Kiss DP 558

Jeg har fra et familiemedlem fået en Kiss DP558 hardisk- optager til
reparation. Målinger på power supplyen viser, at 5 volt forsyningen er
faldet til ca. 3 volt. Power supplyen er en Achme AM561B. Er der nogen i NG,
som har et diagram til denne power supply eller måske et hint til fejlårsag.
Det skal lige nævnes, at jeg har kontrolleret, at 5v spændingen ikke er for
lavt pga. for kraftig belastning eller kortslutning.
Med venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Kiss DP 558
"Poul Jensen

Hvad er der af rippel på 5 volten ?

Dårligt designede switchmodes ødelægger som regel kondesatorer og evt
dioder til overspændingsbeskyttelse.

Re: Kiss DP 558

Eller en gang dårlige lytter.
Det er set i netop Kiss :-)
Tror der kan findes et antal lytter der er bulede eller revnede i nævnte
spille.
Been there, got that t-shirt too............

--
Uffe Bærentsen

Re: Kiss DP 558

Ja, som jeg skriver - kondesatorer.

Bvadr.

Nå sådan rent arbejdsmæssigt har jeg lige skiftet et par singleboard
computere hvor en del lytter er revnede i toppen. SBC'erne er knapt 2 år
gamle.......

Re: Kiss DP 558 [ Badcaps.net... ]

Hej!

Kig for mere information her:

Badcaps.net: Latest News & Site Announcements:
http://www.badcaps.net /
Identifying - Physical Defects:
http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

October 2002, Low-ESR Aluminum Electrolytic Failures Linked to Taiwanese
Raw Material Problems:
http://www.niccomp.com/taiwanlowesr.htm

Så lav-ESR lytter er ingen garanti mod lyt-syge...desværre...

hilsen

Glenn

Re: Kiss DP 558 [ Badcaps.net... ny link ]

Det var eller kort tid siden jeg havde været inde på den sidste link -
men den er død nu - her er erstatninger:

Webarchive backup:

October 2002, Low-ESR Aluminum Electrolytic Failures Linked to Taiwanese
Raw Material Problems:
http://web.archive.org/web/20070824223008/www.niccomp.com/taiwanlowesr.htm

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Low-ESR+Aluminum+Electrolytic+Failures+Linked%22&btnG=S%C3%B8g&meta =

hilsen

Glenn

Re: Kiss DP 558

Der er 1,0 v pp ripple på 5 volten. Det er der ligeledes på 12 volten, som
ligger på ca. 11 v DC. Ripplen, som er målt med scope, har en frekvens på 58
kHz (switch mode frekvensen)
Med venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Kiss DP 558
"Poul Jensen

"Lytsygen" er mit bud. Skift lytter på sekundærsiden af traffo.

Re: Kiss DP 558

Defekte lytter virker meget sandsynligt. Er der nogen, der ligger inde med
diagram til PS'en?
Med venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Kiss DP 558
"Poul Jensen

Pas.

Jeg har efterhånden repareret en del switchmodes uden diagram. Snup et
bill3de af "dyret" så skal jeg lege "Clevin" (tegne og fortælle) hvis
der er noget du er i tvivl om.

Re: Kiss DP 558

Ha, Klaus.... Det bliver ikke 3-de af at stave det forkert :-)

Men billeder hvor man kan se det lidt gra den een og lidt fra den anden
side er et godt udgangspunkt for reparation. Jeg har inden for den
sidste måned fjernrepareret et grej med et webkamera og en skype
forbindelse...

Bo //

Re: Kiss DP 558
Hej!

Som de andre skriver, skift ALLE lytterne (undtagen net-lytten, den er ok). Du
behøver ikke diagram - aflæs værdierne på lytterne og skift dem.

Du kan sikkert finde een eller flere lytter som er bulet i toppen. Skift dem
alle alligevel, selvom nogen ikke er.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kiss DP 558

Ved nærmere eftersyn kan jeg se, at 3 ud af 10 lytter er bulede. De bliver
skiftet alle 10. Dem, som sidder i, er alle rated til 105 gr.C, hvilket de
nye også bliver. Elfa har nogen med lav impedans, som anbefales til switch
mode PS. Det er vel bedst at bruge dem? ( En del af dem, som sidder i nu, er
standard-type).
Med venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Kiss DP 558
"Poul Jensen

Altså dem på sekundærsiden ?

Den store 400 volts ting skal du ike bekymre dig om.

Det kan være at de nye så _er_ 105 graders og ikke kun mærket med
det....

Nej, skift bare til almindelige 105 graders.

Re: Kiss DP 558
Hej!

Bare smid alm. 105 graders i hvis de er billigere. Har endnu ikke oplevet
problemer med at gøre dette i f.eks. KISS smps'er. Bare sørg for at ramme
minimum samme kapacitet og spænding. Jeg satte f.eks. 220µF/50V i istedet for
do. 25V da jeg ikke havde andre.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Kiss DP 558
 Elfa har nogen med lav impedans, som anbefales til switch

Hvis du er uheldig og du skifter alle til LOW ESR kan du måske få problemer
med den ikke vil starte op pga. start strømmen bliver større...

Kasper

Re: Kiss DP 558

Nej.

Re: Kiss DP 558

Ole, kunne du uddybe dit "Nej" lidt?
Med venlig hilsen
Poul Jensen

Re: Kiss DP 558
On Tue, 6 May 2008 17:12:05 +0200, "Poul Jensen"

Det at du ikke vil kunne starte pga lav ESR er simpelthen forkert.

Site Timeline