kaput måske

Hej NG

Har en 19 tommer skærm med helt sort skærm,der kommer fint strøm til,tror
jeg nok.Spørgsmålet er egentlig om,hvis nu det er billederøret om det så kan
betale sig at finde et nyt eller vil det bliver for dyrt iforhold til at
skærmen er en 4-5 år gammel,eller kan der være andet i vejen,som måske ikke
er så dyrt at lave

Mvh
Denis

Re: kaput måske

kan
ikke
Fint strøm til ? Også højspænding ? Havde jeg en sort skærm ville jeg først
tjekke ledningen fra grafikkortet til skærmen, dernæst skærmens Switch Mode
Power Supply(Er der lys i evt. indikator lysdiode/r på fronten ?). Dernæst
linjeoscillator, tripler, højspændingstrafo og endelig forbindelsen fra
højspændingselektronikken til skærmen ("Sutten"). Jeg ville først tjekke for
synlige skader, dernæst lodninger (lodde om de steder hvor der er mekanisk
stress på lodningerne: store komponenter / tilledninger). Gav dette ikke
noget ville jeg finde målegrej frem og diagram. Diagrammet kan tit være
endog meget svært at få fat på desværre :( Jeg ville nok også finde
fabrikatnavn og typenummer frem og forhøre mig i nyhedsgrupper om nogle
kendte til typiske fejlkilder ved denne type fejl for lige netop min
konkrete type skærm :).......

Men fordi jeg ville gribe problemet an på denne måde er det jo ikke sikkert
at folk der arbejder med service på CRT monitors til dagligt ville :) Jeg er
uddannet til udvikling af microcontrollerbaseret udstyr og PLD baseret
udstyr så jeg ved kun lidt om reparation af CRT monitors:)

Re: kaput måske
He he he, tak for svaret,jeg fattede omkring det halve af hvad du skrev,men
det er nok mest på af min IQ.

Den lyser foran,den ligesom slår til når man tænder computeren,den opfører
sig faktisk nprmalt udover der bare er sort skærm,navnet har jeg ikke lige
da skærmen ikke står her,men det finder jeg ud af..

Denis

Re: kaput måske
først
Mode

Øøhh "tripler" var vist noget noget, der sad i et >20 år gammelt
farvefjernsyn. Jeg synes ihvertfald, at det er frygtlig lang tid siden, at
jeg har set en tripler og slet ikke i en monitor. Men det kan da godt ske,
at den bare er blevet camoufleret i transformatoren?
Noget andet: Hvis forbindelsen fra transformatoren til sutten er afbrudt, så
opdager man det! :-)

Yep og komponenter, der har en tendens til at blive varme. F.eks.
cementmodstande og transistorer i forskellige afskygninger.

Hilsen
Lars

Re: kaput måske
Ok
det vil prøve...det lyder mere og mere som om at det ikke er så tit at
billedrørert ryger i en skærm eller hvad ??

Denis

Re: kaput måske

Næ et billedrør ryger sjældent....de har det dog med langsomt at blive
dårligere og dårligere.....

Hmm næ triplere anvendes vist ikke så meget mere...øjensynligt kan man idag
dimensionere transformatorer der kan levere den fornødne spænding :)

Men jeg aner jo som sagt nada ... har kun på hobbyplan fusket med den slags
:) det har vi elektronikfagteknikere til på jobbet :) vi andre rører
praktisk talt aldrig en loddekolbe men sidder mest ved en PC og designer :)

Re: kaput måske
ok.jamen vil da prøve forslagene..

Re: kaput måske

idag

I en splitdiodetransformator, er tripleren integreret i
linietransformatoren.

På nogle nyere TV, er man begyndt igen at se seperat tripler anvendt igen.

Mvh.

Site Timeline