Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer - Page 2

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI- MH elementer
IMO en elegant lavteknologisk løsning! Sålænge du kun sammenligner med
dem du selv har målt vil det virke.
En forbedring ville være at lave en "cut-off" switch med en mere
veldefineret spænding, du ville så heller ikke køre dine batterier så
langt ned under test, hvilket næppe er sundt.
/carsten

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Tak for superlativet.

Hmm. Jeg tænkte tidligere på, om det var muligt at sætte en diode
i serie med bleedermodstanden. Men selv en Germaniumdiode vil æde
nogle mV, og uret er designet til 1,5 V, og alene det, at bruge
et genopladeligt element, er tæt på grænsen til det mulige.
Germanium- og selendioder kan næppe opdrives i DK.

Ellers har jeg læst/hørt at NI-MH-celler regelmæssigt bør aflades
_helt_, før genopladning. Så den del af spøgen bør ikke være et
problem, eller har jeg misforstået noget?
(De billige op- og afladere bruger en glødepære til afladningen,
hvilket vil være lige så 'katastrofalt').

m.v.h. Emil

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Dine ideer er ikke helt fjollede, men desværre er der flere parametre
end du regner med. Har selv lige designet et par prototyper, i test
viser de sig desværre ikke 100%  hensigtsmæssige ;-)

Den mest lovende udgave er bygget over et referencedesign af en
maximkreds, se på www.maxim-ic.com og find lidt datablade.
Ny udgave er på vej indenfor de nærmeste uger.

Krav til laderen er :

Løse celler skal kunne bruges.
Skal kunne lade 4 AA celler med min. 1C
Skal kunne oplade NiMH og NiCd til 80% af max. indenfor 1 time, uanset
ladetilstand.
Skal lade både NiMH og NiCd optimalt.
Skal kunne detektere defekte NiMH / NiCd
Skal kunne detektere Alkaline af alle fabrikter, (incl. Duracell og
andre alkaline) uanset afladestand. (du vil ikke lade på dine alkaline
med 1-2A)
Må ikke reagere på forbrug fra cellerne under ladning.
Skal være næsten gratis.

Så lav lige sådan en - før mig ;-)
Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Emil,

Oplad dem fuldstændigt og mål Ri på dem, så får du den bedste parring - og
glem alt det andet fnidder, det er kun overflødigt besvær til dit formål -
'nuff said.

--
Venlig hilsen,
Søren