Kapacitiv belastning af OP-AMP

Jeg har erfaret, at når man belaster udgangen af en operationsforstærker
kapacitivt, så opstår der ustabilitet (oscillation).

Kredsløbet er koblet som en klassisk inverteret forstærker med en
forstærkning på 3 gange, modstandsværdierne i modkoblingen er hhv. 100K og
33K. Forsyningsspændingen er 5 VDC og OP-AMP'en er en AD8629 af "rail to
rail"-typen fra Analog Devices.

Udgangssignalet transporteres 1 til 2 meter via et skærmet kabel, og det er
kablets kapacitet (måske sammen med kablets selvinduktion), der forårsager
en næsten sinusformet 250 kHz, 2V "spids-spids" oscillation. Selv med et 0.5
meter kabellængde opstår problemet.

Hvis jeg lader udgangssignalet passere en lille modstand (100R) índen
signalet videreføres gennem det skærmede kabel, så ophører ustabiliteten.

Jeg har en ide om, at den kapacitive belastning medfører at udgangssignalet
ved høje frekvenser fasedrejes så meget, at modkoblingen ved disse
frekvenser istedet bliver til en medkobling, men er lidt usikker om min
teori holder.

Er der nogen, der har andre bud på dette ?

Torben W. Hansen

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Neg, det er almindeligt at man ikke skal belaste en modkoblet forstærker
kapacitivt.

Du kan sætte en 10-50 Ohm direkte i udgangen af forstærkeren og modkoble
fra den anden side (nærmest kablet) af den. Der er adskillige apnotes om
det

http://www.analog.com/Analog_Root/static/techSupport/designTools/interactiveTools/stability/stability.html
www.analogzone.com/acqt0704.pdf

Ellers er google med "opamp capacitive load" eller "opamp compensation"
gode startsteder.

Bo //

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

http://www.analog.com/Analog_Root/static/techSupport/designTools/interactiveTools/stability/stability.html

OK - og tak for dine tips og links !

Jeg vil studere artiklen på analogzone nærmere ;o)

Torben W. Hansen

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Hvis du har adgang til en simulator, kan du udforske det yderligere...

Bo //

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Tænker du her på en specifik simulator ?

Jeg har lige lavet et PCB-desig i Altium Designer 2006 - den inkluderer en
eller anden simulator. Jeg har vist også adgang til PSpice og  Matlab, men
jeg ved ikke lige på stående fod hvordan disse betjenes ;o)

Torben W. Hansen

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Der kan du sagtens simulere det i, den understøtter Pspice nu også (hvid den
er fuldt opdateret)

Kasper

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Ja Bo Bjerre vil nok anbefale Pspice. Det er for resten også hans
mellemnavn. :-)

Benny

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

tjah :-)

Bo //

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP
On Tue, 16 Jan 2007 10:27:21 +0100, "Torben W. Hansen"

Jeps - og det er løsningen.

Du har ret.

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

OK - og tak for svaret  !

Det føles lidt rart at få bekræftet mistanken ;o)

[...]

er
0.5
udgangssignalet

Ja Ole har rett.
Forklaringen ligger i at utgangen er litt induktiv. Med en kapasitiv
belastning vil ikke motkoblingen gi tilstrekkelig "feedback" for høye
frekvenser. Dette er meget avhenging av OpAmp. Jeg antar at du klarer deg
med bare 15 Ohm.
Analog D. har en tendens til å lage gode høyfrekvens forsterkere, men de
krever et meget godt design. En veldig god avkobling er et "must"

Med hilsen
Arne Offenberg
Som har utvekslet mange erfaringer med Walt Young.

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Du har sikkert ret, jeg har indtil videre benyttet 56 Ohm ;o)

Torben W. Hansen

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

deg

Ja om du ikke trenger en masse strøm.
Ellers er trikset en liten kondensator direkte fra utgang til minus inngang,
så en liten motstand til belastningen. Fra dette punkt tar du
tilbakekoblingen. Da har du en teoretisk 0 Ohms utgang, med forsterkerens og
den lille seriemotstand som strømbegrensning.
Nå vet ikke jeg applikasjonen eller data på din op-amp, men er det en video
sak med 50 MHz båndbredde, må du virkelig tenke nøye gjennom avkobling av
forsynings spenninger også.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Kapacitiv belastning af OP-AMP

Det er lavfrevens, DC til 50 Hz. Jeg har studeret eksemplerne i linket fra
Bo Bjerre, der viser det som du også beskriver ovenfor:

http://www.analog.com/Analog_Root/static/techSupport/designTools/interactiveTools/stability/stability.html

Jeg tror at jeg er ved at have forstået problemstilingen nu - tak for
hjælpen ;o)

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Site Timeline