Kan solen forstyrre IR-modtager?

Hejsa,

Jeg sidder og spiser aftensmad sammen med damen... pludseligt starter VHS'en
op og begynder at spole båndet tilbage. IR-modtageren sidder sådan at
sollyset lige akkurat kan ramme den, men meget skråt. Det er ikke sket før i
de 2½ år vi har boet her, men en spøjs oplevelse :)
Jeg mener at have hørt om det før, og ville lige have den bekræftet...

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?

Jo, solen kan godt forstyrre ir kommunikation, men jeg har aldrig hørt
om at det skulle kunne påvirke fjernbetjente apparater. Det er da
rimeligt usandsynligt at solen lyset har den rigtige frekvens og
kombination til at aktivere noget.

Mikkel

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?

Intet problem.

Havde en Blaupunt bilradio med remote. Direkte solskin på ir modtageren
kunne få den til at skifte kanal.

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?

Men du har ikke lige en forklaring på fænomenet?

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?

Jo, sollys indeholder også lys i ir spektret.

så er det blot et spørgsmål om at få styrken til at flimre lidt.

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?

Jeg har et minianlegg som begynte å spille CDen som lå i, når solen kom inn
i en bestemt vinkel.
Jeg bare antar at det ble så kraftig lys at dioden gikk i metning

Re: Kan solen forstyrre IR-modtager?
Tror ikke på det er fjernbetjeningens signalvej, der har givet problemet da
solen som regel ikke er moduleret med ca 46 kHz.
Tror snarere at lyset har kunnet påvirke nogle sensorer gennem casettelågen.
(sensorer for bånd endestop). Dette vil kunne få den til at spole tilbage.
Gentager fænomenet sig kan man prøve at afdække casette lågen.

mvh.
Hans-Ole

Site Timeline