KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

Sidder med en KFC monitor hvor højspændingsdelen er defekt..
Piller hsp. transistoren ud... Det er en 2SC5699, måler og den er
kortsluttet...
hmm... nå men jeg finder en BU508 i skuffen og knalder den i...
Nu starter monitoren op, men 10 - 15 min. begynder der at komme div.
klagelyde fra hsp. trafoen tror jeg...
Det er en høj pive / hyle tone... Herefter slukker monitoren selv for hsp.
delen (der er et sikringskredsløb med et relæ) og prøver at starte den op
igen...
Slukker for skidtet og venter til transistoren er kølet af.. så starter den
fint op igen...
hmm... nogen der kender problemet...
Har kigget på alle lytter i nærheden og der ser ik ud til at nogen af dem
fejler noget... men???
har målt på en masse dioder og modstande og her er heller ik rigtig noget at
komme efter... :-)

Er der nogen der lige har en ide til hvad der er galt...

På forhånd tak

Rasmus Møller Jensen

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

Jeg er ikke sikker på at de er kompatible.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

den

Hej Rasmus !
Du har en för långsam transistor i horisontaldelen, BU508 är bara hälften så
snabb som 2SC5699,  ibland använder jag själv BU508 när jag lagar monitorer
för att den är billig om den skulle gå sönder, då kan sådana fenomen som du
beskriver hända.
Ett lämpligare val kanske är BU2525 eller BU2527 eller varför inte BU2532
men den är mycket kostbar.
Lyck till.
/leifline

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

monitorer
du

Hej!
- og tak for svaret... Jeg kom til at se at det er en 2SC5299, men det gør
vel ik den store forskel... BU'en har indbygget diode og det har 2SC5299
ikke, men gør det noget for det sidder jo i forvejen en diode på printet så
de er vel bare i parallel???
Du siger altså at BU508 er for langsom? Hvad er det for en "tid" du snakker
om her? Jeg vil gerne lige kigge i databladet nemlig... :-)
Og så foreslår du at bytte den ud til en BU2525 eller en af de andre der er
nævnt...???

mvh og go' jul...
Rasmus

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

hälften
BU2532

snakker
er

Hej igen !
http://www.semiconductors.philips.com /
Skriv BU2525 i sökrutan och Simsalabim.
/leifline

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

Du har altså brugt en BU508D(x) som erstatning?

snakker

www.google.com

Maindata for 2SC5299: Monitor-HA, 1500/800, 10A, 70W

er

VRT disken siger at den kan erstattes af en BU2520AF, men så kan en BU2525xx
også bruges.

Og du har fundet årsagen til at den oprindelige røg? En hsp. transistor står
ikke bare af, med mindre der er noget andet galt. Det kan være defekte
kondensatorer, dårlige forbindelser, defekte halvledere, hsp. tranfo m.v.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???
BU2525xx
står
oki... har kigget på dataene og kan godt se at BU508 måske ik lige er den
mest velegnede...
men så vil jeg lige prøve at gå det hele igennem igen, igen...
har målt halvlederne omkring hsp. delen og de ser ud til at være i orden...
men hvad med kondensatorerne...
skal jeg skifte lytterne og kan polyester typerne også komme til at fejle
noget???
så må jeg jo lige have fat i en BU25xx...

/Rasmus

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

Nemlig.

orden...

Hvis de er defekte ja. Kan du ikke måle dem, så skader det ikke at skifte
dem, især de mindre (1-220µF), specielt dem der har været udsat for meget
varme.

Ja. Omkring hsp. transistoren og trafo sidder der nogle stykker der godt kan
fejle og foresage defekte hsp. transistor.
Hvis du har et multimeter der kan måle kapacitet, kan du lodde dem ud og
måle om de er ok.

Hellere et par stykker, hvis der skulle ryge en mere.

Kontroller også lodninger på de fysisk større modstande.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

den
kan
takker for rådene... så må jeg jo hellere følge dem... :-)
Det er bare så f.... svært at skaffe stumper i de her dage... *GG*

mvh
Rasmus

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???

no probs.

Hvor i landet befinder du dig?

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: KFC CA6736DL monitor def. hsp... ???
silkeborg... efter d. 2 januar aalborg... men jeg skriver gerne adressen...
*GG*

/Rasmus

Site Timeline