Knald fra kontakter

Jeg har monteret 12V LED spots på mit badeværelse, som forsynes af en
12V AC jernkerne transformator.

Problemet opstår når jeg slukker/tænder for lyset på badeværelset, så
giver det et stort "knald" i mine højttalere...

Jeg har som et forsøg monteret et RC led (100nF i serie med 100R) over
kontakten, hvilket stort set eliminerer problemet.

Så vidt jeg forstår, er problemet at kontakten kun bryder fasen, hvorfor
jernkerne transformatoren genererer en "spike" ud på nettet.

Vil det hjælpe at montere en 12V DC Led driver/trafo i stedet for
jernkernen ?

pft.
Jens

Re: Knald fra kontakter

Ja, det er somme tider et problem med reaktive belastninger, nås man
ikke bryder i nul-gennemgangen.

Ja, for at få den godkendt, skal den være fri for den slags unoder. Den
er sikkert billigere, mindre og lettere, og giver en mere stabil
spænding fra sig,

Bo //

Re: Knald fra kontakter

Tak, det vil jeg så forsøge -