Kjernematriale for elektromagneter?

Jeg vil forsøke å bygge noen små magnetventiler, og undres på hvilket
materiale jeg bør/kan bruke som kjærne og kappe. Altså hvilket
"magnetiserbart" matriale som er (vell)egnet og tilgjengelig.

Jeg vet at materialet er nevnt her i gruppen en gang, men jeg er ikke
istand til å finne tilbake til den postingen.

HM

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Blødt jern.
Ikke stål.

/Bo.

Re: Kjernematriale for elektromagneter?
Fri, 7 Mar 2008 03:58:49 +0100, skrev Bo Braendstrup, på 17 linier, i

hvad er blødt jern og hvad er stål?

--
MVH Karsten
Horsens

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

blødt jern er næsten rent jern, men stål er en legering (og der er mange
forskellige). Stål har desværre en evne til at "huske" at det har været
magnetiseret, så derfor til det ikke kunne bruges til relæer, da de så
ikke slipper igen.

Bo //

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Transformerblik?

Aage

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Jeg kjenner til både begrepene "transformatorblikk" og "bløtt jern".
Transformatorblikk egner seg ikke så bra til å sette i dreiebenken ;-(

På den andre siden. Det fungerer ikke bra å søke etter steder der jeg
kan kjøpe "bløtt jern". De lokale mekaniske verkstedene vi hat lokalt
har ingen forståelse fot slike "tekniske " benevnelser.

Nei, jeg vet at der finnes mer moderene legeringer som er
spesialdesignet til oppgaven. Det er beklagelig at jeg ikke har
"sugerør" ned i Danfoss sin bosscontainer.

HM

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Siliciumjern?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

?
Takk.
Den skal jeg i alle fall googele på.

HM

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

"Harald Mossige"

Transformerblik er siliciumjern, saa det kan du ikke dreje i

Aage

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Jeg kan ikke dreie i det når det er tynne flak. Hva skal jeg så søke
etter når jeg ønsker stangmateriale? Små blikkflak kan jeg skaffe fra en
lokal trabsformarorfavrikk.)

HM

Re: Kjernematriale for elektromagneter?

Jeg forsøkte googel på "siliciumjern", 12 irelevante treff. Silisiumjern
-> 5 treff