Klasse D forstærker 10 - 20W - Page 2

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Elektor har bygget et par stykker, du skal dog tilbage i tiden.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid74%&detail10%&detail261%15

Kræver du kan tysk ;)
Ved ikke hvor meget den bruger i tomgang, det må du selv se efter. Men det
er i hvert fald ikke meget den bruger for at spille selv en anelse højt med
et par udemærkede hifi-højtallere :)

Har selv bygget den, spiller aldeles glimrende sålænge den ikke presses til
grænsen.

Mvh
Morten

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Lugter meget af at være bygget omkring den samme SA2024 som sidder i den
Kina-spille jeg skrev om. Ja, den chip spiller faktisk rigtig fint, kender
en hifi-nørd der har købt nogle af Kina-spillerne, og han var positivt
overrasket. Lyder nok næsten lige så godt som min lille klasse A/B'er.  ;-)
Den er jeg forresten ved at lave et par kraftigere udgaver af, bla. en
100W'er, det bliver sjovt at se om den simple konstruktion kan strækkes så
langt.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Jeg synes ikke at kunne finde noget på den kreds. Har du evt. et link?

Jesper Poulsen

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Ups, det var TA2024 den hed...
http://www.tripath.com/downloads/TA2024.pdf

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
hey sF8%ren

hvis du vil mE5% du gerne sende en kopi til mig, af den rapport

mail 3D%>
http://img529.imageshack.us/img529/6589/sdfbn3.jpg

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

hvem skriver du til?
ingen i denne tråd hedder søren...

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

sorry det var en fejl.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
men vil du sende en kopi rasmus.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

det kan du tro... er på vej!

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Tripath er døde. De kan ikke længere levere, vi fik last time buy på
TA2024 for snart et halvt år siden.

Blev brugt som frifeltsforstærker/driver til TBS25, og er nu erstattet
af en AD1994
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/AD1994.pdf

Den har vist sig bedre, og billigere :-) på alle punkter.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Hm, havde godt nok hørt nogle rygter om at Tripad var stoppet... så er der
jo ikke meget ved det.  :-/

Har ellers lige spillet på en 50W version af mit lille transistortrin, med
MJ2955/2N3055 for første gang nu her i formiddags. Spiller fremragende!  :-D
Har optimeret lidt, specielt giver en kondensator mellem
udgangstransistorenes basis'er stabilitet. Ole, hvis du  stadig har
selvsving i 10W'eren, så prøv lige at sætte en 10-100n (afhængig af hvor
hurtig den transistor er, som sidder mellem basis'erne) over udgangenes
basis'er. Så er det pludselig ikke nær så kritisk med transitortyperne.

Nu skal jeg videre med 100W'eren!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

BJT'er?? hrm... hvorfor bruger du ikke FET'ter??

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Det ka' jeg ik' finde ud af...  :-p

Jeg synes den her BJT-ting er lidt sjov, den kører 'strømkoblet' helt ud til
udgangen, det udnytter transistorenes egenskab af strømforstærker på en god
måde. Med FET'er ville det blive en totalt anden konstruktion. Jeg fandt
oprindelig på den her fordi jeg skulle bruge et trin der kunne køre
rail-to-rail på en 3.3V forsyning, og lavede 10W versionen senere. Den store
skal der nu et par sæt 2SA1216/2SC2922 i. Det med 2955/3055 var lidt et
nostalgiflip.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

hehe... jeg troede bare den forstærker du var i gang med var klasse D... men
det er en AB ik??
sorry... ;-)
hehe... er klart med på nostalgiflip... 2N2955/2N3055 var tilsyneladende
B&O's foretrukne udgangstransistor der i 70'erne... hehe...

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

De sidder også i alle udgaver af NAD 3020.

Jesper Poulsen

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Jo, det er denne her: (linker lige igen :-)
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/amp.gif
Har dog indført en ekstra transistor i drivertrinnet, så det også kører
push-pull. Det giver en højere udgangsimpedans på drivertrinnet, så det
strømstyrer udgangene mere 'rent'. Det nedsætter forvrængningen lidt.

Jeps, det er et par sløve, 'halv-bløde' fætre, med en temmelig 'rund' og
ulineær strømforstærkningskurve. Men det er jo et par gode gamle
sejtrækkere. :-)  Regner med at få forvrængningen en del længere ned med de
andre typer, de er mere lineære og noget kraftigere, 180V/17A/200W. Og i
øvrigt meget hurtige, 40-60MHz. Det bli'r sjovt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
ja ok.. det var lige gået min næse forbi i første omgang - også efter som
tråden hedder "Klasse D"... hehe..
og da jeg så læste BJT... hrmm... :-)

hehe... ja det bliver sjovt at udgå at skidtet kommer til at oscillere...
det synes jeg sjældent man oplever med de gamle "sager" - ligeledes med
op-amps...

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Hvad med at prøve et 2N3773? Jeg ved ikke lige PNP'eren til den. Men 2N3773
er anvendt i rigt mål i high power forstærkere i 80'erne.

Det er i hvert fald nogen, der er væsentlig mere velegnet til
audioforstærkere.

Undgå MJ15003 NPN og MJ15004 PNP. Ikke velegnet til audio - i hvertfald
ikke, hvis det også skal lyde godt. Derimod er det nogen strømbørger, der er
velegnede til strømforsyninger og ikke til at slå ihjel.

Karsten H. (7870)
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Det lyder jo interessant. Jeg har faktisk nogle 3773'ere til at ligge. Og en
af hifivennerne mener også at 2SC2922 er dårlig til lyd. Men hvorfor,
egentlig? Jeg har samlet en prototype med dem, og fået den stabil, og den
måler fantastisk, kan lave en 100kHz firkant i 5 ohm, nærmest perfekt. Jeg
tænker den har minus 3dB punkt langt over 1 MHz. Måske kunne man lave Klasse
D med dem.  :-)  Forvrængningen er også en del lavere når man lytter til en
sinus på et par hundrede Hz gennem en 10uF, sammenlignet med 2N3055.

Prøvede lige at slå dem op. Forstærkning/strøm-kurven er meget forskellig
fra NPN til PNP. Mon det er en årsag til at de er uegnede?
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/mospec/MJ15003.pdf

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark