Kjøling

Jeg skal bruke en motstand, 160R, 3W. To motstander a 330R i paralell
gir rett motstandsverdi. Motstandene mine er "1/4"W, -> 1/2". De trenger
kjøling for å "overleve"  et minutts belasting en gang pr. døgn. Jeg
trenger forslag til praktisk hjemmelaget kjøling.

Neida, jeg bestiller ikke 2 stk 330r, 1W motstander fra ELFA som eneste
ordre.

HM

Re: Kjøling

1 : Hvis der er plads, så sæt nogle flere 330R  serie/parallel så du ikke
overskrider max. belastning for hver enkelt modstand.

2: Væske/oliekøling.  Modstandene sænkes ned i en beholder med en ikke
ledende væske.

3: Hvis modstandsværdien ikke er kritisk så kunne en glødepære måske bruges
istedet.

Så må du bare bestille noget mere ;-)

mvh
JBH

Re: Kjøling
JBH skreiv:

Jeg ser den muligheten, men liker den ikke. Jeg skal plassere to slike i
umiddelbar nærhet til en klemmerekke. På den annen side, jeg har et par
hav av slike motstander.

En oljeflaske i bunnen av PLC-skapet, med tilhørende oljedamp. Også en
mulighet, men ikke tiltalende.

Motstandsverdien er for kritisk, så det går ikke.

Takk for tipsene.

;-)

HM

Re: Kjøling
Hej Harald

Hvorfor så ikke seriekoble 6 stk 27 Ohm 1/2 Watt modstande,
så løser kølingsproblemet sig selv.

Re: Kjøling
Max skreiv:

Disse motstandene er heller ikke hyllevarer.

Re: Kjøling
Hej Harald

Det bør de være, så kom igang med at fylde hylderne med mindst
E12 rækken i 1/4 og 1/2 Watt typer.

Re: Kjøling
Max skreiv:

Jeg har E12 av 1/8W, men arbeidet mitt og tidshorisonten min er slik at
jeg *ikke* skal kjøpe de seriene. Det er bare untaksvis at jeg bruker
effektmotstander, og derfor søker jeg løsninger ved hjelp av de
komponentene jeg har, - og jeg har generellt altfor mye av det jeg har.

HM

Re: Kjøling
Hejsa,

Lodde modstandene fast på et printplade med store kobberarealer hvor denne
så virker som køleplade??
- Leadede skal have korte den for det virker optimalt; Til gengæld er sådan
et stykke print en fantastisk varmeleder (Gennempletteret print er endnu
bedre).

/Claus

Re: Kjøling
Claus skreiv:

Tror jeg "kjøper" ideen. Kvalifisert(?) gjetting: Hvor mange
kvadratsentimeter enkeltsudig trint trenger jeg?

HM

Re: Kjøling

Det afhænger af omgivelsestemperaturen og luftflowet.....MEN jeg ville ikke
være tryg ved at belaste modstandene så meget over deres tilladte grænse,
hvis kølingen kun foregår gennem benene. Keramikken er ikke særligt
varmeledende og temperaturen kan blive høj på midten af modstanden (hotspot)
Hvis du vælger den løsning så monter modstandsbenene gennem printet og sno
dem godt sammen. Temperatursving har det med at stresse lodninger :-/

mvh
JBH

Re: Kjøling
Hejsa,

Arhh, den der med at keramik ikke er særligt gode varmeledere  er da vist en
sandhed med modifikationer.....
- Rigtig mange integrerede powermodulers DCB er baseret på et keramisk
materiale.

Men jeg er enig i at den mest korrekte løsning ville være modstande der er
mærket til minimum spidseffekten.

Harald bør tænke i forlængelse af den termiske tidskonstant for
modstandene.....

/Claus

Re: Kjøling
Hejsa,

En god tommelfingerregel er en temperaturstigning på 40K/(W*squareinch)

/Claus

Re: Kjøling
lampen duede ikke, men hvis det er en dc ,sE5% kunne man  bruge en
mosfet eller en transistor til at tage effekten,eller en diode i serie
med modstand kunne gF8%re noget, hvis strF8%mmen er konstant . det krE6%ver
nok en smule simulering eller eksperimenteren, men det er nok lettere
at finde en transistor der kan komme af med varmen ,end en modstand
nutildags.
alex

Re: Kjøling
Alex skreiv:

Nei, det er bare en ohmsk motstand som fungerer. Den skal stå i serie
med en PTC,og strømmen har som oppgabe å varme opp PTC, slik at
spenningsfallet over PTC stiger og fallet over R minker. Så lenge PTC er
varm, blir efekttapet over R lite. Spenningsfallet over R blir ført til
en inngang på en PLC.

HM

Site Timeline