Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Jeg har, som del af min uddannelse, fE5%et til opgave at konstruere en
DC-DC konverter der kan konvertere 3V (2xAA batterier) til 9V med en
Stepup switchmode.
DesvE6%rre kan jeg ikke fE5% fat i en chip der kan klare jobbet, men
derimod en MAX1708 der kun kan levere op til 5,5V.
-Findes der en (forholdsvis simpel) mE5%de hvor jeg kan 'snyde' den til
at give mere spE6%nding end den er beregnet til ?? -Og kan den tE5%le det
?

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

    Må man spørge om hvad det er for en uddannelse ? da dit spørgsmål lyder
som om du ik har læst på stoffet, hvis dette er dit problem, og opgaven
fra skolen er at lave en DC-DC Boost konverter.

--
VH
Lars Molnit

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Som svarer til ??? i gamle dage ?

Jeg er "kun" elektrinikmekaniker med lærte switchmode i min
basisuddannelse der. Så har jeg selvfølgelig repareret i tonsvis af
det skrammel, men ikke med avancerede kredse med indbygget switche og
hvad ved jeg, men den gode gamle SG3524. Find evt databladet på den og
lær switchmode !

Det kommer nok.

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

"It- og elektronikteknolog" er den nye betegnelse for en
elektronikteknikker, lige som "Elektronikfagteknikker" er den nye betegnelse
for din uddannelse som elektronikmekaniker.

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Uha, fine betegnelser.

Jeg er bare medarbejder nu...

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?
Hej Klaus

Det er heller ikke den øverste linie på lønsedlen der
betyder noget, det er den nederste.

Mvh Max

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Jeps. Min umiddelbare indskydelse var også at det var noget være
"titel-snobberi".

Jeg har en gang diskuteret det med en erhvervsvejleder fra en af de
tekniskeskoler, og han var for så vidt enig, men kunne også fortælle om
baggrunden. For 4-5 år siden havde man problemer med at få de unge til at
søge ind på de tekniske skoler. Man havde en formodning om at det ikke var
så "fint" at skulle vidre på en tekniskskole efter folkeskolen. Som forsøg
ændrede man navnet på en enkelt af uddanelserne (mener det var
maskinarbejder), hvilket resulterede i at man fik markant flere ansøgere.
Da man så valgte at kalde den gamle elektronikmekaniker for
"Elektronikfagteknikker", havde dem der vidreuddannede sig til
elektronikteknikker et problem, derfor hedder dem der har tage en kortere
vidregående uddannelse nu "It- og elektronikteknolog".

Tja, verden vil bedrages :o)

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Øøøh, LT1071 ?

MAX 5026, 8715, 1771 eller 762 kan alle bruges sa vidt jeg lige lkan
se....

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?
Ja, der er masser af andre chip det kan klare det..   -Men problemet
er, at jeg stE5%r med en MAX1708 der jo kun kan klare 5,5V og jeg stE5%r
og skal bruge 9V...
SE5% spF8%rgsmE5%let er: Kan jeg snyde den til at give mere spE6%nding ud
end det den er nomineret til ?? Og kan den tE5%le det ?

Jeg har overvejet at sE6%tte en spE6%ndingsdeler pE5% feedback for at fE5%
den til at hE6%ve spE6%ndingen, men jeg ved ikke om den overlever det...
Det kan jo vE6%re at jeg sE5% kommer til at lukke Den Hellige BlE5% RF8%g
ud, og sE5% virker den jo ikke mere..

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Surt, bestil en ny

Lad være, bestil en ny hos maxim, det er gratis

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Ja, der er masser af andre chip det kan klare det..   -Men problemet
er, at jeg står med en MAX1708 der jo kun kan klare 5,5V og jeg står
og skal bruge 9V...
Så spørgsmålet er: Kan jeg snyde den til at give mere spænding ud
end det den er nomineret til ?? Og kan den tåle det ?

Jeg har overvejet at sætte en spændingsdeler på feedback for at få
den til at hæve spændingen, men jeg ved ikke om den overlever det...
Det kan jo være at jeg så kommer til at lukke Den Hellige Blå Røg
ud, og så virker den jo ikke mere..

---------------

Vet du, alle fabrikker har funnet opp en jævla smart ting som kalles
datablad. Det er der de gjemmer alle opplysningene om hva kretsene tåler og
ikke tåler.

HM

Re: Kan man 'snyde' en Boost DC-DC konverter til at give mere volt ?

Som mange andre har skrevet, så er MAX1708 ikke egnet til opgaven - punktum.

Men hvis den alligevel skal bruges, så kan det sikkert løses med en power MOS
transistor og en zenerdiode - men jeg tager ikke skylden hvis røgen alligevel
slipper ud.

Jeg bruger følgende datablad:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX1708.pdf
Og følgende refererer til Figure 1 på side 9.

Find en N kanal power MOS transistor med en DS modstand på helst ikke meget over
100 mOhm, 20 - 30 Volt DS spænding og logiclevel gate spænding.
Fjern den direkte forbindelse fra LX benene til L1/D1 knudepunktet.
Forbind den ekstra transistors Gate til Vin, Drain til L1/D1 knudepunktet og
Source til LX benene.
R2 øges til 5 måske 10 KOhm og der forbindes en 4V7 eller 5V1 zenerdiode over C5
- måske vil det være en god ide også at sætte en lyt eller tantal kondensator på
10 uF over C5.

Og så skal udgangspændingen selvfølgelig sættes til de 9 Volt som beskrevet
nederst på side 10.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline