Kan nogen forklare...?

Hejsa,

Jeg byggede mig lige et kredsloeb noget i stil med det her:

http://www.talkingelectronics.com/Projects/SolarCharger/SolarCharger.html

Naturligvis ikke magen til, en kedelig gammel NPN transistor, ikke
hurtige dioder, og forsyningen kun en enkelt volt. (cirka)

Spolen viklet på en run ferrit-kerne, cirka 4 x 2 cm.

100 vindinger og 20 vindinger,

Når kredsloebet kører lader udgangen en kondensator op til virka 45
volt. (efter et par minutter)

Frekvensen er cirka 1 khz.

Vikler jeg nu en enkelt vinding i kraftig tråd, og kortslutter denne,
stiger frekvensen til over det dobbelte.

Hvorfor det?

/Morten %-)

Re: Kan nogen forklare...?

Frekvensen er bestemt af induktansen i transformeren
det står i teksten under afs.

 THE BLOCKING OSCILLATOR

 The circuit gets its timing from the inductance of the transformer

er det ikke det du mener ?

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Kan nogen forklare...?

Jo, jeg havde bare ikke gennemskuet at jeg ville ændre induktansen ved
at lave en kortsluttet vinding.

/Morten %-)

Re: Kan nogen forklare...?

Det er ellers en lille og billig konstruktion helt fin
kan du få den til at virke efter hensigten uden "fast diode"

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Kan nogen forklare...?

Ved ikk. Jeg bruger 3 stk 1n4148 i parallel. De er vist hverken
eller...

Kredsløbet fødes af et halvfladt AA batteri, og driver en PIC16 chip.

Jeg har udvidet kredsloebet med noget feedback, så det stopper når
spændingen når 4 volt.

/Morten %-)

Re: Kan nogen forklare...?

Hvis du kobler en kortsluttet vinding til magnetfeltet ser du kun
spedningsinduktansen af transformeren, og da den er lavere, stiger
frekvensen.