Kan vådt elektronik virke igen?

Hej  Jeg har været lidt uheldig med at få lidt vand i mit elektronik i min
modelbåd. Selvom radiorummet var tæt, så blev der presses lidt vand op langs
rorstammen, når den sejler stærkt.
Så de 2 servoer og modtager flippede ud. Det er nu tørt igen, den ene servo
virkede igen, den anden ikke, og værst heller ikke modtageren.

Den servo er ikke virker godt nok, virker motoren, men styringen mangler,
den kører bare over til én side.

Hvad sker der egentlig når elektronikken bliver vådt, bliver nogle
komponenter defekte, så de ikke virker når de bliver tørre igen? Der er
mange modstande, et par dioder, et par elektrolytter, 3 små IC kredse, og på
modtageren 7 sådanne små lignende lodrette potentiometre i små bokse.

Kan den mon reddes, eller hvor bliver den defekt, er det bare
potentiometrene der skal justeres igen?

MVH

Torben

Som bygger radiorum på en anden måde nu.

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

langs
servo

Normalt tager elektronik eller elektromekanik ikke skade af vand når der
bare IKKE er spænding på. Man skal bare sørge for, at det er knastørt, inden
man igen tilslutter driftsspænding. De fleste komponenter er i dage
fremstillet på en måde, at printet, de er monteret i, kan renses for
flussmiddel efter lodning.
Karsten H. Jensen

Re: Kan vådt elektronik virke igen?
inden

Hej Karsten    jamen der var spænding på når jeg sejlede, og det så småt
blev vådt, dog ikke meget vand, men nok til at jeg ikke kunne styre mere.
Efter lang tid tørring, satte jeg strøm til igen, og noget virkede men andet
ikke.

MVH

Torben

Re: Kan vådt elektronik virke igen?
Hvis det har været i saltvand, er det nødvendigt at skylle det _meget_
grundigt i fersk (destilleret) vand for at fjerne saltrester, hvis de bliver
siddende suger de fugt og derfor vil elektronikken aldrig blive helt tør.
Så skyl grundigt og tør ved så høj temperatur som du tør (60 - 100°) og se
godt efter eventuelle tæringsskader og se om ikke det virker herefter.

--
/carsten

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

andet
Der så ikke andet at gøre end at gå på fejlfing. Det er ikke usædvanligt, at
der er bortætsede printbaner. Disse skal jo naturligvis findes og udbedres
først. Dernæst kan der/er der muligvis nogle afbrændte halvledere, og de
skal findes og udskiftes. Evt. afbrændte modstande ses også ved optisk
fejlfinding og skal udskiftes. Er farvekoden ligefrem brændt vek, har man et
problem uden diagram/tegning over komponentplacering. Jeg siger ikke, at
alle muligheder er til stede, men du bør være forberedt på alle
eventualiteter. Du kan være heldig, at det edog kun er en sikring. Du skal
måskel herlst have prøvet den slags reparationer først eller overvej at
anskaffe nyt udstyr - specielt hvis der er krav om sikkerhed til søs etc.
Karsten H. Jensen

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

det
ingen
indeholder

Hej Carsten     tænk hvis det kan tære så hurtigt på knapt 15 min.
Jeg skal prøve med luppen imorgen, og ellers kan jeg bare scanne det på en
alm scanner og få det på PC skærmen.
Du nævner via'er, er det fagudtryk, og hvad er det så?

Hvis ferskvandet ikke har været rent nok dengang, hvordan kan jeg så nu
rense det igen, uden at det går ud over elektronikken?
Acetone er jo ofte godt til olie og lignende, men hvad med saltene?

Jeg prøver dine gode tips, og ser hvad der sker, om det vil kunne løse sig.

MVH

håbefulde Torben

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

Fejl via eller ved gennempletteringer. Gennempletteringer er de steder, hvor
printbaner på den ene side af printet får forbindelse til printbaner på den
anden side. Disse gennempletteringer kan være udformet på forskellig måde,
bl.a. med hul, hvor der er pådampet et kobberlag på væggen af hullet. Denkan
også være gennemloddet med et stk. tråd for at skabe forbindelsen. Det er i
hvertfald steder, der skal undersøges.

Til afvasking bagefter bruger du almindelig flydende Ajax eller lign. og
skyller godet efter i lunkent vand. Du lader det derefter tørre i passende
afstand fra en af de her varmeblæsere, en hårtørrer eller en bageovn ved ca.
40° C. i et par timer, så vandet kan fordampe ind i alle kroge etc. Brug
ikke opløsningsmidler, der kan skade mere end det gavner.

I øvrigt kan der være afbrudte printbaner under komponenter, der er loddet
med tråd i begge ender. Det er et oplagt sted, da vand og fugt lettere vil
blive stående der.
Karsten H. Jensen

Re: Kan vådt elektronik virke igen?
Tja - plus den tid der går til det er _helt_ tørt, og så sker tæring jo som
alle kemiske processer hurtigere jo varmere ;-( så når du varmer den op for
at tørre den er det faktisk værre (hvis altså der er salte tilbage i
restfugten)

Jeg tror at luppen er langt de bedste - kombineret med ohmmetret.

De små huller hvor printbanerne skifter side fra over- til underside uden at
der sidder komponenter i hullerne

Som KHJ skriver - kun vand evt med en smule ajax/opvaskemiddel evt skyl
efter med rent vand tilsat lidt opvaskemaskineskyllemiddel  - aldig
opløsningsmidler - det tager isolationslakken på mange komponenter

Held og lykke

;-)

--
/carsten

Re: Kan vådt elektronik virke igen?
Hej alle 3.

Jeg har målt alle viaér og er OK, det kunne jo ellers godt have været disse.
For at lægge kobber på i et boret hul, og at det skal sidde nok fast på
sidevæggen.  Jeg ville nu heller foretrække en tråd igennem hullet og så
loddet på begge sider.
Har justeret på pot.metrene, og genloddet nogle forbindelser som var lidt
matte.
Virkede stadig ikke, var lige ved at give op.
Men bemærkede at nogle få steder var der lige en anelse for meget
fluxmiddel, for at være små lodninger. Noget var rigtigt nok fluxmiddel,
sådan lidt hårdt og kan krasses forsigtigt væk. Men så noget fluxmiddel
lignende materiale var mere blødt og lidt fedtet. Skrabede forsigtigt det
væk, og så virker modtageren igen  :-)
Gad vide om der har kommet en lille dråbe olie på, når jeg hastigt skillede
den ad dengang for at få vandet ud af den.
Er olie eller fluxmiddel elektrisk ledende?

I skal have tak for hjælpen!

MVH

en glad Torben

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

Nej - ingen af delene. Olie bruges endog til at isolere samidig med, at det
også anvendes til køling i f.eks. transformatorer.

Der er nok sket det i dit tilfælde, at du ikke fik printet gjort
tilstrækkeligt rent i første omgang. Der kan være en svag mulighed for, at
flusmiddel af harpiks kan være hygroskobisk og således holde på fugt, der
kan danne en modstand over 2 prinbaner - blot et forslag til en forklaring.
Det vigtigste er, at det virker igen.

Nogen gang må vi andre også stå med åben mund og polypper, hvordan i h.h.h.
gik det til (at det nu virker igen)?:-)
Karsten H. Jensen

Re: Kan vådt elektronik virke igen?

Den måler positionen på et potentiometer. Det kan være at
feedbackpotentiometret fejler og skal renses.