Kan transistorer blive for gamle?

Med henvisning til foregående tråd " Er der nyt i elektronikkens verden" vil
jeg gerne spørge, om transistorer kan blive for gamle.
Jeg har nogle stykker fra 1975, som jeg har prøvet at benytte i helt simple
opstillinger, for at blive fortrolig med dem.

Men jeg fatter ikke følgende:
AC 128 tillader, at der går strøm fra 9 volt fra kollektor til basis og får
en pære til at lyse, selvom modstanden er målt til 4,5 k Ohm.
Sætter jeg en fast modstand ind i stedet for på 3,9 Ohm, går der ingen
strøm, som kan få pæren til at lyse.

Jeg har målt et par stykker igennem med et digitalmultimeter med følgende
resultat:

AC 128
fra (+) kollektor til emitter 0,9 k Ohm
fra (+) kollektor til basis 3,8 k Ohm
fra (+) basis til kollelektor   8,4 k Ohm
fra (+) basis til emitter 12,6 k Ohm
fra (+) emitter til kollektor  1 k Ohm
fra (+) emitter til basis 4,7 k Ohm

AC 127
fra (+) kollektor til emitter 1,3 k Ohm
fra (+) kollektor til basis 9,4 k Ohm
fra (+) basis til kollelektor   5.5k Ohm
fra (+) basis til emitter 6,1 k Ohm
fra (+) emitter til kollektor  1,3 k Ohm
fra (+) emitter til basis 10,3 k Ohm

Skulle der ikke en eller anden af vejene være nærmest 0 Ohm og uendelig den
anden vej - når den betragtes som diode?

Men er det forøvrigt relevant, at se på det på den måde? Målingerne svinger
en del, ved gentagelse. Kan strømmen fra ohmmeterets batteri være årsagen?
Er det værdier, som man kan finde tilsvarende i datablade?

Og så har jeg noteret mig fra den tidligere tråd, hvilke transistorer der
hører nutiden til, så dem må jeg ud at skaffe.

mvh

Ebbe

Re: Kan transistorer blive for gamle?
Ebbe Sørensen skreiv:

Generellt for germaniumtransistorer:
Der er en stor "lekasjestrøm" fra colectot til bas. Den dobles for hvær
14 grader temperaturøking. Transistoren koser seg med denne strømmen og
tror at det er vanlig "styrestrøm" i basen og forsterkes
colectorstrømmen tilsvarende. Alltid når du konstruerer noe med
germaniumtransistorer, så er det nødvendig å bereine
temperatur-konsekvensene av denne lekasjen.

Tilsvarende lekasjestrøm finnes også i silisiumtransistorer, men den er
potenser mindre og kan som reger ignoreres.

Transistorer kan bli for gamle, Du bør være forsiktig når transistorene
begynner å bli 60 000 år gamle ;-)

HM

Re: Kan transistorer blive for gamle?

Du kan ikke bruge tallene til så meget, mere blot det om der er
gennemgang eller ej.
En diode der leder 1A gennem en pære (1N4005 diode) vil have 0.7V over
sig, også ved 0.1A.

Et digital instrument der måler gennemgang vil også lave en tilsvarende
spænding over dioden. Hvad instrumentet viser er ikke en modstand som
sådan.

Hvis du leder 9V gennem 10KOhm og gennem alle de mulige ben
kombinationer på transistoren, så vil du se enten 9V over 2 ben, når der
ikke er gennemgang, eller 0.1V (germanium ACxxx eller diode AAxxx) eller
0.7V (silicium BCxxx eller diode BAxxx og 1N4005)

(10KOhm og 9V giver kun 1mA, så det skulle dine værdifulde dimser nok
kunne klare)

Christen Fihl

Re: Kan transistorer blive for gamle?

"Ebbe Sørensen"

Breakdownspændingen paa germaniumtransistorer er hvis saa lille, at man ikke
kan faa rimelige resultater med et ohmmeter.

I øvrigt kan mange billige multimetre maale strømforstærkning paa
transistorer.

Hvis jeg finder min OC71 købt for 20 kr i 1954 skal jeg gerne rapportere om
den virker endnu

Aage

Re: Kan transistorer blive for gamle?

"Aage Andersen"

Min OC71 har en strømforstærkning paa 35, saa den er ikke for gammel :-)

Aage

Re: Kan transistorer blive for gamle?

20 Kr var da mange penge i 1954 , sikkert flere end 70 kr idag :o)
http://store.triodestore.com/mullardoc71.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Kan transistorer blive for gamle?
Hej Michael

Ja, det svare til 275 kr. idag. Jeg husker selv den første OC71 jeg
købte i tredserne, den kostede lige en ugeløn for et avisbud :)

Re: Kan transistorer blive for gamle?

"Michael Meidahl Jensen"

En timeløn var 4 kr, saa det svarer nok til 6-800 kr i dag.

Aage

Re: Kan transistorer blive for gamle?

Jeg ved det er lidt af et sidespring her i tåden , men jeg faldt over denne
her en dag.

Faktisk rigtig morsomt at se de gamle kataloger.
http://www.radioshackcatalogs.com/catalog_directory.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Kan transistorer blive for gamle?

Jeg tror jeg for nogen måneder siden så noget om at germanium transistorer
med tiden blev (kunne blive) ødelagt af at der groede nogen krystaller, der
skaber kortslutning. Jeg kan ikke lige finde hvor det er, jeg har set det.
/hjj

Re: Kan transistorer blive for gamle?
Hans Jørgen Jakobsen skreiv:

Var det transistorer også? Jeg vet at det var tilfellet med de første
OTP-PROMmene, 1979.

HM

Re: Kan transistorer blive for gamle?
Hej Hans

Alle transistore dør med tiden, de få nemlig forskellige former
for metalpest, men almindeligvis snakker vi nok om en process
der tager mange, mange år.

Re: Kan transistorer blive for gamle?

Fænomenet var omtalt i Elektor, juli 2008

http://www.elektor.com/magazines/2008/july-047-august/the-oc171-mystery -(solved).531775.lynkx

Det er som Max, skriver en form for "pest" ..i praksis er det krystaller som
"gror" i transistoren og tilsidst kortslutter terminalerne

mvh
JBH

Re: Kan transistorer blive for gamle?
Du skal bruge diodetesteren på din måler, når du måler transistorer,
en billig men ok måler i Harld-Nyborg til 40 kr kan gøre det.
Den har også en sokkel hvor du kan sætte B/C/E i så du kan måle de
transistors forstærkning/funktion.

Diodetesteren vil så måle ca 0,7V for en NPN silicon transistor hvis du feks
måler fra Basis til Emitter=gennemgang,
og uendelig den anden vej.

For gamle germanium transistorer er det 0,2V ved gennemgang.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen

Site Timeline