Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Jeg er ude i en løsning hvor jeg skal have en relæ til at trække ved et
kortvarigt tryk på en knap. og ved næste tryk slippe igen.. jeg har kun et
ganske almindeligt relæ.. og 12VDC ind.. kan jeg trylle noget elektronik
sammne så jeg får kiprelæ fundkionen?

//EL-Trikker

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

En flip-flop fået som IC i f.eks. 74xx serien, men den kræver 5 volt.
Måske kan du bruge en cmos tæller.

--
Benny

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Jeg har tilbage i tiden ofte brugt 4013 cmos til formålet, men der er en
del andre muligheder kig evt. her: www.cpemma.co.uk/flipflop.html

I dag programmere jeg ofte en microprocessor da jeg tit skal bruge mere
end blot en on/off funktion og det fylder hvis det skal laves med div.
logiske kredse.

Mvh
Gert K.

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Lyder også som en mulighed... har du en mail jeg kan fange dig på?

Mvh EL-Trikker

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Hvis du mangler et kiprelæ, så har jeg 24 stk liggende fra en gammel el
installation :)

Mvh
Jacob

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

12VDC ?

Bo //

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Ved nærmere eftertanke er de 24vAC mener jeg :)

Sorry.

Det er dem her http://www.rungwald.dk/eltavle /

Ignorer at der står DC flere steder, det var en typo :)

Mvh
Jacob

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Hvad kan sådanne mon koste, hvis?

Erling

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Det er lidt op til dig, de ligger bare i en kasse lige nu :) Jeg ved ikke
hvad sådan noget elektronik koster som brugt, eller nyt for den sags skyld
:)

Mvh
Jacob

Re: Kipreæl med elektronik og 1 relæ

Så er det ikke utænkeligt, at der virker ved 12VDC.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /