Knald i højtalere

Hej herinde.

Jeg har fået følgende opgave:

En ungdomsklub har nogle lysshows og andre lyseffekter som tændes og slukkes
fra en lille lavspændingskasse. Deres 3 lysshow er bygget forsvarligt ind i
en separat stor kasse. Der er relæstyring til de enkelte "lysgivere". Nu
kommer problemet, når et af relæerne trækker/brydes  kommer der et knald i
deres højtalere. Hvordan løser jeg dette ?

Elektrisk ( siger ungdomsklubben ) er forstærkere forbundet til en fase,
andre lyd givere til en anden fase, samt alle lysshows til den tredje fase.
Der er stor afstand mellem højtaler kabler og strømkabler.

Carsten H (mailadressen er fake, så svar her)

Re: Knald i højtalere

slukkes

Hvis lygiverne indeholder transformatorer (eller andre spoler) så skulle
sådan:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/2012674.htm

en komponent, placeret over relækontakterne, klare problemet.

Re: Knald i højtalere

slukkes

Du montere et RC-Led over alle kontaktsæt i relæerne, jeg vil foreslå 100nF
i serie med en 100 ohms modstand.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Snubber netværk, hedder det vist.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Knald i højtalere

Ja, og der hvor jeg har lært noget om den slags ting bruges det
til at æde energien når man stopper DC motore, lysbueundertrykkere
som man bruger over kontakter hedder RC-led.

Mvh Max

Re: Knald i højtalere
"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i
om
med
kontakterne
for
vidt
lærdom?

Det er ikke helt ved siden af.
Kondensatoren bliver brugt til at fjerne det højfrekvente indhold i gnisten
og modstanden bliver brugt til at beskytte kontakt sættet når der tændes
igen (100nF / 300V kan godt ødelægge et relæ).

--
Hilsen
   Peter N Petersen