kan nogen hjælpe?

Jeg ved godt, at det er få oplysninger men mere kan jeg ikke lige huske.....

Olympus digitalt kamera til 2999kroner med 5.0 megapixel og  en fantatisk
linse/glas ( ifølgee sælger selvfølgelig!).

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om det er et godt køb...

...der medfølger software og kabel til USB port samt et 32MBkort

Er der nogen der ved lidt om det eller hvor jeg kan finde links om netop
Olympus??

På forhånd tak

bjarne

Re: kan nogen hjælpe?

5MPx er over middel, men garanterer ikke god billedkvalitet. Der betyder
blot at billederne fylder ca. dobbelt så meget som dem fra et 2.1Mpx kamera.

Ja, det er jo en relativ beskrivelse. Fantastisk i forhold til hvad?

Du bliver nødt til at kende modelnummeret før du kan få ordentlige råd.
Umiddelbart lyder 3000,- ikke så slemt, hvis kameraet er i god stand, men
det er svært at sige noget konkret om.

På deres hjemmeside?
http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/service/hotline.cfm #
Under 'Cameras' i menuen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: kan nogen hjælpe?

Prøv at spørge i dk.fritid.foto :-)
--
mvh Jes Vestervang

Re: kan nogen hjælpe?
Hej Bjarne,

Så er det svært at give et udtømmende svar ;)

Jeg ved ikke hvilken model du tænker på, men Olympus laver generelt gode
digitalkameraer med god optik.
Mit gamle Oly1400 (1,4 Mpixel SLR) overgår i optisk kvalitet mange nyere
kameraer med mange flere pixels (men er desværre ikke så lysfølsomt, da
det er en halvgammel CCD og en flerlinset optik).

Der er vigtigere ting end kabling og medfølgende memory (32MB er nada til
et 5Mpixel kamera hvis du tager billeder i højopløsning uden forkrøblende
kompression.

Nogle spørgsmål du får mere ud af:
Har den et batteri der er let at få fat i uden at det koster en halv
bondegård ?
Hvor længe holder en opladning ?
Hvor lysstærkt er det ?
Hvor lang tid tager det at lagre et foto så det er klar igen ?
Kan optikken udskiftes (tele, macro etc.) ?
Hvor stor _optisk_ zoom har det ? (_ægte_zoom_, det andet er blot at tage
et udsnit af billedet på CCD'en, det kan man selv gøre med bedre resultat
i et penselprogram).
Etc. etc.

Det jeg vil frem til er, at du skal satse mere på de egentlige
kamerafunktioner og se bort fra evt. bundle-software og andet salgshype.
I hvert fald hvis du vil tage de bedst mulige billeder :)

Søg evt. på mærke og modelnummer på Google og læs nogle af de
diskussionsfora der dukker op, det giver nok det bedste billede (pun
intended :) af det givne kamera i forhold til dine forventninger.

--
Venlig hilsen,
Søren