Kan man teste et netværkskabel med et mul timeter?

Jeg har trukket et netværkskabel i krybekælderen, eller rettere, jeg har
flyttet den ene ende fra et af værelserne til stuen. Årsagen er at jeg
skal have sluttet min WD TV Live tv boks til et kablet net (trådløst er
ikke hurtigt nok til HD video).

Desværre virker det ikke. Det gjorde det da det sad i værelset sammen
med min computer. Måske har jeg fået bøjet eller trukket i kablet under
flytningen, men hvorom alting er, det virker altså ikke.

Da det er ret besværligt at møve sig frem i støvet dernede, kunne jeg
godt tænke mig at måle kablet inden jeg trækker et nyt. Hvis det nu fx
bare var stikket den var galt med,

Men jeg har ikke noget netværksmåleudstyr. Er det muligt at lave en
simpel måling med et multimeter?

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?
"Martin Larsen"  skrev i meddelelsen

[...]

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

Du kan vel starte med at måle om der er forbindelse på de enkelte "ben" i
RJ45-stikket, og der er vel også nok til at det skulle fungere !
Men dine måle ledninger kan nok ikke nå - så må du jo kortskutte i den
ene ende, og så "bare" gå systematisk til værks.

Mvh
KSor

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?
Du kan lave en simpel men ikke særlig brugbar måling. En måling kan
nemlig ikke måle farvefølgen på lederne, og den er meget vigtig, især
med lange kabler.
Men er arbejdet udført korrekt og omhyggeligt med rigtige materialer,
virker det hvergang! :-)

//finn

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multim eter?

Ja, du kan godt teste med multimeter. Først tester du der ikke er
kortslutning mellem nogle ledere. Derefter tester du hver af de
2 eller 4 parsnoede ledere. Lav en testfatning hvor du kan kortslutte
et sæt af gangen i den ene ende, eller få en hjælper til at gøre det.
Mål gennemgang i den anden ende.

Som regel er det lederne i stikket, der laver problemer.

Ivar Magnusson

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Er det det samme kabel, der har virket et andet sted, og er det
hjemmelavet eller færdiglavet?

Leif

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Det er et færdigkøbt kabel som har virket før.

Jeg bøjede mig i støvet (bogstaveligt talt) og trak et nyt kabel i
krybekælderen. Jeg kom nemlig frem til at jeg egentligt ikke kunne bruge
en evt. måling til noget. For hvis kablet eller stikket var defekt,
kunne jeg alligevel ikke gøre noget ved det; jeg ligger hverken inde med
ekstra stik eller monteringsværktøj. Og da jeg gerne ville have det
overstået i aften, besluttede jeg at tage turen en gang til med et andet
kabel.

I øvrigt var operationen noget hurtigere i anden omgang. Det var nok
mere tanken om at skulle krybe på knæ og albuer hen over det støvede
betongulv som mildest talt ikke tiltalte mig - men da jeg først var
dernede, var det ok. Jeg har heldigvis ikke klaustrofobi :)

Tak for de forskellige svar. Nu ved jeg til en anden gang hvordan jeg
måler på et netværkskabel, med de forbehold for pålidelige resultater
der nu engang er.

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?
Kunne du ikke have brugt det defekte kabel til at trække det nye kabel
igennem med? - Undskyld.:-)
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Njaaa, ikke rigtigt! Kablet er stripset fast langs med vandrørene nede i
kælderen og har adskillige 90 gr knæk :)

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?
Hej Martin

Næste gang trækker du et rør og striper fast, så kan
du trække kabel som du lyster :)

Max

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multim eter?

Husk at kablet ikke må have skarpe knæk. Hvor skarpe er afhængig af
kabeltypen. For simpelt netværkskabel burde en bøjningsradius som
omkring en tennisbold være det skarpeste. Tjek eventuelt kvaliteten
ved at pinge med en stor packet-størrelse en spandfuld gange.

Ivar Magnusson

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

En tennisbold passer udmærket. Faktisk tror jeg radiussen er noget større.

Kablet skal udelukkende bruges til at forsyne en TV boks med
streamingdata, og det fungerer perfekt. De film i HD kvalitet der
hakkede før på det trådløse net, kører nu helt glidende.

Så jeg er tilfreds :)

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?
On Tue, 19 Jun 2012 12:49:15 +0200, Martin Larsen

Så bliver det svært at afslutte kablet i en kanaldåse eller underlag.
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multim eter?

Ja, delene skal passe sammen, så kablet ikke skal lave et knæk i dåsen.

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Selvfølgelig - men det gør de ikke hvis den angivne bøjningsradius
skal respekteres.

Det er også et problem at få overskydende kabel gemt af vejen i
installationskanalen uden at øve vold mod kablet.

Jeg har nu aldrig haft en kabel, der ikke blev godkendt på grund af
skarpe buk.
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Jeg købte et 15 m netværkskabel - i Fona - ja jeg ved det godt - jeg bad
selv om det! :-D Det var rullet sammen, vredet og bukket, for at kunne
komme ned i pakningen! :-(

Andrew

Re: Kan man teste et netværkskabel med et multimeter?

Lige til arkivet: Selvom et måling viser at ben X i den ene ende har og kun
har forbindelse til ben X i den anden ende, så er det ikke nok.
Lederne er parsnoet, og er de enkelt par ikke forbundet rigtigt, kan det gå
grueligt galt.

F.ex. skal + og - for send være snoet i et par, og + og - for modtag i et
andet par.
Er der forbundet forkert, så +'erne for send og modtag er et par, og -'erne
et andet, viser ohmmetret stadig rigtigt, men kablet virker ikke ordentligt.

Det er kun et problem, hvis det er et hjemmelavet kabel/installation,
færdige kabler og installationer lavet af proffessionelle er forbundet
rigtigt.
(Man kan sikkert komme ud for kabler, der er samlet af en farveblind
kineser...)

Men målingen kan ihvertfald vise om der er knækket forbindelser i kablet.

Leif

Site Timeline