Klasse D forstærker 10 - 20W

Hej!

Jeg skal bygge en forstærker som yder 10 - 20W. Den skal forbruge minimalt i
tomgang.
Derfor vil jeg forsøge mig med en Klasse D forstærker.

Kender nogen til steder hvor et diagram kan findes, evt. et sted hvor den
kan købes som byggesæt?

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

http://brinck.dk/byggesaet/br310316.asp

60mA tomgang.

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

http://brinck.dk/byggesaet/br310316.asp

60mA tomgang.

Tak for det, men det er desværre ikke en Klasse D forstærker.

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Jeg forstF8%d ikke forstE6%rker klassen som vE6%rende fastlagt.
Hvor lav skal tomgangs strF8%mmen sE5% vE6%re?

Mikekl

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
Jeg forstød ikke forstærker klassen som værende fastlagt.
Hvor lav skal tomgangs strømmen så være?

Det enkle svar: Så lav som overhovedet muligt.
Jeg har overvejet om vejen er at fjerne bias på en klasse AB forstærker og
indsætte den når den skal arbejde.

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Fjern forsyningen til forstærkeren når den ikke laver noget.

Jesper Poulsen

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Det er overvejet, men som regel giver det jo et lille "knald" når den
tændes, medmindre man selvfølgelig indsætter et relæ til forsinket
indkobling af HT, hvilket jeg helst vil undgå. Opstlillingen skal nemlig
også fylde mindst muligt.

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Ja, hvis du går fra nul spænding og direkte til fuld spænding.

Jesper Poulsen

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Det kan være mit lille transistortrin her kan bruges:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/amp.gif

Den bruger som udgangspunkt ca. 75mA i tomgang per kanal. Men bias'en kan
styres med en spænding på toppen af R14/R25, helt ned til nul. Der vil dog
altid være ca. 150 mA's forbrug på 3V forsyningen (kommer fra Q3's
kollektor) fordi driverne (Q5/Q10) kører klasse A. Når bias'en sænkes,
stiger forvrængningen selvfølgelig, men ved svag styrke kan man faktisk godt
køre med en del lavere bias uden det går helt galt. Trinnet kan udstyres
rail-to-rail på udgangen, så man får en god udnyttelse af
forsyningsspændingen. Den fordel er dog størst ved lavere
forsyningsspændinger. Jeg har den kørende som udgangstrin på stereoanlægget
for tiden, den spiller faktisk skidegodt. :-)

Jeg har set en lille klasse-D Kina-forstærker der bruger en TA2024, det var
måske også en mulighed.
http://www.tripath.com/downloads/TA2024.pdf

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Den kan muligvis danne grundlag for det jeg skal lave. Især fordi den
decideret er beregnet til at blive "Muted" og reducere sit forbrug til 7mA
og måske endnu bedre: Man kan sætte den i "SLEEP" tilstand, og nå ned på 2mA
i tomgang.

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

hvis du vil bygge noget selv har jeg været med til at lave en klasse-d
forstærker og du må godt få en kopi af rapporten...
vi brugte en HIP4081a

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
Hej Rasmus

Det vil jeg rigtig gerne. Kan den sendes elektronisk til: brian - at -
vind - punktum - name ?

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

kald mig bare dum men hvad er det liiige du skriver at din mail adresse
er???
er det .name tilsidst?? eller hva?

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Du kender ikke TLD'et name?
http://tld.name /

Jesper Poulsen

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

nope... - eller... det gør jeg så nu...
fandt ud af det...

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
Hej Rasmus

Hihi, ja - den var måske svær. Du kan se den i læsbar format her:
http://www.vind.name/bvrian.mail.addr.gif
Sikke meget bøvl pga. kampen mod SPAM :-(

Mvh, Brian

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

skrev det ind som du havde skrevet - du burde da ha' modtaget en mail ikke??

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

Kopi kopi ja dak ja dak :-) klavs at rommedahl dot dk

Re: Klasse D forstærker 10 - 20W

hehe... rooolig nu... det var altså "kun" på 2. semester... men den virkede
skisme... og den ku spille baaaaaaaaaaassss... :o)
jeg sender...!

Rasmus
Re: Klasse D forstærker 10 - 20W
On Wed, 19 Sep 2007 11:01:04 +0200, "Brian Vind" <find-den-her:

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/AD1994.pdf - klikfri
ON/OFF 50uA i MUTE, bedre end TA2024 både hvad angår støj og
forvrængning.

Site Timeline