Kan strømforsvigt ødelægge en videomaskine?

Hej gruppe.

Vi har en 5-6 år gammelt Sony videomaskine som afgik ved døden morgenen d.
13/2. Når tv-signalet går igennem maskinen, så ser billedet forstyrret. Det
er heller ikke muligt at tænde for den. Aftenen før virkede videoen ellers.

Jeg ved dog at samme morgen, mens familien sov, mistede vi strømmen i hele
bygningen (for da den vendte tilbage hørte jeg printerens mærkelige
opstartslyde). Jeg vil gerne høre om videomaskinen kan have været død som
følge af strømsvigtet?

Grunden lyder ikke selv plausibel i mine ører, men disse to hændelser som er
sket i samme mellemrum, gør at jeg stiller spørgsmålet. :-)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Kan strømforsvigt ødelægge en vi deomaskine?

Hvis maskinen er udstyret med en switch mode strømforsyning, kan en
indtørret elektrolyt der har mistet sin kapacitet gøre, at den ikke kan
starte efter strømsvigtet. Har selv oplevet det med min Blaupunkt VHS
(det er en Panasonic der er indeni) her er det en 1µF / 400V som er den
der skal sparke det hele igang, der ofte er fejlen.

M.v.h. Mikael

men spogsmål af denne art høre nok hjæmme i dk.teknik.tv+video

Re: Kan strømforsvigt ødelægge en videomaskine?

Helt bestemt: JA.
Jeg købte en Samsung video SV651X november 2002.

Efter strømudfald marts 2003 døde maskinen. Den kunne fint finde
kanalerne, men ikke gemme dem. Indspillede bånd kunne ikke
afspilles. Det var ikke muligt at bruge maskinen som tuner.
På rep.-fakturaen stod: Memorykreds udskiftet m.v.

Efter strømudfald maj 2004 døde maskinen igen, symptomer som
ovenfor.
På rep.-fakturaen stod: CPU-kredsløb repareret, 1 stk modstand
m.v.

Efter strømudfald sidste Week-end, februar 2005 døde maskinen
igen. Symptomer som ovenfor.
Maskinen er nu påny indleveret til rep.

Efter strømudfald (ledningsarbejde) oktober 2004 døde min datters
ældre video (hun bor i en anden by). Den blev dog kasseret
p.gr.a. alder og manglende funktioner. Alt andet fungerede OK.

Så jo, videomaskiner kan sagtens dø p.gr.a. strømudfald.

Tilbage sidder jeg så og undrer mig over, hvorfor TV, DVD,
taperecorder, recievere, computer, netværk, div. ovne, komfurer,
oliefyr (computerstyret), køleskabe, frysere, antenneanlæg,
SAT-recievere og alt muligt andet IKKE tog skade, selv om det
også stod på 'stand by', eller var i funktion under
strømudfaldende?

Jeg kan ikke forklare selve årsagen til, at det "altid?" er
videomaskiner det går ud over, her hos mig.
Nu rækker min erfaring kun til 2 maskiner, så spis brød til.

m.v.h. Emil

Re: Kan strømforsvigt ødelægge en videomaskine?

Jeg takker for jeres gode svar. :) Det ser ud til at maskinen skal til
reparation. :(

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen