Klasse D forstærker 10 - 20W - Page 3

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Den sidste kender jeg ikke - faktisk ved et tilfælde ikke nogen japanske
typer.

Komplementær til 2N3773 er 2N6609 - fandt jeg lige ud af.

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg har aldrig "leget" med klasse
D-forstærkere, men jeg har gennem tiderne oplevet, at netop "sløve"
powertransistorer er mest velegnede - måske fordi de ikke så let går i
selvsving selvom de viser en "perfekt" firkantkurve ved 1000 Hz. og derover.
Men lad os se den lige så perfekt ved 100 Hz og nedefter uanset om det er
powermosfet eller.

Det er vel stadig sådan, at når man vil bygge sig en forstærker, så får man
en oscilator ud af det, og vil man bygge en oscilator, får man som regel en
forstærker ud af det.

Jeg ved det godt. Det er i øvrigt svært at finde komplementærtransistorer
med de samme data som NPN. Men er man ikke også gået bort fra den type
forstærkere? De er jo ikke så nemme at "håndtere" som en stribe NPN'ere i
parallel, når det er effekter langt over 100 W., der er tale om.

Jeg har i flere tilfælde oplevet engelske forstærkere, der skulle holde til
spøgerierne, forsynet med MJ15003 og MJ15004, og de "lød" ikke godt. Det kan
der da være flere årsager til, men jeg prøvede da at erstatte dem med nogle
andre - desværre udgåede typer - det gav en hel anden og bedre lydkvalitet.
Men det var den gang i 70'erne og 80'erne.

Men nuvel, jeg har før slået til lyd for, at teknisk set vil jeg helst
"bygge huset med skorstene først". Følgelig er der en masse grundbegreber,
dser er "forbigået min opmærksomhed".:-)

Karsten H. (7870)
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Jeg troede det var den du mente at 3773'eren var bedre end. Altså 2SC2922
plus dens PNP, 2SA1216. Her er databladene, prøv at lægge mærke til hvor
pæne deres hfe-Ic kurver er.
http://www.ampslab.com/PDF/2sc2922.pdf
http://www.ampslab.com/PDF/2sa1216.pdf

100Hz bliver kun deformeret af ind- og udgangskondensatorene. 100kHz til
gengæld, bliver rundet af, af transistorenes 'sløvhed'. Jeg kan godt følge
det med at de sløve er bedst, jeg havde en del vrøvl med at de hurtige
2922/1216 ville svinge i min opstilling. Tricket var en kondensator
parallelt over den transistor der sidder over baserne på udgangene.

Hehe, det er sq ikke helt ved siden af.  :-)  Det er dog lykkedes mig at
bygge en fin lille transistor wienbro-genererator (uden pære) der faktisk
kan svinge, LOL!

Både komplementær (med NPN/PNP) og kvasi-komplementær (med NPN i 'begge
ender') har vist været brugt længe, men jeg synes da egentlig de fleste
forstærkere idag er komplementære. Hvis man bruger 2 NPN'er plejer man jo at
vende den ene til PNP med en PNP-driver, som sidder mellem basis og
kollektor på udgangen. Det har jeg ikke prøvet at lave selv, men jeg kunne
forestille mig at forskellen på en NPN udgangstransistor og en PNP driver er
større end forskellen på et sæt NPN/PNP udgange af den slags hvor man har
tilstræbt at få dem nogenlunde ens.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Nej, ikke nødvendigvis. Jeg har kun set dem sporadisk, hvor de ikke havde
bestået røgprøven, og da det ikke var transistorer, jeg lige havde liggende
i skuffen, blev der bare puttet nogle kendte, standard type i, og mange
gange blev resultatet bedre efter at have justeret bias ind.

Jeg er vel mere "transistorbytter" i servicetilfælde, hvor det drejer sig
om, hurtigt at få noget op at kløre igen.

Den er vel ikke ukendt. Jeg importerede i sin tid og solgte tyske
forstærkere i forskellige effektklasser, man måtte "døve ned" fra ca. 450
kHz - altrså godt og vel oppe langbølgebåndet.:-)

Ja, selv TRIO (Kenwood) lykkedes det at bygge en, der faktisk var god med
ringere forvrængning end så mange andre generatorer. Jeg har da min endnu,
selvom den nok er 25 år gammel.

Jeg skal lige finde nogle af mine diagrammer (jeg skal lige have noget at
kikke på samtidig, so bare with me) - specielt det diagram'er, der gælder
for den ældede forstærker, jeg bruger, samt hvad jeg gjorde ved den.

Vi kan altid tage det direkte for ikke at belaste gruppen med hvad, der for
de fleste er selvfølgeligheder.

Karsten H. (7870)
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Heh, nej.
Og de par tusinde TA2024 vi købte kunne ikke holde liv i dem :-)

Det må jeg forsøge en dag. Men til småtingsafdelingen er jeg blevet
fast makkerpar med AD8397, den kan lave 3Vrms i 10Ohm v/ +/-5V og jeg
opnår 150dB dynamikområde. Og så får man to udgange i een SO8. Og ja,
jeg har tæmmet den så DEN ikke oscillerer.

Det er jo spændende. Især hvad du kan opnå af dynamikområde og
forvrængningsdata. Jeg synes bare ikke lige at 100W i klasse AB er så
fristende mere, køleplader er ikke et hit mere :-)

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Lyder slet ikke tosset. Kan du få kanalseperationen op i nærheden af den
dynamik også? Alene magnetfeltet fra printbaner der ligger uheldigt kan jo
nemt få den ned under 110-120dB.  :-/

Haha, nej, men jeg fandt en stor herlig kølebamse hos skrotteren. Og så har
jeg et eller andet flip med de der supersimple transistortrin, de er sjove.
:-)  Den lille 10W'er har fået en del ros fra forskellige hifi-nørder, det
gør det også sjovt at lave den store, så man også kan sparke lidt liv i de
tungtdrevne hifihøjttalere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Nej, jeg kan få den op på ca. 100dB, det er fint nok. Vil man mere =
brug 2stk.

Klart.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Nei jeg kjenner ikke til det. Men mange fabrikanter har en sleep funksjon.
En annen mulighet er å lage en "vox", lyd-styrt av og på funksjon. Dette kan
gjøres med en opamp som driver transistorer eller et rele. Da kan du bruke
en opamp som bare trekker 0,1 mA. Hva er forsyningsspenningen din?

Arne O

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
Det er også en mulighed, faktisk tror jeg at VOX kombineret med én af de
chips der nu er diskuteret en del vil gøre lykken.
Forsyningsspændingen er som udgangspunkt 12V, men 24V vil også kunne
mobiliseres.

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

24 V vil være bedst... i hvert fald i den der "byg-selv" udgave jeg sendte
dig...

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Check Analog.com. De har en høj-integreret PWM'er i den klasse.
(beklager en evt. gentagelse - har ikke læst resten af tråden)

Mvh.
 Anders

Site Timeline