Knapper til HTPC

Til elektronik delen
En PICAXE med nok inputs
Nogle knapper der bare er push-to-make type.
Lidt modstande, og caps hvis det skal køre på computerens psu.
Noget veroboard eller lign til et simpelt kredsløb.

PICAXE kan programmeres uden en speciel programmer, der bruges blot et
download kabel og 2 modstande, så har du samtidig din seriel forbindelse.

På PC siden skal du havde et program der læser fra seriel porten og
laver noget derudfra, enten selv udfører det, eller trigger et andet
program, det kan du lave i det sprog du nu har mest erfaring med.

/Jan

Re: Knapper til HTPC

Kan godt se at det nok ikke bliver helt let ;) Kender du et godt sted
hvor jeg kan starte?
Ellers ender jeg nok med at skrælle en mus eller noget i den dur :D

-----------------

Til winamp findes et plugin som lader dig tilslutte vistnok op til 16
knapper til en seriel-port, du kunne så f.eks. skrælle en gammel
CD-afspiller og smide computeren inden i? På den måde kan du genbruge
knapperne fra CD-afspilleren! Jeg kan desværre ikke huske navnet på
plugin'et...

(Jeg har selv en gammel CD-afspiller som med tiden en gang skal blive til
det samme)

Brian

Re: Knapper til HTPC

Lyder nice med det plugin er det evt noget du kan finde?
Mht. kabinet har jeg fundet et tysk firme (http://www.schaeffer -
apparatebau.de/) som laver frontpanelet rimelig billigt i bF8%rstet
aluminium. Kassen laver jeg i MDF.

Re: Knapper til HTPC

Køb et billigt usb-tastatur med genvejstaster til de ting du nævner, og
tag elektronikken derfra - lettere bliver det nok ikke :-)

Mvh Thomas

Re: Knapper til HTPC

Heh, ja det er sku smart :)

Kasper

Re: Knapper til HTPC

USB tastatur er ikke en dum ide, alternativt kan du glemme alt om
knapper på kassen og bruge en IR fjernbetjening, så er det eneste du
selv skal lave en IR modtager og det er pærenemt:
http://www.lirc.org/receivers.html

Softwaren er endda portet til Windows: http://winlirc.sourceforge.net/

Jeg bruger selv en gammel Pioneer DVD fjernbetjening, den har masser af
knapper at gøre godt med og det virker helt fint.

Re: Knapper til HTPC
On 19 Maj, 09:48, Flemming Frandsen <ff-

Ja det har jeg ogsE5% slev rodet med engang og det funker fint.

Efter at have googlet en hel del har jeg selv fundet fF8%lgende guide
som ser rimelig let ud.

http://www.ovelha.org/pasteler0/2005/11/17/howto-external-winamp-control /

Re: Knapper til HTPC

Jeg takker for hjE6%lpen og afklaringen ;)

PE5% faldrebet har jeg lige et spF8%rgsmE5%l mere.
Findes en komponent som nE5%r det drejes den ene vej E5%bner en kontakt og
nE5%r det drejes den modsatte vej en anden?

Re: Knapper til HTPC

En dreje omskifter af en art?

Re: Knapper til HTPC

Så har du vel allerede en fjernbetjening til din HTPC?

Det øger WAF en del at man ikke skal lætte måsen for at vælge
afsnit/film/sang...

Re: Knapper til HTPC
On 20 Maj, 11:14, Flemming Frandsen <ff-

Tror mE5%ske ikke jeg fik forklaret mig helt ordenligt.
Findes der en "drejeomskifter" som nE5%r den drejes den ene vej skaber
forbindelse pE5% en kontakt og visa versa den modsatte vej.
Skulle fungere lige som volumen knap pE5% et anlE6%g.

Regner ogsE5% med at lave fjernbetjening eller skaffe mig noget trE5%dlF8%st
tastatur.
Det er mere for udseendet at jeg vil have knapper pE5% sE5% det kommer til
at ligne et anlE6%g eller en forstE6%rker lidt lige som den her:
https://troubadix.multimedia.fh-augsburg.de/rundfunkertrac /

Re: Knapper til HTPC
Hvis du har en mcu inden seriel kablet kan du vel bruge et potmeter med
passende volt til 0-5V

Så får du også hele funktionen med den kan stå et bestemt sted, hvor
winamp versionen vist kun kan skrue op eller ned, og ikke huske hvad den
står på selv.

/Jan

Site Timeline